Gå til innhold

Ibux og amming ok eller ikke? Man vet jo at gravide og prøvere ikke må ta det...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

men hva om man ammer? Jeg er veldig i tvil. Prøvere må jo ikke røre det siden det nedsetter fruktbarhet, og gravide må ikke fordi fosteret kan få hjertefeil og i verste fall dø. Sterke saker, altså. Og så har jeg fått høre at det ikke er forsket nok på det med amming, men at det antas at det ikke er skadelig?

 

For meg er det ibux eller ingenting, da jeg er allergisk mot paracetamol. Hva ville dere ha gjort? Jeg sliter og skulle så gjerne, men tør ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar ibux mot senebetennelse og jeg ammer. Spurte legen før jeg begynte, og hun sa da at det går så klart litt i melken da alt jeg spiser går i melka. Men det er så ubetydelig lite at det ikke påvirker ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke Ibux under 1. og 2. trimester dersom man er nødt, men ikke i 3. trimester fordi det kan starte fødselen.

Man kan bruke Ibux når man ammer for det går så lite over i morsmelk at et er lite sannsynlig at barnet blir påvirket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeforeningen sier:

 

"Graviditet/amming: Ibux kan brukes under graviditet, unntatt de to siste månedene av svangerskapet. Ibux kan brukes ved amming"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og felleskatalogen som oppdateres hvert år sier at man kan ta Ibux om det er nødvendig.

Og paracet har ingenting å si om man tar i et svangerskap bare man ikke tar over den anbefalte dosen man kan ta når man ikke er gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ho kan helt fint bruke Ibux når ho ammer. Og til deg med vg artikkelen, neste gang burde du finne en artikkel som ikke er 8 år gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mannen på apoteket, hvor han spurte om jeg kunne ta ibux da jeg er allergisk mot paracet. Han fikk til svar at det kan jeg ikke. Hun mente også at han måtte ha husket feil, da nesten ingen er allergisk mot paracet og veldig mange mot ibux. Han er nå på vei hjem med en eske paracet, som jeg altså ikke kan ta. Sukk... HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en annen tråd: Min lege svarte dette da jeg spurte ham: De har forsket mindre på ibux enn på paracet - derfor kan de skrive bare " lite sannsynlig" . Alikevel sa han at den genrelle oppfatninga er at ibux ikke er farligere enn paracet, men for å være sikker, er det bedre å bruke paracet, der effektene er bedre dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og felleskatalogen inneholder produsentens anmerkninger om sine preparat! Den er ikke uavhengig, men mer en reklamebok. Bruk RELIS.NO. De er helt uavhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RELIS – regionale legemiddelinformasjonssentre – er etablert for å bidra til rasjonell og riktig legemiddelbruk gjennom produsentuavhengig legemiddelinformasjon til helsepersonell. Faglig forsvarlig og riktig bruk av legemidler er et sentralt tema i norsk legemiddelpolitikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...