Gå til innhold

Bør et barn på 7-8 år "presses" til samvær, eller få velge selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er snakk om samvær fredag til søndag hver annen uke, og både mor og far syns det er vondt å tvinge ham, men syns samtidig også han kanskje er for liten til å avgjøre dette selv, samt at han vel bør treffe samværsforelderen?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes barnet bør "tvinges", dvs overtales/lokkes/oppmuntres. Er enig i at han er for liten til å bestemme selv. Ofte er det venner eller andre overfladiske ting som gjør at barnet ikke vil, det trenger overhodet ikke ha noe med samværsforelderen å gjøre, selv om det sikkert er vanskelig for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør snakke med barnet og lytte til barnet. Hva kan man gjøre for at barnet skal ønske å ha samvær?

Men tvinge bør man (bortsett fra i tilfeller der det er snakk omsorgsvikt - da er barnevern og rettsystemet riktige instanser) for at barnet ikke skal miste kontakten med den ande foreldren. Barn syns ikke alltid det er like morsomt åmåtte tilbringe tid med foreldrene, men vi som foreldre tvinger ofte barna våre tilå være sammen med oss (helgeturer, aktiviteter, ferier osv). Og for at barnet ikke skal få bestemme slike ting i en alder av 7 år er ikke rett når barnet mest sannsynlig ikke skjønner konsekvensene av et slikt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hna er for liten til å ta denne avgjørelsen alene, men jeg ville tilpasset meg hans ønsker.

 

F.eks kunne samværet kortes ned til en overnatting, og jeg som mor ville i en overgangsperiode vært med på store deler av samværet. F.eks at vi alle spiser middag sammen, eller finner på en aktivitet. Det kan selvfølgelig være vanskelig dersom mor og far har nye partnere eller samarbeidet mellom mor og far ikke fungerer spes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...