Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når legger deres barn seg?

mine rutiner :

legge seg for kvelden halv 7 (7)

sovner som oftest ikke før kl 20-20.30,sitter i sengen synger og ler.

våkner 1-2 ganger løpet av natta å mener selv hun skal ha melk. har sliti litt med sykdom og da også melkekos.(avslutter med melk nå)

våkner vanligvis til kl 8.

sover 1 time lunsj i bhg (blir vekt), fra ca 13-14.

Noen som kan ha råd til meg om hva jeg gjør "galt" her??

vill gjerne for hennes egendel at hun sovner før 20.30 (kan til tider dras til 21)

Jeg selv og bhg føler at hun forsatt trenger søvn i bhg altså i ukedagene. Hjemme i helgene sover hun kun om hun selv ønsker det, som oftest blir det da ikke noe søvn!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ganske sikkert at hun sover for mye/for sent på dagen. Prøv å flytt til tidligere og/eller kutt ned.

Vi kuttet sovingen for vår gutt rett før han var 2 år og leggingen ble en drøm. Som oftest sover han innen 5 min. Skulle han sove bare noen minutt på dagen nå blir det straks mer styr med leggingen

Skrevet

Her legger toåringen seg 20.30 og har gjort det siden han var 3 mnd gammel. Vi står opp 8.30 om morgenen og han sover 1½-2 timer på dagtid. Leggetiden er helt uproblematisk og han sovner raskt og våkner ikke om natten. Fram til omtrent toårsdagen (han er 2 år 9 mnd) sov han fra 20.30 til 10 før han plutselig fant ut at dagen skulle starte 8.30, men så lenge han er fornøyd og ikke ser ut til å savne de ekstra timene med søvn så er det greit.

Jeg tenker at det må være greit at hun synger og er våken i sengen sin etter leggetid, så lenge hun ikke står opp av sengen og f.eks. begynner å leke. Kanskje er hun bare ikke trøtt så tidlig på kvelden og man kan ikke tvinges til å sovne selv om man kan tvinges i seng. Har du prøvd å ha henne oppe litt lengre og f.eks. legge henne 19 eller 19.30 i stedet og se om hun sovner lettere da.

Skrevet

Takk som svarer! i sommer la hun seg senere, ble kl gjerne 20.30 før vi fikk rotet oss i seng, da sovnet hun med en gang. før la hun seg kl 19.30 og sov til både 10-11 med sove tid på alt fra 2-3 timer på dagen. men dette ble et problem for bhg våres at vi alltid kom sent, kom ca 10. noen ganger 11 til lunsj. vi rakk ikke annet. å helsestasjon syntes at det å legge seg kl 19.30 var altfor seint.... Jeg er ikke av den som lever etter boken el helsestasjon, men det som passer oss best. jeg begynner på jobb kl 16. så vi hadde ingen hast med å stå opp heller!! problemene dukket opp da vi skulle tilfredstille alle! Hun er en MEGET aktiv jente ,og vill tru hun trenger all denne søvnen!!

Skrevet

Jeg synes i allefall du kan overse både helsesøster og barnehagen. For det første er det ikke tidspunktet barna legger seg eller står opp som er vesentlig, men at det har fått det antall timer de trenger. Noen barn trenger mye søvn, andre mindre. Men minimum 10-11 timer bør et barn på den alderen ha om natten. Hvis hun sovner åtte og står opp åtte, får hun jo 12, og jeg tror ikke du kan be om så veldig mye mer enn det selv om det jo finnes barn som sover lengre enn det.

Når dere kommer i barnehagen kan jeg heller ikke forstå at er så viktig. Så lenge hun kommer i tide hvis de f.eks. skal på tur må det da være helt uvesentlig for de ansatte om hun er der tidlig eller sent. Det er jo du som bestemmer her.

Så ikke tenk så mye på at du skal gjøre alle til lags. Tenk på hva som fungerer for jenta di og for familien deres. Man må kanskje prøve seg litt fram for å finne en balanse mellom en ok leggetid (ikke for tidlig, ikke for sent) som innebærer at hun faktisk sovner ganske raskt og ikke ligger å hoier i timesvis (hun er jo åpenbart ikke trøtt da) samtidig som hun skal få så mange timer hun trenger slik at hun våkner uthvilt og har det bra i løpet av dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...