Novemberknøttprøverigjen Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 I hvor stor grad er du sykemeldt og hvorfor er du sykemeldt? Jeg har høy barriære for å være borte fra jobb, og i forgje svangerskap var det full rulle frerm til permisjon. Hadde ingen problemer. Men nå kjenner jeg at jeg trøbler med bekken, hormoner, rastløse ben, lite søvn enkelte netter og generell " slitenhet". Jeg griner og kjefter og føler meg rett og slett deprimert innimellom og dette går ut over familien. Ingen av grunnene er sykemeldingsgrunn i seg selv, men til sammen gjør det livet tungt. Noe av dette hører jo med i et svangerskap, men hva gjør dere andre?? Jeg vurderer altså å krype til legen og be om noen prosent sykemelding. Jeg er bare 20 uker, og er ganske så fortvilet med tanke på at jeg har 20 uker igjen...
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 Jeg hadde det slik forrige svangerskap, dette er nr 3, og regner med at det blir likt dette også. Husker jeg satt og håpet jordmor ville anbefale meg å få en sykemelding, men den gang ei... Sovnet på jobb, sovnet i bilen, sovnet hjemme... Hos meg er kvalmen blomstret opp igjen morgen og kveld..jeg sover også hvert ledige minutt. Jeg mener at alt for mange gravide sykemelder seg alt for tidlig, og derfor er jeg veldig hard med meg selv; DETTE SKAL JEG KLARE... Jeg var syk 2 dager i svangerskap nr 2, ellers jobbet jeg mine 80 % helt fram til permisjonen, og har som mål å klare det denne gang også (jobber nå 100 %) I bunn og grunn vet jeg at det er tull, for det tar bort mye av gleden som et svangerskap kan gi... Du kan trygt sykemelde deg, det er mange gravide som sykemelder seg for langt mindre enn det du sliter med nå, så hvis du føler for det; be om en sykemelding..
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 9. september 2011 #3 Skrevet 9. september 2011 Jeg hadde bestemt meg for å jobbe 100% frem til uke 30, men måtte bite i det sure eple og ba legen om delvis sykmelding i uke 26 (for en uke siden) 50% sykmeldt.... Så tenkte jeg videre at jeg skal da klare å jobbe 50% frem til permisjonen, men jeg er ikke lenger så veldig sikker på det heller.... Jeg har bekkenløsning og er konstant trøtt og sliten... og har veldig vondt i bekkenet etter en full arb.dag... Men så er dette 3. babyen og jeg har jobbet fullt i bhg på småbarn frem til uke 26, så jeg er igrunn litt stolt av meg selv likevel =) =)
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 10. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2011 Takk for svar og erfaringer! Veldig godt å høre litt om hva slags erfaringer dere har gjort. Syns dette er vanskelig altså, siden jeg syns det er nedtur å bli sykemeldt. Skal prøve å holde ut til jeg har hatt jordmortime i uke 24, så får jeg ta en ny runde da, og evt få en time hos fysioterapaut for bekkenløsningen. Får bite tennene sammen litt til. Vil gjerne ha flere innspill og erfaringer:-)
jadaneidaså... Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 Jeg har merket bekkenløsning siden uke 6. Er nå i uke 26. Jeg jobber nå 30%, med halve dager og fri på onsdager. Foreløpig ser dette ut til å funke greit, Orker ikke tyne det mer. Skal fungere på hjemmebane og. har også en sønn som fortjener at mamma er noenlunde oppegående
Doodlita Skrevet 10. september 2011 #6 Skrevet 10. september 2011 Jeg har høyrisikosvangerskap, svangerskapsdiabetes + tidlige kynnere. Ble 80 % sykemeldt i uke 6, og 100 % i uke 16. Har ikke selv bedt legen om sykemelding, men blitt anbefalt sykemelding pga symptomene/plagene mine. Selv om jeg ikke engang fungerer ordentlig hjemme, synes jeg at det er kjempevanskelig å være sykemeldt så lenge.
TPK Skrevet 10. september 2011 #7 Skrevet 10. september 2011 Jeg hadde et problemfrtt svangerskap frem til ca 7 mnd, da slo bekkenet seg vrangt. Ble sykemeldt først 20% noen uker, og så 50% frem til perm. Dette var på oppfordring fra legen. Jeg har veldig stillesittende jobb, og bekkenet mitt var helt umulig etter 8 timers sitting! Men det avhenger jo av hvilken jobb du har da Jeg var helt utslitt når jeg kom hjem fra jobb, og gjorde lite og ingenting annet enn jobb og soving de siste 2 mnd. Men dette var mitt første svangerskap, så jeg hadde jo ingen andre barn å ta meg av på ettermiddagen. Kunne sove med god samvittighet :-) Men det skal vel ikke være sånn at jobben skal få ta all energien din? Hvis man er så sliten etter hver vanlige arbeidsdag, at man ikke klarer å ha noe sosialt liv (eller gå på butikken for den del, vaske huset, lage middag...), så bør man vel kunne "kreve" sykemelding? Eller mener dere man skal ofre "alt" for jobben?
Jente09+lillegutt12 Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 Jeg har selv alltid vært en av de som sier at man er ikke syk fordi om man er gravid, og i forrige svangerskap jobbet jeg 100 % fram til permisjon. Da var formen fin, selv om jeg hadde vondt i ryggen etter 8 timer stillesitting på jobb (med gåpauser innimellom). Den slående trøttheten ble da borte omtrent over natta da jeg var 12 uker. Denne gangen venta og venta jeg på at trøttheten skulle bli borte, men i uke 18 måtte jeg bare innse at det ikke kom til å skje. Har vært sykemeldt 50 % siden da (er uke 22 nå), og kjenner vel på at det kommer til å være sånn fram til termin - med mindre noe forandrer seg veldig framover. Jeg er fortsatt sliten og griner for ingenting og har en veldig kort lunte ovenfor datteren min, men føler i hvert fall at det letter litt nå. Som du sier så hører jo en del av dette med i et svangerskap, men det betyr jo ikke at man skal gå på akkord med seg selv i 20 uker og være helt utslitt når babyen kommer allikevel! Lykke til videre.
Krumelur Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 Jeg er heller "aldri" borte fra jobb. Har en fysisk krevende jobb der jeg står hele dagen og løfter mye, i tillegg til at det kan være stressende og travelt. Er nå i 25. uke og har ikke egentlig klart å se for meg at jeg ikke skulle jobbe som normalt for formen har vært så bra. Regna med å holde ut oktober iallfall, etter det vil jeg nok være litt for stor for mitt arbeide. Men plutselig nå de siste to-tre ukene merker jeg at det har blitt MYE tyngre. Magen har jo begynt å komme og det er en del ekstra kg å bære rundt på (har gått opp 8-9 kg). Tror ikke det er bekkenløsning på gang, men korsryggen, knærne og hoftene er ikke gode etter en arbeidsdag. Er helt utslitt når jeg kommer hjem. Har derfor tenkt å høre med legen når jeg skal dit på fredag om å trappe litt ned. Må vel være bedre å jobbe litt mindre så man kan holde ut litt lengre, enn å vente på at det smeller for fullt også være sykemeldt 100 %? Har ikke spesielt lyst til å gå hjemme 3-4 mnd før ungen kommer, da kjeder jeg meg ihjel!
pjuskeluske Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 Jeg ble sykemeldt i midten av august... Sliter med konstant hodepine og har en veldig krevende jobb, slik at det var umulig for meg å være i jobb. Har også en høy terskel for fravær fra jobb, men nå har jeg ikke noe valg.. Nå er jeg i min tredje måned med hodepine Den første måneden hadde jeg ferie.. Har nå gått over på sangerskapspenger. Det er mye bedre, fordi da slipper man å bruke av sykemeldingsmånedene sine, og så kan man hele tiden vurdere om hvorvidt man kan tilbake i jobb. Dette kan jordmor skrive til deg. Er jo greit å spare på sykemeldingene i tilfelle noe skulle skje i permisjonstiden.. Man har jo bare krav på 12 mnd sammenhengende sykepenger med full lønn vettu...
PrøvLykken Skrevet 13. september 2011 #11 Skrevet 13. september 2011 Er 40% sykemeldt, jobber kortere dager. Sliter med bekkenet, og er ekstremt trøtt. Det er dette som skal til for at det går i det hele tatt. Har en jobb jeg må være på topp i for at det skal fungere...
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 13. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 13. september 2011 Takk for flere tilbakemeldinger. Det er veldig godt å lese at det er sterke damer som trenger å roe litt ned i svangerskapet. Jeg har som sagt vansker med å akseptere det for min egen del, men det er jo godt at ikke alle mener jeg er pingle om jegmå bremse litt. Skal til jordmor om et par dager, og skal snakke litt med henne om det. Lykke til med helsa, jenter:)
Mamman til Georg :) Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Jeg ble sykemeldt 50 % i går pga bekkenløsning... Som deg har jeg veldig høy terskel på fravær fra jobb, og har også hatt et tidligere svangerskap som var totalt problemfritt hvor jeg jobbet frem til 4 dager før sønnen vår ble født.... Tror det er viktig å tenke på det som du selv påpeker her at du allerede føler deg sliten og lei og har lenge igjen å være gravid.... det er viktig at du tenker på deg selv og din egen helse nå!! Jeg er 24 uker i morgen og det satt ganske langt inne å gå til det skrittet og innrømme at jeg hadde så vondt at jeg faktisk ikke klarer å jobbe 100 % nå, men tror allikevel at det er den beste løsningen for øyeblikket!! Begynner du å slite med bekkenet allerede nå blir det sannsynligvis ikke bedre lenger ut i svangerskapet, og bedre føre var enn etter snar tenker jeg.....
Minilille Skrevet 13. september 2011 #14 Skrevet 13. september 2011 Jeg jobbet fullt til to uker før termin med første mann. Andre svangerskap jobbet jeg også fullt, stresset frem og tilbake til jobb, syklet til barnehage med eldstemann etc etc. Så sta, og forventet ikke sykemelding med den legen jeg hadde "man er ikke syk når man er gravid".. Først når jeg ble innlagt fordi jeg kastet opp blod ble jeg sykemeldt 50% (uke 15). Vi mistet i for tidlig fødsel i uke 20..(tvillinger) Etter dette har jeg tenkt som så at man skal ikke presse seg! Det går utover deg selv, ungen, og resten av familien!! Tredje svangerskap var jeg masse sykemeldt(mest pga angst for det som skjedde andre gang). Denne gang har jeg lyst å jobbe så lenge som mulig siden jobben er så gøy. Men kjenner jeg den minste antydning til at kroppen trenger hvile lytter jeg til den!!! Og nå har jeg en fantastisk lege som ser meg og sier at jeg trenger det før jeg selv ser det.. Som hun sa 3 gang, det er noe annet når man har små barn hjemme. Da er det ikke lengre bare 7,5 timers jobb..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå