Gå til innhold

uff, hva skjer nå da?

Anbefalte innlegg

Jeg slet veldig med amming med førstemann, men klarte med nød og neppe å amme til han var 4 mnd. Nå har jeg fått ei lita jente (snart 6 uker gammel). Ammingen har gått mye bedre, det virker som hun har bedre sugeteknikk enn broren. Hun manglet noen gram da helsesøster var på hjemmebesøk, og vi måtte på noen kontroll veiinger. Da hadde hun gått opp bra.

Som sagt har det gått greit, hun har gulpet en del (noe jeg har tatt som tegn på at jeg har hatt nok), og det har også rent masse melk ut av munnen hennes. Men nå har jeg blitt usikker. Hun suger fint i ca 5 min, kanskje 10, så blir hun urolig ved puppen. Det kommer gryntelyder og hun vrir seg og drar i puppen. Jeg synes heller ikke jeg ser at det er mye melk som kommer ut av munnen hennes sånn som før. Når jeg blir usikker har jeg håndmelket litt for å se om det kommer melk ut, og det har det gjort. Melken kan vel ikke "forsvinne" sånn plutselig?

Må også si det at jenta mi blir fornøyd til slutt. Hvis jeg bare fortsetter så roer hun seg til slutt ved puppen, men jeg føler at noe er annerledes. Det hele stresser meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143558681-uff-hva-skjer-n%C3%A5-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melka forsvinner ikke over natta så lenge du ammer. Melkeproduksjonen er rett etter fødselen styrt av hormoner, og kan derfor være over alle støvleskaft hva angår mengder. Etterhvert styres den av etterspørselen, og tror mange at de får for lite melk fordi de får "akkurat" nok når brystene reduserer til barnets faktiske behov. Helt normalt!

At det ikke renner melk ut av munnen hennes kan skyldes at hun er blitt bedre til å koordinere suging og svelging slik at melka havner i magen i stedet. Gulping gir seg ofte også med alderen, det kan nok delvis skyldes umoden lukkeklaff mellom magesekk og spiserør.

Melka strømmer ikke kontinuerlig. Det er vanlig at det kommer melk en stund, så tar den en pause før det begynner å strømme igjen. Det kan være at jenta di irriterer seg over det. At hun roer seg ned når du fortsetter kan tyde på det.

Det høres ut som du gjør dette helt riktig, så jeg synes du skal slappe av og ikke la deg stresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...