Mamma i lykkerus Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 1.september (35+6) var jeg hos jordmor på kontroll, hun var da usikker på om baby hadde snudd seg til seteleie. Hun forsøkte å bestille ultralyd på sykehuset, men de ville ikke ha meg inn før jeg var i uke 37. Så reiste jordmor på ferie........ Hun ba meg dra til legen denne uken og dersom heller ikke de klarte å kjenne om han lå i hode eller sete sa hun at de måtte bestille ul med en gang. I dag møter jeg opp hos legen, jeg har ikke fått time hos fastlegen min, men en turnuslege...... som aldri har sett et grønt helseskjema før....! Det hele starter med at hun spør meg hvordan jeg har det, "fint" svarer jeg. Jeg er ikke interessert i å småprate, jeg vil vite hvordan ungen min ligger. Jeg forklarer hva jordmor har sagt og hvorfor jeg har kommet. (Hadde jordmor vært sikker på leie hadde jeg ikke giddet å dra til legen mens hun var på ferie) Hun skjelver videre og prøver så godt hun kan å tolke det grønne skjemaet mitt. Legen: Tar jordmor blodtrykk? Meg: Ja, og urin. L: Ok, har du med urin? M: Ja. L: Hmm, blodtrykket ditt er sånn og sånn. M: Ok.. L: Hvor langt er du idag? Stemmer det at du er i uke 36? M: Jeg er 37+1 idag, tror jeg. (Hun snurrer dette hjulet sitt rundt fjorten ganger, og ender tilslutt med å måtte telle dagene siden jeg sist var hos jordmor) L: Jeg skal bare hente den dingsen til å lytte på barnet med. Straks tilbake. M: Ok... (5 min senere) L: Legg deg på benken der du. (Hun kjenner forsiktig på magen, nesten så forsiktig at det kiler. Jordmor klemmer hardt for å kjenne for å si det sånn. Hvordan forventer hun å kjenne leie med denne kosingen?) L: Jeg kan ikke kjenne om han ligger i sete eller hodeleie, så vi må nok bestille en ul. M: Ja.. Hun måler symfysen og gjør seg ferdig. Sender meg ut til labratoriet med urinen og sier hun skal ringe sykehuset mens jeg er borte. L: Ja, hmm.. Har du nummeret til sykehuset du skal føde på? M: Ehm, ja, jeg har det lagret på mobilen, men.. (Har hun virkelig ikke telefonnummeret til et av de største sykehusene i Norge selv??) (En stund senere blir jeg kalt inn på kontoret og får beskjed om at jeg har fått ul, DEN 21.september!!!!) M: HÆ!? Jeg har termin 1. oktober, min neste time hos jordmor er 20.september, det har da ingen hensikt at jeg skulle dra hit for å få ul-time tidligere da? Var det ikke mulig å få en time tidligere? L: Nei, dessverre. Fortvilt ringer jeg min kjære og uttrykker min frustrasjon, hvis vannet går før 21. september aner jeg jo ikke om han ligger i sete eller hodeleie, skal jeg ringe føden og si "hmm, nei jeg vet ikke hvilket leie han har jeg" da? Han sier jeg skal ringe føden og dobbeltsjekke om det ikke er noen mulighet for å få time før. Jeg ringer og på føden hos Ahus møter jeg Nina, verdens koseligste jordmor. Jeg forklarer situasjonen og hun sier det egentlig ikke er så mye hun får gjort, siden hun sitter på fødeavd. Hun mener det er veldig rart at legen godtok den sene timen ettersom jeg gjerne vil gjøre et vendingsforsøk dersom det er slik at han ligger i seteleie. Hun sier hun skal sjekke hva hun kan gjøre og ringe meg opp igjen. 10 minutter senere ringer telefonen; "Du kan komme hit på mandag og så skal vi se hva vi kan gjøre. Det er så bra at du ringte ettersom vi ikke vender etter uke 37 og legen din tydeligvis ikke forstår situasjonen." TAKK til føden på Ahus! <3
miepia30 Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 så godt at du sto på ditt og det ordnet seg! Lykke til på ultralyd på mandag da. Føler du selv at det er seteleie?
Mamma i lykkerus Skrevet 9. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2011 Takk Hater å ringe føden og mase, men det lønner seg jo tydeligvis å mase litt. Jeg vet liksom ikke, det dyttes i ribbeina, men det er litt sparking nede mot skambeinet til tider også. Er førstegangs, så vet jo liksom ikke hvordan hverken hodeleie eller seteleie skal føles. Eneste jeg er sikker på er at han ligger mest på høyre side for magen flytter seg ut der hele tiden.
mamMa1 til 2 +1 passasjer:) Skrevet 9. september 2011 #4 Skrevet 9. september 2011 hjelpes! godt du fikk ordnet ..blir litt småskremt av enkelte i helsevesenet ( nå jobber jeg der selv..) men d er sant..enkelte har virkelig ikke peiling på fagomr.. lykke til..håper den lille ligger rett vei.
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 Ha ha det är ju skrämmande!! Minner mig om förra graviditeten - då var jag tvungen att ta kontroll på termin dagen hos min fastläkare för jm hade ferie.. Han var såååå nervös att händerna skakade när han skulle kolla in magen. Så preserade han att fråga MIG: tja ja vet inte helt..tror du att huvudet är festet?.... hallå?! Hur i helvete ska jag kunna veta det?! Folk är dumma alltså!! :0)
Mamma i lykkerus Skrevet 9. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2011 Tusen takk! Jeg kan liksom ikke helt se for meg hva de skulle gjort hvis han lå i seteleie når jeg har ti dager igjen til termin. Legen tok jo da avgjørelsen for meg, at dersom han ligger i sete, så må jeg føde i sete. Og bare ha noen dager å forberede meg på. :/ Heldigvis finnes det flotte, behjelpelige mennesker på føden, det er betryggende!
Mamma i lykkerus Skrevet 9. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2011 Ja! Hun spurte meg idag og, hva tror du? Tror du han ligger opp eller ned? Jeg vet vel ikke jeg!! Huff, stakkars dame! Nå vet hun ihvertfall hvordan et helseskjema skal fylles ut da, etter opplæring fra meg....! ;P
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 9. september 2011 #8 Skrevet 9. september 2011 Det är suuuuper skönt!! :0) Vi är heldiga som träffar på så härliga människor!
Mamma i lykkerus Skrevet 12. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. september 2011 Hjemme fra sykehuset og gullet mitt ligger med hodet ned Alt er i skjønneste orden og det er bare å vente på rier ! Tjo hey!
Christine*harblittmamma*Casper Skrevet 12. september 2011 #10 Skrevet 12. september 2011 så godt å høre, og kan tenke meg det var en befriende følelse å få vite det jeg slapp heldigvis å måtte dra til fastlege når JM var på ferie, pga de er tre JM som overtar for hverandre tydeligvis, men gud jeg hadde klikka hadde det skjedd med meg, da hadde hormontrollet vist seg frem gitt ;P hehe.. lykke til videre, og nyt siste tiden
Mamma i lykkerus Skrevet 12. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. september 2011 Takk for det! Hormontrollet kom ut fra hula si ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå