Gå til innhold

Vurderer å kassere tv'en vår pga. barnet mitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi er bare 1,5 år og har egentlig ingen behov for å se på tv. Men ettersom vi er hjemme dagen lang blir det ofte til at jeg skrur på tv'en bare så jeg kan gjøre noe husarbeid eller ta en liten dusj. Det er egentlig ting jeg klarer å få gjort med jenta mi løpende etter meg. Eventuelt kunne jeg prøvd å ordne med koseligere lekekrok og flere aktiviteter som passer hennes alder.

Ganske drastisk tiltak egentlig, men jeg tror det er det som må til. Jenta maser ikke enda, og det vil kanskje være enklest nå istedetfor å ta kampen når hun er en femåring. Uansett har vi en minitv, og jeg har allerede bestemt meg for at jeg ihvertfall ikke kjøper stor tv som de fleste har. Min tv er en fin flatskjerm med noe dårlig bilde, men den er liten og fenger ikke øyet (ikke så sterke inntrykk) like bra som de store flatskjermene de fleste har i stuene.

 

Men nå lurer jeg på... Hvor mange av dere lever et TVfritt liv? Noen andre som vurderer det? Kan dere fortelle litt om deres tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, klarer du ikke begrense tv-tittingen uten å kaste tv'en?

 

Da skal du få mange utfordringer oppgjennom ;)

 

Lever ikke tv-fritt nei, men lar selvfølgelig ikke ungene sitte foran tv istedenfor å leke. Her er tv avslått hele dagen, man ser ikke på tv på dagtid, så enkelt er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg tenker at tv er et viktig medium i vårt samfunn og jeg tror (eldre) barn raskt detter litt utenfor om de ikke har tilgang på tv faktisk.

Tenk bare når hun skal ha med venner hjem som er vant til å se barnetv... Eller ende litt eldre- de diskuterer de kule seriene som går på tv i friminuttene på skolen.

Greit at man ha pc og internett, men tv er faktisk blitt en naturlig del av de flestes hverdag..

 

Men forstår jeg deg rett- du vil ikke ha tv for å slippe en ev. kamp?

Er bare å ha klare regler ang tv-titting og være konsekvent det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det best for fantasien hennes å ikke se tv-programmer som gir sterke inntrykk. På den annen side kan hun ikke delta i samtaler om tv-programmer seinere.

 

Jeg kjenner ei som var uten tv i oppveksten, og må passe på å ikke snakke om gamle tv-serier og slikt, for da sitter hun som et spørsmålstegn.

 

Noen barn som er uten tv, besøker hele tida nabobarna for å se på tv, mens andre tilsynelatende ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at jeg klarer å gi opp tv titting på dagtid med tv i huset! Men du som svarte aller først, det var et bra forslag å kun se på tv om kvelden. Kanskje jenta mi kunne sett på fantorangen slik at jeg får ryddet etter middag.

 

Som alenemor er det så enkelt å "bare" sette barnet foran tv'en mens jeg f.eks. gjør noe så enkelt som å dra på do... Er alene med barnet døgnet rundt, 365 dager i året. Nettopp derfor tenker jeg at det muligens ville være best å bare kvitte seg med tv slik at vi kanskje er mer ute eller leker mer sammen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fint gjøre ting du vil i huset, uten å sette henne foran tv. Er jo bare å begrense bruken litt, det vil bli kamper uansett..

 

Jeg syns du er rar, men nå er jeg glad i tv da. :P

 

 

 

Her står tv på om dagen, ikke hele tiden, men pleier å se litt på tv om morgnen (God morgen Norge) må og ha med meg Home and away. Og min har ikke tatt skade av det, han bryr seg ikke om tv, og leker fint selv om det står på. Hadde jo selvsagt ikke sett på en voldelig film, eller nyheter når han var tilstede.

 

Jeg tror og, som de andre sier at hun vil falle utenfor når hun blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns selv det er godt å sette på tven når jeg skal gjøre noe.

Har tre små jeg er så godt som 100% alene med.

Barna i bhg snakker ofte om det som skjer på barnetv. Kaster du tven kommer nok barnet fort litt utenfor i vennegjengen.

 

Sett heller regler ang tvtitting, og hold de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...