Gå til innhold

Kvalm kvalm kvalm - tips eller oppmuntring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har den siste uka slitt med kvalme. Spesielt i dagens første timer Men også litt utover og om kvelden. Er til vanlig veldig pysete på kvalme - har det sjelden og synes synd på meg selv når jeg får det så dette er en utfordring for meg. Det hjelper litt med mat, men har ikke lyst på noe og gruer meg for å stå opp og lage! Og studier/jobb føles "naturstridig" når jeg er sånn syk som vanligvis ville betydd sengeleie for meg. Dere som sliter med det samme: hvordan er deres mestringsstrategier? Og hvordan får dere gjort det dere skal om dagene? Veldig taknemlig for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg var det kun senga/sofaen som gjaldt. Orka ingenting. Hadde nok med kvalmen og oppkast. Ble jeg bitte litt sliten, som feks av å prøve å gå en liten tur eller rydde ut av oppvaskmaskinen, ble alt bare enda verre igjen. Prøvde alle kjerringråd, men ingenting bet på. Få deg en sykemelding dersom det blir for ille. Jeg var sykemeldt nesten hele svangerskapet. Slutta å kasta opp da det var ca 1 mnd igjen.

Skrevet

Jeg sliter også med kvalme og har nå vært sykemeldt i 2 uker. Er sykemeldt ut neste uke og håper virkelig formen er bra nok til å jobbe da :-/

Har dårlig samvittighet for at jeg ikke orker å være så aktiv med datteren min og for at jeg ikke orker å delta i oppussingsarbeid...

Har prøvd seabands, hvile, mat og kjerringråd uten at et har hjulpet, så da er det bare å bite tenna sammen og håpe det blir bedre snart:-)

Er heldigvis 10+1 i dag så det nærmer seg 12 uker :-)

Har ikke så mange råd å komme med, men ønsker deg god bedring :-)

Skrevet

Takk for svar! Godt men også litt fælt at jeg ikke er alene om dette. Føler ikke egentlig jeg har noe å klage over når jeg tenker på de som har hyperemesis ol, men det er jo ikke noe behagelig å gå sånn uansett! I dag blir det ikke bedre utover dagen heller så får vurdere en legetime til uka og sykemelding om det ikke kommer seg. Dessverre kan jeg ikke så lett sykmelde meg fra masteroppgaven som opptar det meste av tiden min og mamma for han jeg har fra før må jeg nok også være i så stor grad jeg orker. Lykke til og god bedring til dere! Håper det kommer seg snart!

Skrevet

Sniker meg innom fra prøver-siden...

Kjøp 40 mg vitamin B6 (pyridoksin) på apoteket og ta en tablett daglig. Vitamin B6 sammen med akupunkturbehandling bruker å ta knekken på de fleste svangerskapskvalmene :-)

Det er sjelden mer enn få dager ventetid hos akupunktør, og som regel er det ikke mange behandlingene man trenger heller.

Bruk gjerne seaband - bare vær helt sikker på at det er plassert riktig, og i tillegg er det lurt å trykke en del på det i tillegg siden stimulien ellers kan blir for liten til å virke på alle.

Ellers er det også noen som har effekt av ingefær siden det også er kvalmedempende. Fås som tabletter på helsekost, eller man kan også bruke fersk ingefær og ha i kokende vann og drikke som te.

Lykke til :)

Skrevet

B-vitamin skal jeg jammen prøve! Og går allerede til en akupunktør for noe annet så kan høre om hun kan sette noen nåler for kvalme i tillegg! Tusen takk for tips!

Skrevet

Håper forresten du kommer etter snart Rosalilly:)

Skrevet

Takk for det, Engodmagefølelse! :) Det håper jeg også! :)))

Skrevet

Jeg anbefaler også seabands. Det tok ikke bort all kvalmen for meg, men hvertfall såpass at jeg greide å fungere greit i løpet av dagen. Jeg jobbet også redusert, så jeg fikk god tid på morgenen. Er nå kommet til uke 12, så den værste kvalmen har gitt seg for min del. Det er godt...

Skrevet

Dere som sverger til seabands: hvordan vet dere at dere treffer riktig punkt? Merker dere at kvalmen gir seg?

Skrevet

Ingefær

Earth mama spray til håndleddet eller spray i rommet

Salte kjeks, spis dem med en gang du våkner.

Skrevet

Jeg tror beskrivelsen for hvor de skal plasseres følger med dem. Men du finner også punktet ved å måle deg frem slik:

Hold pekefinger, langfinger og ringfinger sammen ved siden av hverandre. Så legger du disse på innsiden av underarmen slik at ringfingerens side (mot lillefingeren) ligger ved den ytterste av de to "rynkene" akkurat i overgangen mellom underarmen og hånden. Tre fingerbredder opp på underarmens innside finner du punktet rett ved siden av pekefingeren - midt i underarmen der kan du kjenne to sener, og punktet befinner seg midt mellom disse. Ofte er dette ømt å trykke på hvis man trenger det ekstra :)

Jeg har sett flere som har det plassert feil, så vær nøye med å plassere Seaband'et riktig, ellers treffer det jo ikke riktig punkt og man vil da ikke få noen effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...