Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som ikke spiser middag med barna sine?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer... Her i huset spiser vi alltid middag sammen =) I helgene når middagen gjerne blir litt senere spiser vi bare litt brødmat tidligere på dagen slik at alle kan kose seg sammen på kvelden! Syns det er litt merkelig at ungene skal spise f.eks fiskepinner til middag også skal foreldrene kose seg med pizza, lasagn osv på kvelden...

 

Bare undrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hverdagen er jeg helt enig med deg, da skal alle spise sammen. I helgen spiser vi alltid vanlig middag med ungene til vanlig tid, men vi voksne spiser ikke så veldig mye, og så disker vi opp med en god voksenmiddag om kvelden etter at ungene er lagt. Men da lager vi uansett sånn voksenmiddag som ungene ikke liker.

 

F.eks. fårikål som står og putrer mens vi legger de små. Ingen av mine barn som vil ha fårikål, hvertfall,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser vi alltid sammen med barnet på 6 år. Kan ikke huske sist vi spiste middag etter at hun la seg, var vel i babytiden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du sikter til mitt innlegg om at vi skal ha lasagne og ungene fiskepinner.

 

I hverdagen spiser vi alltid middag sammen. Vi har små barn som legger seg tidlig. Derfor liker vi å kose oss med mat sammen bare jeg og mannen i helgene når barna har lagt seg. Dette endrer seg nok når barna blir større.

 

Synes det er koselig og viktig å ha et måltid sammen bare mannen og jeg, blir en liten date ut av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser middag med ungene minst 6 dager i uken. Av og til 7, men som regel har vi en kveld der vi spiser etter at ungene har lagt seg, evt bare sammen med de to eldste barna.

 

Hvorfor? Jo, fordi at av og til ønsker vi å spise maten vår helt, helt i fred -og med vin til. Uten stadige avbrytelser, uten mange som vil ha hjelp, en som må tørkes av, må på do og roper "feeeerdig!" midt under måltidet, unger som uansett ikke liker den maten vi spiser (f.eks biff) osv. Og så føler jeg meg ikke helt komfortabel med å drikke vin til maten når de minste barna er våken og klokken bare er 16-17 ;-) Så sånn ca en gang i uken får ungene en god middag der vi setter oss sammen med dem, prater med dem og gjerne tar en liten bit selv. Og så, senere på kvelden, slukker vi lys, tenner telys, setter gjerne på en film, lager til "voksenmat", fyller rødvin i glassen og bruker lang og god tid på å spise et måltid helt i fred, stillhet og ro. Og det er helt vidunderlig. Derfor :-)

 

Nå liker jeg å spise sammen med barna mine også, bare for å understreke det, men av og til er det altså godt å slappe helt av også under et måltid. Når barna blir eldre, kommer vi antagelig til å slutte med disse sene middagene etter de er i seng, og heller lage til senere middager sammen med dem der vi kan se en familiefilm som fenger aller og at vi voksne kan ta et glass vin og tørre å ha hele stuen full av levende lys selv om barna er våken. Men akkurat nå går det bare med de to eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser alltid middeg sammen med barna. Det er jo en del av kvalitetstiden sammen, før alle sprer seg igjen:) Men jeg og mannen har ofte noe godt på kvelden også...Middagsrester, toast, nudler, frossenpizza + +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tuppa mi bare en baby enda, men vi spiser etter hun har lagt seg;) Fra gubben kommer hjem er det bare 2 timer til hun skal legge seg, så gidder ikke stresse som besatt med å lage middag og spise den + rekke alt som hører til kveldsstell og kos.

 

Når hun blir eldre får vi se hva vi gjør;) Tar det som passer oss best som familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser alltid med barna :) Syns det er en god skikk.. Både på hverdager og helger.

 

Vi er en familie for å ha slike stunder sammen, det blir så lite ellers med jobb,skole,trening,deling med barnefar/mor..

Våra barn er 7,8,10 og 11 vi har alltid spist sammen.. Det kommer en tid der de ikke "giider" fordi de skal ut med venner på kvelden og i helgene og det gruer jeg meg litt til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seivakter er jo en grunn.

 

Lørdagskos kan fint gjøres sammen med barna i 17-tiden, og så ost og kjeks eller snacks på kvelden med et glass med noe godt i.

 

Her i huset må man velge mellom middag og brødskive, jeg lager ikke to menyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tar det som passer oss best som familie..." Dette bør vel endres til "tar det som passer oss best som foreldre" om en velger spise kosemat etter barna er lagt seg.

 

Og fårikål? Hvorfor spiser ikke barna det? Trenger jo ikke spise kålen.

 

 

Har forøvrig et vennepar som gjør dette både til hverdag og i helgene. Resultatet er 2 barn som er superkresne i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi spiser alltid middag alle sammen, men når jeg tenker meg om kunne det vært koselig med en kveld der jeg å min kjære spiser etter barnet har lagt seg. synes ikke det gjør noe en gang i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser sammen hver dag, hele uka. Men ja, det hender at jeg og mannen lager litt ekstra mat på kvelden i helga som en kos for oss begge. Gutten vår legger seg kl. 7 uansett hvilken dag det er, og er for liten til å være oppe lenge og ha glede av det. Han liker forresten fiskepinner veldig godt, så for han er ikek det så ille, verre med mamman som ikke kan fordra det, og derfor ikke serverer det til seg selv eller han. :P

 

Etterhvert som han blir eldre, blir det nok til at vi tar en senere middag og koser oss med familietid. Men nå koser jeg og mannen oss alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...