Gå til innhold

Hvorfor kan ikke et voksent menneske si takk?

Anbefalte innlegg

I min familie er det en godt voksen dame som ikke kan si takk. Får hun noe servert eller en gave så sier hun aldri takk. Gir barna henne en tegning klarer hun heller aldri å si takk. Har heller aldri hørt henne si "ja takk" eller "nei takk". Det blir bare ja eller nei.

Hun er ellers høflig. Er heller ikke gammel og "rar". Heller ikke sur. Hennes foreldre sier takk - så hun er oppdratt til å være høflig.

Kjenner det faktisk er plagsomt. Min sønn sendte henne en gave for to uker siden og enda har vi ikke hørt et takk. Ikke at vi forventer det heller - har jo aldri hørt henne si takk.

Hvorfor er noen mennesker slik?

Kan det være at hun da føler at hun gir meg noe makt ved å si takk?

Prøver bare å forstå da jeg synst dette er et pussig fenomen. Noen andre som har vært ute for mennesker som bare ikke klarer å takke? Og hvorfor er det slik? Ligger det noe psykisk bak?

Helt seriøst må jeg spør om slike mennesker har en "diagnose".

Fortsetter under...

Noen syns en klem er dritflaut, og noen syns det å si takk er det samme..... Jeg syns synd på slike, mer enn noe annet.

Min far er blandt de som IKKE liker klemmer og slikt, for han vet bare ikke hva han skal gjøre og si. Så det er for meg ikke så rart at noen sliter med å takke også.

20:32 her igjen.

Jeg har sagt takk og tusen takk mange ganger selv i dag. Jeg jeg syns det er lett. Men jeg har da selv hatt peroder i livet hvor slikt har vært mer vanskelig. Tenårene, for eksempel.

Noen blir hengende fast, og får bare ikke til slike ting. Dette tenker jeg har med den private sfære å gjøre, og det at denne er meget ulik i størrelse hos mennesker. Noen har en stor privat sfære, og jeg tenker at disse er de som har problemer med klemmer og takk og slike ting :)

Ser hun dere i øynene når dere prater sammen? Godt mulig hun ikke gjør det.

Annonse

Sært... Kan du ikke sende henne en mld og spørre om hun fikk gaven da, siden du ikke hørte noe? Hadde jeg sendt ei gave og ikke fått en sms eller tlf med takk hadde jeg gått ut fra at den ikke var kommet frem.

Hva om du sier "vær så god" når du gir henne noe da? Da må hun vel svare?

Det er jo bare normal folkeskikk som all annen folkeskikk vi bruker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...