Gå til innhold

Advarsel! Fleksibelt uttak av pappaperm ikke så fleksibelt likevel!!! Argh..


LeMaRa

Anbefalte innlegg

Så imponert over NAV nå, igjen. Mannen fikk telefon fra NAV i dag angående pappapermisjonen. Han har valgt å være hjemme en dag i uka fra 1.august nå i år og 50 uker fremover. Søkte om det for ganske lenge siden og fikk godkjent det. Han er selvstendig næringsdrivende så han har ikke muligheten til å ta seg flere uker eller dager i strekk, så da funker dette bra tenkte vi. Og da vi fant ut at det var en til på¨vei så tenkte vi at det ble helt ypperlig, for med bekkenløsning og diverse nå frem til fødsel, og deretter to små bleieunger på en gang etter så passer det utmerket at mannen er hjemme og hjelper til med Vesla vår. Men neida, det vil ikke NAV ha noe av, nå som jeg har sendt inn søknad om engangsstønaden. Far skal ikke få være hjemme når mor er hjemme nei!!! Så da må han ta ut alt nå, resten av pappaperm eller ingenting. Men han kan ikke være borte fra jobben mer enn en dag i uka for det er altfor mye å gjøre! Fint!!!! Fy søren så firkantet systemet skal være!!!! ARGH!!!

 

Så til advarsel for de som vurderer noe lignende opplegg! Fleksibelt uttak er visst ikke så fleksibelt likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ville jeg klaget på og undersøkt nærmere. Er det mulig for deg å legge frem medisinske dokumenter som viser at dette er til det beste for deg? med avlastningen far kan gi deg osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det hadde jeg ikke tatt for god fisk. Så lenge du ikke har permisjon så spiller det jo ingen rolle hva du gjør. Mannen min hadde permisjon samtidig som jeg bare hadde fri rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg mener også. Jeg har jo vært hjemme de dagene han har hatt godkjent pappaperm nå, uten at det har vært noe problem, men når det kommer en baby til så da får ikke far være hjemme???? Logikken??? Trodde poenget var at far skulle få være hjemme og ha kvalitetstid med barnet/barna sine, og det får han jo selv om jeg har født en til??? Og siden jeg ikke har rett på permisjon med den andre så "kræsjer" det heller ikke med mammaperm med nr to....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener på at man må ha gjennomført all permisjon før man starter på ny fødselspermisjon. Syns å huske noe sånt fra den tiden jeg drev og sjekket det opp, vi fikk to tette.

Løsningen for oss (mannen her er også selvstendig næringsdrivende) var at han i 2 år tok ut 4 uker permisjon i juli så han for en gangs skyld fikk betalt ferie :) Noen uker mistet vi da, men sånn er det. Regelverket vil alltid være uheldig for noen. Vi er uansett heldige som lever i et land som har et så stort velferdsgode som betalt fødselspermisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ingenting å gjøre med at far ikke får være hjemme på samme tid som mor. Men far må avvikle fedrekvoten før man får et barn til. All fedrekvote faller bort når moren starter i permisjon med nytt barn. Så ikke så rart at dere har fått det godkjent, nav kunne vel ikke lukte at dere skulle få et barn til.

Forøvrig så står det i vedtaket at fedrekvoten faller bort om mor starter i permisjon (eller får engangsstønad 3 uker før termin) med nytt barn. Det lønner seg å ta seg tid til å lese vedtakene.

Så du kan ikke bare skylde på nav, det er like mye deres plikt å lese vedtakene dere får!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig dette, står ganske klart både i vedtaket og på nettsidene til nav at fedrekvoten må tas ut innen barnet fyller 3 år eller før man får et nytt barn.

 

Man kan ikke ta ut permisjon for eldre barn etter at man har fått et nytt.

 

Så når du søker engangsstønad for det nye barnet kan ikke pappa ta ut mer fedrekvote etter dette.

 

Dere har jo selv en plikt til å lese informasjonen fra nav da, dette var ihvertfall jeg fullstendig klar over (vi fikk også to tette og far tok ut fedreknoten gradert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonen må brukes opp innen ungen er 3 år eller før neste unge kommer. Slik er reglene.

 

Jeg blir så lei over alle som tror de kan gjøre som de vil. Sett dere inn i dette før ungen blir født. Jeg leste papirene nøye før vi fødte førstemann. Hadde jeg blitt gravid igjen, så hadde vi måttet tilpasse permisjonen vår etter det. Sånn er det.

 

Regler skaper ro i systemet og det hjelper staten til å holde orden i papirene. Hvorfor tror du elevene ikke får lov til å ha mobil med på skolen? Hvorfor tror du elever må rekke opp hånda i timene? Tenk litt på dette før du klager som en liten 12åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som flere sier over her, regelverket sier at fedrekvoten må tas ut innen barnet fyller 3 år, ELLER man får et nytt barn.

Dette har ikke noe med fleksibilitet å gjøre. Tidskonto-ordningen er tvert imot VELDIG fleksibel, men den kommer altså med 2 forbehold (som nevnt over). Jeg syns ikke det er veldig kravstort i grunn.

 

Det at du ikke har satt deg inn i dette regelverket kan ikke NAV lastes for. De kunne selvsagt ha opplyst om dette, men du skjønner vel kanskje at det er umulig for NAV å opplyse om alle forbehold i vedtakene de lager. Dette må man sette seg inn i selv. Det står garantert i vedtaket ditt, som du kanskje ikke har lest?!

 

Det er selvfølgelig veldig kjedelig for dere det som skjedde nå, og det er jo veldig synd. Men det blir for enkelt å skylde dette på NAV. De har opplyst om dette i vedtaket som du har fått. Det er du som ikke har lest dette og satt deg inn i eventuelle regler og forbehold. Nav kunne ikke vite at dere skulle få et nytt barn innen far var ferdig med fedrekvoten, de er ikke synsk.

 

Jeg håper det ordner seg for dere på et vis. Det er uansett fint at du skriver om det her inne, kanskje kan det redde noen fra å havne i samme situasjon. Mitt poeng her, er at du dessverre må bite i det sure eple og innse at dette er deres egen tabbe. NAV kan ikke lastes for alt, selv om det er behagelig å ha noen å skylde på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...