Gå til innhold

lillenims, se her er du snill...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten jente på snart 5 mnd som nekter å ta puppen min. Hun begynte med dette da hun var 2,5 mnd, og jeg ammet mindre og mindre siden.. tilslutt ammet jeg kun på natten, men nå for 1 1/2 uke siden var hun forkjølet og våknet av snorkingen sin, så hun nektet pupp da òg...

Jeg har fortsatt melk, jeg kan knipe litt på brystvorten, så kommer det melk med engang.. jeg kan stimulere brystvorten idag, også har jeg spreng imorgen...

Men hun vil absolutt ikke ta puppen min, en sjelden gang suger hun kanskje i 3 min..

Jeg pumpet meg før, men jeg blir helt utslitt av det.. jeg vil heller sove når hun sover, for å ha overskudd hele dagen.

Er det noe som helst sjans for at jeg får ammet hun igjen? Jeg har egentlig bestemt meg for at det viktigste er at hun får i seg mat, men når jeg har melk så vil jeg så gjeeerne få ammet henne uten alt pumpestyret... har du noen tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd å legge henne ved brystet og la henne søke, men hun begynner bare å sutre, værste fall grine.. hun må være i søvne for å gidde å spise av puppen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg titter bare innom for å si at lillenims kan du også kontakte på mail:) hun har kontaktinformasjon på profilen sin:) hun skriver at hun får Mail på mobilen og ser det raskere da:)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg sniker meg inn og.... Nett det samme skjedde med meg ved 5 mnd. Vi styrte på og prøvde. Hu er nå 6 1/2 mnd. Jeg gav opp etter 3 uker uten at hun tok puppen. Pumpet meg mens jeg byttet til 6 mnd grøt med gluten i. Fikk beskjed av helsesøster om at sjangsen for å bli allergisk var mindre om mann ammet - eneste grunnen til at jeg gadd den pi pumpingen og gi med flaske.

I startet gråt jeg og syntes det var fryktelig trist at hun ikke ville ha. Hadde jo masse melk, men må si nå at det er litt deilig å være kvitt alt det styret. Vi prøvde så mye, hjelpepupp, kledde oss nakne og inn i mørket på sengen (det som fungerte om natten), prøvde når hun var trøtt...

Lillenims svarte faktisk meg den gangen jeg var frustert over dette. Mener hun sa blant annet at jeg skulle prøve å amme slik som det fungerte på nattten.

Mn om du ønsker å amme igjen. Pumper du deg litt på dagtid så du ikke mister all produksjonen? Tror jeg ville gjort det, så slipper du jobben med å få opp hele produksjonen igjen.

LYKKE TIL

Skrevet

Sorry mye skrivefeil, men har en stavekontroll på i paden som lever sitt egent liv...

Skrevet

Tusen takk for svar, det er en liten "trøst" at andre har opplevd det samme.

Det er så utrolig irriterende at ALT ligger tilrette for amming, også er det småen som er sta! Dette er mitt første barn, og feilen jeg gjorde når hun var mindre og jeg ammet henne var at når hun begynte å gråte la jeg henne til hvis det hadde gått en stund, eller hvis jeg var usikker på om hun hadde fått nok mat i seg. Så jeg tror hun rett og slett fikk nok av å ha puppen i ansiktet sitt hele tiden... Nå når hun ble forkjølet fikk jeg så utrolig dårlig samvittighet fordi jeg ikke har fått ammet henne, tenker at det er min feil fordi hun ikke får i seg morsmelk.

Jeg fikk faktisk ammet henne nå nettopp! Hun våknet fra luren sin, og jeg la henne til.. hun sugde et par min, og avsluttet med et tygg, deeeilig!

Nei, jeg sluttet med den pumpingen for et par uker siden, men jeg vet at jeg burde fått opp produksjonen.. jeg vil veldig gjerne pumpe den opp, også leie dobbelpumpe på Apoteket. Men det er ikke alltid jeg får tid til å pumpe meg før sambo kommer hjem om ettermiddagen...

