Anonym bruker Skrevet 8. september 2011 #1 Del Skrevet 8. september 2011 Hei! Håper noen kan hjelpe meg.. er bare 19 år, så har ikke hatt så mye erfaring med arbeidslivet og alle regler Jeg vet ikke hva som er best i min situasjon. Har samboer som tjener normalt, og har jobbet i flere år, så tror dette gjør at jeg ikke har rett på så mye som andre? Noen opplysninger som kanskje kan være viktig: Termin midt i februar, dette vil si at jeg uansett (mest sannsynlig) ikke kunne jobbet lenger enn til etter jul. (Vil ikke være i jobb helt opp til termin-måned.) 1. Om jeg velger å studere har jeg lest at man får litt i mnd. Gjelder dette hvis jeg tar et fag over nett? Har lest at man må regnes som heltidsstudent.. 2. Om jeg går til nav og melder meg arbeidsledig, så gjør jeg det for å få en liten inntekt så jeg faktisk kan leve litt selv.. Omså bare noen hundrelapper har mye å si. Frister ikke så mye å jobbe egentlig, da jeg er plaget med kvalme og ekstremt trøtt/utslitt hele tiden. Vil at denne tiden framover skal nytes Hvor dumt det enn høres ut.. får litt dårlig samvittighet her Men tenker også at det kan være fint med en vikarjobb, før noen "klikker" for at jeg vil snylte på noe system. Er bare så redd for å binde meg til en jobb, og så blir jeg psykisk/fysisk utslitt etter 1 mnd eller 2.. Så det jeg altså lurer på er: 1. Regnes et fag over nett som nok til å få utdannings-støtte? 2. Om jeg går til nav, får jeg mest sannsynlig jobb innen 3 mnd? Det blir jo ikke noe vits, hvis man tenker på termin. Får jeg noe som helst hos de ettersom jeg ikke har jobbet annet enn sommerjobb tidligere? Bor i en svært liten kommune, så er ikke mye å velge i her.. vil helst ikke bli "tvunget" til en jobb jeg ikke vil trives i.. derfor vurderer jeg å finne en vikarjobb FORT selv. Er redd for nye ting og mennesker, så tør ikke engang dra rundt for å høre om jobb.. skal ikke misbruke ordet angst, men føler ikke at jeg er langt unna sosial angst..derfor blir de fleste jobber skummel og mer en psykisk plage for meg.. Huff Håper noen har noen svar/råd til meg.. takk på forhånd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143558654-studentvikarjobb-eller-arbledig-uerfaren-og-aner-ikke-hva-som-l%C3%B8nner-seg/
Anonym bruker Skrevet 10. september 2011 #2 Del Skrevet 10. september 2011 1. Ja, nettstudier kan være nok til å få lån/stipend forutsatt at studiet er godkjent av lånekassen. For å få foreldrestipend etter fødsel må du ha hatt rett på lån/stipend i de siste 6 mnd før termin/fødsel - om du hiver deg på studier lynkjapt kan det være at du oppfyller dette kravet og kan få foreldrestipend.. 2. Du kan melde deg arbeidsledig hos nav men du må selv aktivt søke jobber - nav ordner deg ikke jobb som sådan men du kan være heldig å få tilbud om jobb. Du har ikke krav på dagpenger sålenge du ikke har jobbet tidligere. For å kunne få foreldrepenger og "lønn" under permisjon må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og ha tjent minst 35 000 kr. Med termin midt i februar vil du ikke kunne oppfylle dette kravet selv hvis du begynner å jobbe i morgen. Om du har jobbet i 2 mnd i sommer KAN det være at du kan ha krav på det. Sannsynligvis vil du kun få engangsstønaden på 35 000 kr som skal dekke utstyr til babyen og ditt livsopphold i de 3 ukene før og 6 ukene etter du MÅ ta permisjon. Det lureste du gjør er å komme deg ut i jobb, dette er ikke tiden for å "nyte" graviditeten om du samtidig vil ha inntektSelv om du ikke vil opparbeide deg rett til foreldrepenger så vil du jo få inntekt som du kan spare og "strekke" slik at du kan ha litt å leve på i permisjonen. Det andre alternativet er å sjekke om du kan ha krav på sosialstønad - men dette utgjør ikke mye og stoppes uansett i perioden rundt fødsel da du er ment å bruke engansstønaden til livsopphold i denne perioden. Etter fødsel vil samboeren din ha forsørgerplikt for deg ettersom dere har felles barn og du vil da neppe kvalifisere til sosialstønad.. Du vil da kun få 970 kr i mnd i barnetrygd om du velger å være hjemme.. Et alternativ for dere er at samboeren din overtar permisjonen etter at du har tatt de 6 ukene etter fødsel du MÅ ta.. Han vil da kunne få foreldrepenger men du må da ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier for at han skal kunne få fulle foreldrepenger.. Lykke til, håper det ordner seg på et vis.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143558654-studentvikarjobb-eller-arbledig-uerfaren-og-aner-ikke-hva-som-l%C3%B8nner-seg/#findComment-143563992
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå