Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som føler det er lite melk igjen på kveldene? Her er det blitt en kamp hver eneste kveld å få i mini melk siste gang før det er natta. Det virker som det er lite og utdrivningsrefleksen starter aldri har jeg inntrykk av. Noen ganger kjenner jeg kanskje litt etter 5 - 10 minutter. Men mini gidder jo ikke ligge der og suge i 10 minutter før melken kommer. Så dette begynner å bli veldig frustrerende, fordi han våkner på nettene dersom han ikke får i seg denne siste tåren med melk rett før han sovner.

Vurderer sterkt om vi bør kapitulere og starte med tillegg på kveldene i stedet i håp om å slippe denne kampen.

Er det noen med liknende erfaringer? Hva har dere gjort i så fall?

Mini er forresten 7 mnd og får mm 3-5 ganger i løpet av dagen ca. + fast føde i tillegg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg.. min løsning ble å pumpe på morgen / formiddag og gi dette ekstra på kvelden. Jeg blandet også etterhvert 50/50 med mm og mme. Da ble poden god og mett, og sov mye bedre på kvelden.

Etterhvert ga jeg bare mme, da han ikke ville ammes mer.

Skrevet

Få resept på nesesprayen syntocinon. Den inneholder oxtytocin og hjelper med utdrivningsrefleksen. Man sprayer en gang 5 min før amming og da kommer melka med en gang. Jeg bruker den for å få ut det jeg har av melk, pga av at jeg i utg.pkt ikke har nok til å fullamme. Så snuppa mi får det jeg har og så tillegg etterpå. Men dersom du i utg.pkt har nok melk, så tror jeg at jeg ville gått for spray før tillegg. Bør ikke være noe problem å få resept på den.

Skrevet

Takk for svar.

Tror nok jeg fremdeles har nok melk. Skal høre om jeg ikke kan få resept på sprayen. Jeg fikk en på sykehuset, men trengte den ikke da, så vet jo ikke hvor den er nå. Men den er kanskje gått ut på dato etter 7 måneder. :-)

Vet du forresten hvordan det er du tar sprayen og mini ikke vil ha melk når det kommer til stykket? Det hender den kommer sent på ettermiddagen også, men da hender det også at jeg legger ham til litt for tidlig. Går det da greit om jeg har tatt sprayen og han bestemmer seg for at han ikke vil ha da, men heller 30 min senere?

Skrevet

Da sprayer bare du en gang til. Oxytocinet forsvinner raskt ut av kroppen, så etter en halv time er nok ikke effekten der lenger.

Skrevet

Det er helt normalt at det er mindre melk på kvelden enn andre tider av døgnet. De fleste har mest melk om morgenen og minst på kvelden. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Du kan forsøke å stimulere utdrivningen litt selv før du legger han til, se http://ammehjelpen.no/artikkel/11/Utdrivningsrefleksen for tips. Jeg ville prøvd det før jeg prøver nesespray, tross alt er det jo enklere (selv om Syntocinon virker iløpet av 5 minutter og er raskt ute av kroppen igjen). Noen barn synes melka kommer for raskt med spray, og det blir for fort tomt (barn har sugebehov i tillegg til melkebehov), og du kan også risikere at legen din mener du ikke har behov for den så sent i ammeforløpet. Men slik du beskriver situasjonen tror jeg du iallfall kan ha nytte av at melka kommer litt raskere, one way or the other.

Hvordan gir dere mat i løpet av dagen? Hvor mye og cirka når? Kanskje det kan hjelpe å gi litt mer kveldsmat? Ellers kan det være en god ide å pumpe dersom du har 20 minutter til det i løpet av dagen, og har mye melk da.

Skrevet

Lillenims,

Takk for råd. Her ser dagen ca. slik ut:

06.30: Ammer i sengen (tidlig frokost)

08.00: Grønnsaksmos, lager selv (ca. 200g) eller grøt (nesten full porsjon), og fruktmos (gjerne en av Ella's kitchen sine smoothie poser e.l.). Om alt annet er galt, så får han en brødskive med prim o.l. og fruktmos.

12.00-13.00 ca.: Ammer (alt etter hvor lenge han sover før dette)

Mellommåltid: Litt frukt, enten i nett eller fruktmos. Dette er ikke fast, men alt etter om han virker litt sulten.

16.00: Ammer

17.30: Grøt, full porsjon og fruktmos, f.eks. smoothie pose e.l.

19.00: Forsøker å amme

Han må ha litt melk enten 19.00 eller 20.00, han våkner igjen etter 45 min om han ikke får melk når han legger seg. Ikke alltid han er like interessert.

Problemet her er at om han ikke får denne tåren med melk, så våkner han på natten og vil ha mat. Hvis ikke sover han til 06.30. Han er også mye lettere å legge om han får melken 19 eller 20.

Prøvde i går å pumpe litt som han fikk på flaske. Det var bare 50 ml og helt klart ikke nok, men han fikk nå litt ut av det brystet jeg ikke hadde pumpet og sovnet til slutt. Prøvde også å gi ham bittelitt mme, noe han aldri har prøvd før. Det virket ikke som han var særlig interessert i den flasken, i motsetning til den med mm. :-) Kjøpte bare et par ferdig utblandede for å se om det var noe han i det hele tatt var interessert i det. Men det spørs vel om jeg ikke bare bør prøve med pumpen igjen, selv om det er litt styr. Det er jo ikke så mye annet jeg kan gjøre om han må ha litt melk for å roe seg. Tenkte også på om det kunne hjelpe å bare sette pumpen på for den første stimulerende fasen, for så å legge ham til og se om det kanskje får i gang utdrivningsrefleksen kjappere?

Skrevet

Det kan godt hende det hjelper å pumpe et par minutter til melka kommer, du kan jo prøve og se hvordan det går. Alternativt kan du altså stimulere brystknoppene med fingrene, det blir mye det samme som med pumpe.

Dere kan også prøve å tilby litt større porsjoner grøt, det kan jo virke som det er rom for mer siden han vil ha både grøt og smoothie, og grøt metter helt klart mer enn frukt. Kanskje også en ekstra ammerunde mellom 6:30 og 12, dersom han vil ha? Ofte kan mer næring på dagtid føre til at de holder lenger på natta. Han legger normalt på seg og følger kurven sin fint?

Hvilke rutiner har dere rundt leggingen? Skjønner han at det er leggetid, dvs er det så forutsigbart at han vet at det er tid for pupp NÅ og ikke om en time?

Ellers går det jo an å la han få en ekstra runde med pupp etter en liten time, det kan jo godt hende han bare ER sånn. Det betyr ikke at han kommer til å trenge ekstra kveldspupp til han begynner på skolen :)

Skrevet

Jeg har for så vidt prøvd å gi ham mer grøt, men han virker mett/lei etter en porsjon ca. Men når smoothien/frukten kommer, så åpner han villig munnen igjen. Så sånn sett tror jeg han får nok mat foreløpig og han våkner aldri på nettene dersom han får i seg denne siste resten med melk på kvelden. Han har i grunnen vært slik hele tiden. En lang stund ville han ha både 19 og 20, men har nå funnet ut at det er enten 19 eller 20 som er tingen. Problemet er vel helst de dagene hvor han ikke vil ha kl 19 og bare fortsetter og sove og da våkner i 3-tiden for mat. Et nattmåltid gjør jo ingenting sånn sett, men når jeg vet han kan sove fint gjennom natten og har gjort det lenge, så har jeg jo ikke lyst at han skal begynne med det nå. :-)

Han følger kurven sin fint. Den har gått til værs som en rakett egentlig. Han var ikke mer enn 2,7kg da han ble født, men er nå ca. 9kg (7 mnd). Så han er stor gutt selv om han er født prematurt.

Rutinene på kvelden er nok ganske "etter boken", men kveldsstell, pysj, pussing av tenner etc. I tillegg tar vi alltid ammingen på sengekanten på kvelden. Så det virker ikke som han ikke skjønner at det er kveld. Noen ganger må jeg legge ham i sengen og la ham sutre litt før han kommer på at han vil ha pupp. Det varierer litt med hvor trøtt han er. I grunnen tror jeg bare han ER sånn som du sier, og at jeg bare må finne ut hvordan jeg skal få i ham den siste melketåren uten kamp og svette og tårer og hyling.

Ang. melk mellom 6.30 og 12, så har jeg prøvd, men han er ikke interessert. Han er ikke noen puppoman som koser med puppen lenger. Han spiser når han er sulten og interessert, hvis ikke bare veiver og vaser han. Da venter jeg som regel 30 min og prøver igjen. Det pleier funke på dagen, men ikke på kveldsmåltidet. Da skal det jo være kveld. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...