Gå til innhold

Hva tenker dere om å bruke samme navn som en venninne har på sønnen sin?

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt lenge på hva vi ønsker å kalle barnet. Ettersom vår eldste datter er oppkalt etter besteforeldre, så ønsker vi å gjøre det med neste barn også.

Som dere sikkert vet, så er ikke alle disse "gamle" navnene så fine. Men vi har funnet et som vi liker begge to (barnet blir da oppkalt etter sin oldefar). Problemet er at en venninne har en sønn på 5 år som heter det samme. Vi er gode venner, men sees kanskje maks 4-6 ganger i året. Så det ville nok ikke vært noe problem i dagliglivet at de heter det samme.

Har planer om å diskutere dette med min venninne før vi gir barnet navnet, men lurer litt på hva dere hadde følt i denne situasjonen?

Fortsetter under...

Nå har vi ikke noen 'rettigheter' på de ulike navnene. Men må ærlig si at jeg hadde tenkt at du var veeeldig lite kreativ, hvis du var venninnen min, og hadde valgt det samme navnet som jeg har på barnet mitt!

Annonse

Huff, dette er vanskelig altså!

Ser at flere av dere er negativt innstilt til det, og har stor forståelse for det. Men det florerer ikke akkurat av fine navn hos våre besteforeldre, så dette gjorde ting så vanskelig.

Men ja, jeg får ta en prat med henne, og høre hva hun føler om saken. Har ikke lyst til å såre henne på noe som helst måte, selv om vi har lite å gjøre med hverandre i hverdagen.

Takk så langt for innspill!

HI

Går sikkert helt greit. En kompis av meg har kalt sønnen sin det samme som sønnen til en venn av seg.

Jeg personlig hadde nok ikke gjort det, men vi er jo forskjellige. Spørs jo litt hvor "nære" dere er.

Man kan da ikke bestemme hva venninner ikke kan kalle barnet sitt... Så dere mener det er andeleds da hvis man får en venninne som har samme type navn som ens bran???? Ærligtalt, jeg syns du fint kan bruke navnet.

Jeg personlig hadde ikke gjort det, og ville sikkert spurt om venninna synes det er greit... det kan jo være hun synes det er helt greit! Men det avhenger jo litt av hvor nær man er, så klart...

Dere sees ikkje ukentlig men BARE 4-6 ganger i året, da kan dere godt ha samme navn på guttene..

Hadde dere bodd på sammen sted, guttene vært likere i alder så hadde det kanskje vært noe annet .Gå for oppkallingsnavnet du!!

HI: Jeg mener dere kan bruke det samme navnet til deres gode venner, spesielt siden dere heller ikke møtes mer enn det dere gjør. Det hadde vært noe helt annet om dere møttes daglig!

Personlig hadde jeg bare syntes det hadde vært hyggelig om noen av mine nære venner (som vi ikke omgåes daglig med) hadde valgt navnet som et av våre barn har :-)

Men, det er sikkert lurt å avklare det med din venninne først, selv om hun ikke kan si så mye på dette.... ;-)

Lykke til

Annonse

Jeg fikk en jente for 7 mnd. siden og visste fra jeg ble gravid hva hun skulle hete... En venninne har termin om 1 mnd. og venter en jente. For en stund siden kunne hun fortelle att hun skulle få navnet som jeg har på min datter. Ble en smule irritert (uten å si det til henne) og tenkte att det var veldig lite oppfinnsomt... Men hun må jo bare gjøre som hun vil. Jeg eier jo ikke navnet:) Så jeg tenker nå att det er fint de liker navnet til datteren min...:)

Men JEG hadde nok prøvt å finne ett annet navn...

Takk igjen for alle svar!

Skal ta meg en lang prat med venninnen min jeg, tror det er den beste fremgangsmåten. Hun er uansett en utrolig snill og lite sær person, så kommer nok til å ta stort hensyn til hvordan hun føler.

