Gå til innhold

Hvordan stelle orkideer slik at en får dem til å blomstre igjen?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en del orkideer, men har aldri hatt det før. Nå begynner de å avblomstre, og så lurer jeg på hva jeg nå gjør.

Hvordan klippe, og eventuelt oppbevare de mellom blomstringer? Trenger de vann i den hviletiden?

Fortsetter under...

Du lar dem fortsatt stå i en gjennomsiktig potte. Trenger ikke klippe, men når røttene begynner å bli grå så setter du blomsten under vannspringen. Da vil du se at røttene sakte, men sikkert blir grønne igjen og når alle er grønne så har den fått nok vann.

La dem stå i dagslys og vann kun når røttene er grå (som beskrevet over). Det kan ta lang tid før de blomstrer igjen, men de vil gjøre det. Mine blomstret igjen etter 1 år, men da var de enda penere og større:-)

Lykke til!

har hatt en som "virket" i mange år.

Jeg gjorde følgende:

Når den visnet klippet jeg av stilkene på 3. ledd.

Så satt jeg den i en vinduskarm uten sol og "mishandlet" den. Dvs. at den fikk vann sånn ca hver 2. uke eller noe sånt.

Det fungerte helt topp!

ikke hadde jeg noen gjennomsiktig potte og potteskjuler var det også!

Skal jeg la dem tørke helt nå da? Skal de ikke stå kaldt mellom blomstringene? Er det tørke som skal til for at røttene blir grå, eller hva?

Og skal de bare stå der de står i vinduskarmen, sånn uten blomster altså? (siden en ikke bør flytte dem, mener jeg). Det er jo litt kjipt, for de har jo hatt litt herdersplass mens de blomstret......

hehe.. jeg er virkelig helt grønn på dette her :D

HI

Annonse

Okei, kanskje det er en myte som plutselig har slått an, for nå har jeg hørt det to-tre ganger i det siste, senest av en blomsterhandler som sa det til dama foran meg i køen. Men jeg har ikke førstehåndserfaring :)

Jeg har kun vindu mot øst, og ikke noe annet her. Men sol er vel det minste problemet i sommer og høst?

Jeg får vel bare prøve meg frem, og kanskje bare gjemme dem litt mer bak gardiner i de vinduene de står, kanskje...

Vet ikke hvorfor jeg trodde de skulle stå kaldt mellom blomstring.

HI

La de bare stå i vinduskarmen og tørke. De skal ha mye lys og lys på røttene. Når røttene blir grå er de tørr og da trenger de vann. Da setter du bare blomsten under springen og lar det renne for fullt til røttene igjen er grønne og fine. Så setter du blomsten tilbake i vinduet igjen (gjerne i et annet vindu om du syns det skjemmer litt med bare stilker som pynt;)

Går omlag 2-3 uker mellom hver vanning.

Trenger ikke stå kaldt. Kan fint stå i romtemperatur.

19:29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...