Gå til innhold

Bruker barna deres lue med snøring i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis et barn kommer i barnehagen til kidden med snøre på luene, så klipper personalet de av...

 

Det synes jeg er flott!! Vi sender forøvrig ikke barnet en lue med snøring, de får heller ikke bruke hjelm på trehjulsyklene, noe som kan være litt skummelt. Men det er skumlere hvis de skulle henge seg oppe etter hjelmene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, han yngste bruker med snøring. Han går på småbarnsavd. Men hettegenser bruker de ikke, men det er fordi jeg synes det er et upraktisk plagg - ikke fordi jeg er redd for kveling.

 

hmm...hvis jeg tenker etter har de hettejakker. Så jo, de har visst det på seg i barnehagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, verken lue med snøring, hettegensere eller å leke med hjelm er lov i vår bhg.

 

Fins mange bra luer uten snøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun river den av med en gang hvis det ikke er snøring på. Skal spørre når vi kommer i barnehagen etterpå. Kanskje det bare er en vanesak.

Det finnes jo disse hele luene, "finnlandshettene", men det har skjedd døsdfall ved kvelding med disse også (Danmark)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnehagen hadde klippet av en lue med snøring hadde jeg rablet og krevd at de erstattet plagget de ødela. Noen barn trenger vel lue med snøring. Mine gjør ikke, men det er mange som gjør det. Og om dere klipper det av er dere drøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en viss fare med disse luene, og om bhg gir beskjed at de ikke ønsker slike luer i bhg er det vel teit å bli sint om de klipper av? Da bør du jo heller finne alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage har aldri sagt noe på hverken luer med snøring eller hetter etc.. Minstemann brukte lue med snøring til han var 2-3 år og har etter det gått over til mer finnlandshette-aktig lue.. Jeg hadde også blitt rimelig sur hadde de klippet av noe på luen. Da kunne de heller bedt meg skaffe en annen til neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, det er jo en fare med alt nå om dagen. Det er tilogmed farlig å bruke regntøy som ikke holder 10,000 i vannsøyle. Skjerp dere. Hvor stor er denne kvelningsfaren av hettegensere og snørelue? Barnehagen får faktisk følge med på ungene - det er det jeg betaler min barnehage for i alle fall - gjør ikke dere?

 

Jeg har tre barn og har ALDRI opplevd at noen sier noe på snøring, og aldri opplevd kvelningsproblematikk ifb luer eller hetter. Er dere seriøst så hysteriske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de tjo skjedd noen ulykker så at noen bhg vil ha regler rundt dette er vel helt ok? Det du tar opp ang regntøy har ingenting med dette å gjøre, det har null med sikkerhet å gjøre. Ene barnet døde ifjor(?) og han satt seg fast inne i en sklie/rør. Selvfølgelig kan slikt skje, men heldigvis er det sjeldent.

 

Syns det er greit bhg hos oss har denne regelen. Var jo et barn som døde i sommer fordi han lekte med hjelm på seg, og det var ikke i bhg. Har samme regelen hjemme. At du kaller meg hysterisk får så være:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da får vi slutte å bruke sklier. Og husker. Det er mange potensielle farer, men å blåse opp hjelm (ser en her oppe ikke bruker hjelm til sykling, shame on you..), luer o.l er faktisk hysterisk.

 

Hvordan skal disse bomullsbarna bli? Hva skjer når de møter verden uten mor og far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du gi deg, er du teit!!? Hysterisk er det ikke.

 

Jeg er veldig glad vår barnehage har disse reglene, både på luer og på sykkelhjelm i barnehagen. Hvor ofte velter barna med trehjulsykkel, og hvor langt ned er det. Heller at de slår seg litt enn at de kveles av hjelmen. Hjemme bruker vi selvfølgelig hjelm på uansett sykkel, eller sparkesykkel. Men i barnehagen kan de ikke ha øynene på alle barna, så da får barna bla.a skli og bruke klatrestativet uten at noen må være redd for kvelningsfare.

Helt perfekt, bomullsbarn blir de ikke!

 

jeg hadde byttet barnehage hvis de ikke tok disse tingene på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke leke med hjelm jeg heller når jeg var liten og heller ikke bruke genser/jakke uten avtagbar hette. Mine foreldre er lege og sykepleier og hadde sett litt av hvert. Jeg har klart meg veldig bra. Ikke er jeg lagd av bomull heller.

Å bruke hjelm ved sykling er et sikkerhetstiltak på lik linje med ikke å leke med hjelm. Trodde dette var allmennkunnskap jeg. Ingen barn tar skade av å følge slike retningslinjer og det har ingenting med å møte verden uten mor og far å gjøre?

 

Slike påstander blir så latterlige og dumme. Har du kanskje syklet uten hjelm og fått deg et stygt fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har blitt påkjørt og hadde jeg ikke hatt hjelm den gangen hadde jeg faktisk vært død. Dere er rett og slett idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, du høres ikke helt god ut. Slutte med sklier? Blir vel mer bomull av å leke MED hjelm som det kan virke som dine barn gjør.

Til og med 3-åringen vet at hjelmen skal av når hun er ferdig med trehjulsykkelen og skal leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ironi. siden du nevnte ulykker i bhg.

 

Det er masse som er farlig, poenget er at en lue ikke bør bli gjort til noe farlig. Og man bør bruke hjelm når man sykler. Å leke med hjelm har jeg aldri sett noen gjøre, men for all del.. Hver sin elendige struktur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Jeg er enig med deg i at det er uforsvarlig av den bhg som blir nevnt og la barna sykle på 3hjulsykkel uten hjelm. Hadde jeg aldri godtatt. Det er ikke langt ned men mitt barn datt av gråtass traktoren sin som er like lav, og da knall hjelmen innvendig. Rett på en stor stein. Hadde han vært uten hjelm hadde det gått ille.

 

Men når sykkel settes ifra seg skal også hjelm bort. Det er like farlig. Vært ulukker knyttet til dette både iår og ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre flere barn som leker med hjelm. Ifjor ble et barn funnet i bhg hengende fast i et tre og iår døde et barn som hang seg fast på et lekeplass. Det samme har skjedd med hettejakker. Er vel helst de minste som bruker snøring og de klatrer vel ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...