Gå til innhold

To- eller trehjulssykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min fyller to år om kort tid, og vi planlegger å kjøpe sykkel til han i bursdagsgave. Det finnes jo pitte små tohjulssykler med gode støttehjul nå til dags, og når vi er i butikker med slike blir han veldig ivrig og vil sitte på dem, og der kan han sitte lenge... Hadde vært stas med en slik tror jeg. Men blir det problematisk å bruke? Vi kan jo ikke godt slippe ungen løs på veien med en slik en. Er redd at den bare blir stående fordi vi ikke har noe trygt sted der han kan sykle med den. Har også sett at det finnes trehjulssykler med et slags håndtak slik at mor eller far kan gi en liten dytt når det trengs og holde igjen når det blir nødvendig. Virker jo noe mer praktisk for en liten tass. Men blir det kjedelig for han? Og vil han ha vokst fra den til neste vår? Erfaringer med dette noen?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kjøpte 3 hjulssykkel med med styrestang til mini da han ble et år. Den har vært flittig brukt, og han lærte seg å sykle på den selv i våres. Men i sommer, bare dager før han fylte 2, fikk han prøve en tohjulsykkel med støttehjul og han syklet avgårde som om han ikke hadde gjort noe annet.

Så gi og med at vinteren står for dør og sykkelen blir brukt bare kort tid før snøen kommer så tror jeg at jeg ville ha kjøpt tohjulsykkel hadde jeg vært deg.

Skrevet

Kjøp tohjulsykkel med en gang... Så har han litt tid på å lære seg å bremse osv. Det kan de jo ikke med trehjulsykkel. Her tok vi av støttehjulene før fylte fire år, så det er ikke lenge før han racer rundt på to hjul likevel. Trehjulsykler er for babyer, ville sønnene mine ha sagt ;-)

Skrevet

vill anbefale deg Balangsesykkel, kjempe god trening for ungene. og siden barnet er 2 og det snart er vinter.. vill han ha masse glede av den når våren kommer. her hos oss og ungene i byggefelte her har godt fra balangsesykkel og rett på 2 hjul uten støtter. å de tar sykklingen med en gang etter litt balangsetrening :D

Skrevet

Takker for svar. Trehjulssykkelen er nå klart ute. Balansesykkel hadde jeg aldri hørt om en gang, men det virker jo helt genialt. Men altså: Hvordan gjør dere det rent praktisk? Vi har ikke så stor gårdsplass at han kan rase rundt der inne. Man kan jo ikke bare slippe ungen av gårde nedover bakker og ut i trafikken? Hva gjør dere når de små skal ut på tur? Det blir jo vanskelig å holde han fast på tohjuling eller balansesykkel. Eller finnes det gode løsninger her som jeg ikke har tenkt på? Det hører forresten med til historien at vi bor i Bergen der vinter er et relativt begrep, og jeg regner ikke med at sykkelen må stå parkert i mange måneder på grunn av snø.

Skrevet

Vår treåring elsker trehjulssykkelen sin (kanskje fordi de sykler på det i bhg?) I fjor da han var to rakk ahn ikke ned til pedalene/ skjønte ikke syklingen g løp med bena på bakken. De er en gjeng på 4-5 stk 08 modeller her i bakgården. Noen rekkehus å sykle rundt og bilfritt. Ingen av 08 mod sykler på tohjulssykler her. Så det er nok litt forskjellig. Han skal få tohjulssykkel til våren. Han har ikke bedt om det enda og stortrives på tre hjul så langt.

Annonse

Skrevet

Kjøpte trehjuls vi, da han hadde fylt to. Skulle heller kjøpt en tohjuls med en gang i grunn, hadde nok klart det like greit, i trafikken slippes han uansett ikke- har brukt den inne en stund før vi tok den ut i sensommer, har liten plass men får syklet litt- under oppsyn...må jo likevel kjøpe tohjuls (med støtter) så kunne like gjerne hoppet over trehuls- sykklen.

Skrevet

Jeg kjøpte først trehjulssykkel - det angret jeg på. Balansesykkel fungerte best her. Trehujlingen var så stor at det var vanskelig å rekke håndtere før ca 3 år. Men balansesykkelen håndterte hun fint både fordi størrelsen var bedre, og så likte jeg den fordi hun faktisk trener balanse. Det ganske rask læringskurve på dette og de finner balansen på to hjul svært raskt. Anbefales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...