HI

men hva hvis hun synes det er vanskelig å være ærlig om hva hun føler? da er det en kjip situasjon å sette henne i, jeg synes du bør finne et annet navn. Evt bruke navnet som andre fornavn.

Du vet hva du skal si til venninnen din, det er jo familieoppkalling!

Hva kan/skal hun si om det da? Hun kan ikke si nei!!

Skal dere måtte leve RESTEN AV LIVET med å tenke på gutten deres ved et annet navn enn det som dere ønsket han skulle hete?

Siden dere så sterkt ønsker dette navnet kan jeg ikke se at dette er noe problem overhodet, og ikke en gang hvis hun hadde bodd i samme by og dere hadde omgås oftere heller. DERES valg!

Jeg skjønner virkelig ikke at det skal være slik. Ser ikke problemet i det hele tatt.

Jeg ble så paff her for en liten stund tilbake da det var noen langt ute i familien som kontaktet meg å lurte på om de kunne kalle barnet sitt det samme som min datter på 7 år. Jeg syns det var helt greit for det er et nydelig navn, men de endte opp med et annet navn siden det var ANDRE enn meg som reagerte. Jeg vet de angrer nå. Og det er jo fryktelig synd at man ikke skal kunne bruke et navn siden andre har meninger om det.

Jeg syns dere skal bruke det navnet, og jeg syns ikke dere skal spørre om lov en gang. Si han er oppkalt etter oldefar Ole....

Du skriver at dette er et ganske vanlig navn; da sier jeg at det er helt greit. Men hadde det vært et veldig spesielt navn som hun brukte på barnet sitt fordi hun ville "ha det for seg selv", hadde kanskje ikke vært like greit.

Jeg for min del liker spesielle navn som nesten ingen andre heter, hadde noen av vennen mine brukt opp igjen noen av de navnene jeg hadde valgt hadde jeg blitt sur og lei meg inn i meg. Men hadde kanskje ikke turt å sakt hva jeg følte til de...

Har det aldri streifet dere a det finnes andre mennesker der ute med samme smak. Også når det kommer til ''spesielle'' navn. Disse menneskene kan til og med befinne seg i vennegjengen deres.

Kanskje har de hatt det navnet på tankene til og med FØR dere brukte det og da er det jo jævlig synd at de ikke skal kunne bruke det bare fordi dere føler dere eier det navnet.

Snakker om altså.

Når en velger et navn bare noen få personer i Norge har, er heldigvis sjangsene små for at dette blir noe problem.. Mange av vennene mine hadde faktisk aldri hørt navnet jeg valgte før. Og jeg tviler på de velger det navnet siden vi har ganske forskjellig "navnesmak".

Jeg føler faktisk litt inn i meg at jeg "eier" navnet, men dette er jo følelser jeg har inn i meg. Det er ikke akuratt slik at jeg ville kjeftet på noen viss de valgte samme navn, men inn i meg hadde jeg blitt veldig skuffet.

Ser ingen problemer i at dere også skal kunne bruke navnet. Dere skal jo oppkalle og den andre gutten er jo faktisk hele fem år eldre! Jeg ser for meg at din venninnes gutt blir stolt jeg ;) Og din venninne tror jeg jammen er så oppegående at hun vil forstå. Uansett er det jo ingen monopol på navnet!

Veldig fint at du snakker med henne i forkant, slik at det ikke kommer som en bombe når gutten er født. Selvfølgelig ikke obligatorisk og plikt å gjøre det, men veldig fint for vennskapets skyld.

Lykke til!

Ps: Fortell oss i ny tråd om hvordan samtalen gikk da ;)

om jeg hadde vært veninnen din hadde jeg blitt KJEMPE SUR på deg. kom på noe mer originalt enn å bruke samme navn da. det er tusenvis av navn- dere MÅÅÅ jo ikke velge akkurat det.. frekt..

Dere vil ha navnet for å oppkalle ungen etter noen, ikke for at det er poppis for øyeblikket, så jeg synes det er helt greit.

Vi eier heldigvis ikke navn, det er fritt frem for alle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...