Skrevet

Jeg tror ikke du har gjort noe galt ved å tilby bryst så snart du tror hun vil ha det, Du er heller ikke garantert at hun ikke blir forkjølet ved å amme, det minsker sjansen noe, men en forkjølelse i ny og ne må alle barn regne med.

Dersom du ønkser å fortsette å amme så er det absolutt enklest dersom du opprettholder melkeproduksjonen gjennom å pumpe. Om du ikke pumper så må du jobbe opp igjen produksjonen om du skal få ammet igjen senere. Du får automatisk mindre melk av å ikke amme, selv om du kan få ut litt melk leeeenge.

Er det noen sjans for at du kan pumpe mens hun sover på dagtid i noen dager? Dropp alt av husarbeid en periode, sambo får heller komme hjem til rotete hus en stund. Eller at du kan pumpe mens hun er i vippestol eller liknende. Hvor mye melk fikk du ut da du pumpet? (Og hvor lenge var det siden forrige amming/pumping da?)

Du kan prøve å "starte på nytt". Det vil si at du lar henne få masse hudkontakt og så prøve å finne brystet på egen hånd. Det stimulerer en del av refleksene som nyfødte har. Legg henne på magen din, hodet kan godt være mellom brystene dine, og la henne ligge der så lenge du orker. Finner hun puppen av seg selv er det flott, gjør hun det ikke så prøver du igjen senere. Ikke lokk med puppen, dytt henne i riktig retning etc.

Se http://www.ammehjelpen.no/a-starte-pa-nytt?id=895 fo mer informasjon og video.

Generelt er mye kos og nærhet viktig. Bær henne så mye som mulig, gjerne i bæresjal eller -sele, og samsov om natta om dere får sove da. Som andre sier så kan det være lurt å amme når det funker best, feks om natta, og forsøke å gjenskape det fra de ammingene som funker ellers også. Men ikke stress for mye, du kan for eksempel si at du vil amme om natta (fordi da går det som regel bra), og en gang mellom frokost og lunsj der du setter/legger deg på mørkt rom og prøver ha en "nattamming", så gir du flaske til de andre måltidene. Etterhvert som det går bedre kan du utvide med flere måltider. La gjerne være å gi flaske etter amming, gi heller neste måltid litt tidligere om du synes hun virker sulten fort. Barn på 5 mnd begynner å lære ting, så da kan det være greit å venne henne til hvordan et puppemåltid er, i stedet for å fylle opp med flaska.

Når du gir flaske så anbefaler jeg en teknikk for langsom mating som er beskrevet på http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Skrevet

Og IKKE ha dårlig samvittighet for at du la henne ofte til brystet de første månedene i tilfelle det kan ha gjort henne "lei". Det gjorde jeg også med min gutt, og her jobber vi på spreng for puppeAVvenning, da han elsker å amme og også aller helst å puppes i søvn ;)

Skrevet

Jeg tror ikke barn blir lei av pupp, i grunnen. Iallfall ikke fordi de har blitt tilbudt pupp veldig ofte i starten.

Skrevet

Jeg kan jo pumpe meg mens hun er våken, vil helst sove når hun sover da jeg er mye våken om nettene. Jeg kan ta meg en pumpings før sambo kommer hjem, om ettermiddagen også om kvelden før jeg legger meg.. men jeg vil jo helst amme om natten for da sover hun jo bare og jeg slapper av mtp at jeg stresser sånn med om hun er mett osv..må jeg ikke da begynne å pumpe meg om natten? Å amme henne om kvelden før hun legger seg, og om morningen er også noe jeg vil få til etterhvert.

Jeg har fått mindre og mindre ut, men jeg kan få ut 130ml en kveld og da har jeg pumpet meg 20-30 min...

Jeg ammet henne igår 5-6 min og ikveld da hun var litt overtrøtt og trengte litt trøst. Men hun var veeeeldig utålmodig nå i kveld da, så hun ga seg etter 3 min ca...

Inatt var jeg naken oventil, og la henne inntil brystet. Hun lå og "luktet", men hun tok ikke tak, så kanskje hun gjør det om en stund. Vi har samsovet helt siden hun var født, lar henne ligge i egen seng når hun sovner, men legger hun over etter et par timer når hun skal ha mat/blir urolig. Er så vant til å ha henne i sengen med meg, at jeg sliter med å få sovne alene, hehe..

Jeg begynte jo med for 2,5 mnd siden å gi henne flaske etter å ha ammet henne, fordi hun virket mer sulten.. men nå skal jeg heller vente, også får jeg legge henne til om hun virker mer sulten.

Tuuuusen millioner takk for svar, jeg skal prøve disse teknikkene så godt jeg kan, og jeg får bare holde ut den pumpingen en stund, og se om hun gidder å ta puppen min! Får jeg opp produksjonen bra, kjøper jeg en dobbelpumpe, så får stabeistet bare få det fra flaske:)

Skrevet

Skjønner at du gjerne vil sove, ja, selv klarte jeg aldri duppe av de korte periodene jenta mi sov så jeg misunner alle som klarer det :)

Du trenger ikke pumpe deg om natta om du ammer. Om natta vil jeg si at opphold på rundt 6 timer er greit, så du trenger ikke styre med å pumpe om hun har et sovestrekk mellom ammingene. På dagtid er det best å få tømt puppen hver 3. time, men du har tydeligvis bra med melk og en produksjon som justerer seg bra etter behovet likevel.

130 ml er ikke så ille på en pumping det, altså. Stress ned og slapp av så godt du kan, adrenalin (stresshormon) gjør at det kommer mindre melk. Kanksje det hjelper å se på bilder eller film av jenta di mens du pumper, jeg pleide bla gjennom albumet på mobilen min.

(En teori jeg leste om hvorfor var at det var fordi rovdyr skulle få minst mulig duftstoffer å bruke til sporing av mennesker (eller aper). Adrenalinet stoppet da utdrivingen av melk og dermed melkelekkasjer. Nok om det.)

Forresten, når du pumper (eller ammer), ser du om det kommer veldig mye melk i starten? Noen barn synes det er ubehagelig med en kraftig sprut bak i munnen slik de vil få når de dier riktig og det kommer mye melk. Da kan det hjelpe å pumpe eller håndmelke litt før amming, slik at brystet er mykt før du legger til.

Skrevet

Jeg har ikke fått ammet henne om natten på 2 uker fordi hun har vært forkjølet, og har derfor vært lys våken når hun har våknet. Men hun begynner så smått å være i søvne når hun våkner for mat nå, så kanskje jeg får "lurt" henne etterhvert. Men om jeg pumper meg hver 3 time på dagen, og pumper meg rett før jeg legger meg, vil det vel være tilstrekkelig med melk etter 3 timer igjen så hun har nok om jeg får ammet henne om natten? Og da går jo det seg til om jeg pumper hver 3 time, og hun ammes 2 ganger iløpet av natten...?

Ja, jeg prøver å puste rolig inn og ut og tenke på andre ting når jeg pumper meg, ser gjerne på tv for da glemmer jeg at jeg pumper og det går fortere.

Før hun fikk puppenekt kom det nesten mer melk enn hun klarte å svelge, så det kan godt være at det er derfor hun ikke vil ha lengre.. men nå har det roet seg veldig, det kommer ikke like mange stråler og er ikke like kraftig som det en gang var..

Skrevet

Det blir aldri helt tomt for melk, så det går nok helt fint selv om hun våkner tidligere enn etter 3 timer også. Det er iallfall sånn at det helt klart er verdt et forsøk, ingen grunn til å styre med flaske fordi hun våkna en time for tidlig (om hun vil ha bryst, altså).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...