Gå til innhold

Trenger sårt råd for å få til å sovne inn om kveldene. Jeg kan ligge i timesvis å bare vri meg, og våkner alltid utslitt :/

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å legge meg i normal tid, men uansett blir jeg bare liggende å vri å vende på meg i det uendelige. Kroppen er gjerne trøtt, men hodet går i hardkjør hele tiden.

Har hatt dette i perioder over mange år, og i stressende tider er det ekstra ille. Såppass at jeg måtte til legen å få sovetabletter. Nå etter en rolig sommer begynner det igjen, og det gjør at jeg alltid er sliten og uten energi.

Har dere noen gode "øvelser" man kan gjøre for å få hodet til å slappe av, siden det er det som er problemet?

Fortsetter under...

Jeg har også hatt det problemet.

Det som hjelper for meg er å lese Doanld...faktisk. Hvis jeg leser en spennende bok, klare jeg ikke å legge boka fra meg. Leser jeg Donald, så er det som om hjerne kobler av....ja, jeg vet....høres rart ut. Men det hjelper for meg hvertfall.

Ellers har jeg fått tabletter av legen min, som skal hjelpe meg å slappe av om kvelden. Den skal ikke få meg til å sove, bare gjøre meg avslappende. Nesten samme type du får før en operasjon, bare ikke så sterk. Og det hjelper virkelig. Jeg blir ikke trøtt av den, men blir veldig deilig avslappet...og det fører da til at jeg sover godt hele natten.

Det kan hende du har underskudd på magnesium. Magnesium påvirker søvnen i stor grad, spesielt innsovningen.

Jeg tar alltid ekstra magnesium når jeg opplever søvnproblemere, og det hjelper umiddelbart!

Anbefaler deg å google det.

Annonse

Dem heter Phenergan. 25 mg. Men tar den ikke hver eneste dag. Bare når jeg ikke har sovet godt på flere dager.

22.22

ok litt i samme hylle som vallergan med andre ord. Har prøvd vallergan, men jeg fikk så fryktelig "hangover" av dem, så jeg måtte bare slutte rett og slett. Mulig disse er litt mildere.

Håper jo jeg skal klare å få til en fin soverutine uten medikamenter da.

-Skru av TV og PC minst en time før leggetid.

-Løp en kort tur, ta en dusj og drikk en kopp varm melk

-Demp lyset i huset og les en hyggelig bok

En annen ting som kan være lurt er å ha papir og penn på nattbordet. Om tankene begynner å kverne skriver du dem ned slik at du kan få gjort noe med dem neste dag. Det gjør det ofte mulig å gå videre.

Sex er også ofte god sovemdisin og selvfølgelig også åstå opp tidlig hver morgen.

Jeg får litt hangover med disse tablettene. Tørr i munnen, og litt tung i hodet dagen etter. Det er derfor det er sjelden at jeg tar dem. Bare når jeg MÅ.

Men ellers er det greit å høre på disse damene under her.

Lykke til i hvertfall. Vet hvor jævlig det er å være søvnløs.

22.22

Har du noen sykdommer eller går på medisiner for noe?

Hvis du ikke "lider" av noe så ville jeg tatt meg en tur til legen og bedt h*n om å sjekke ulike "usynlige" sykdommer.

Mannen min har lavt stoffskifte og har sliti med nattesøvnen siden han var barn. I fjor fant de endelig ut at han har lavt stoffskifte og han begynte på medisiner. Da ble det mye bedre, men han bruker sovemedisiner til tider likevel og nå fungerer han mer normalt.

Annonse

Drikker du mye kaffe om dagen?

Jeg gjorde det en periode da jeg slet med å sove. Drakk kaffe om dagen for å holde meg våken etter en dårlig nattsøvn. Kaffen holdt meg våken om dagen men også om natten, selv om jeg ikke drikker før etter kl. 16.

Så da jeg kuttet ut kaffe, sover jeg så godt om natten nå og våkner av meg selv uthvilt kl. 06.30 hver morgen...selv om jeg ikke trenger å våkne før kl. 07.

har vært til legen før anngående dette (har ingen kjente sykdommer), tatt blodprøver på alt som kunne påvirke søvnen, men jeg lå innenfor normalverdien på alt. Dette kommer altså i perioder. Spesiellt når det er mye som skjer. Jeg er student og det er i praksisperiodene mine det er verst rett og slett. Hodet klarer rett og slett ikke slappe av.

Det som hjelper for meg er lydbøker på mp3-spiller og gode ørepropper. Jeg setter på en fin bok med en oppleser jeg liker stemmen på, og skrur lyden veldig lavt slik at jeg må ligge stille og lytte for å høre noe. Det gjør at hodet er opptatt med noe annet enn tankekjør, og før jeg vet ordet av det har jeg sovet over 4 kapitler :-)

Ja det er en god ide, for da får jeg noe annet å fokusere på. Når du sier det, så kommer jeg på at jeg før i tiden alltid hørte på nattønsket, og sovnet alltid halveis.

Men nattønsket begynner litt seint hehe, så jeg får vel bare finne noe annet....

hi

Hvis problemet er hodet ditt, så trenger du ikke å vente til nattønsker kommer på. Bare skru på radioen på lav volum og ligg og lytt til. Kan hende hodet begynner å slappe av og før du vet ord av det...så sover du.

Lykke til.

Hei!

har et tips jeg lærte på Yoga. Funker drit bra på meg. når du har lagt deg fokuser på pusten - dype drag inn og ut. Visualiser at en deilig varm bølge skyller over kroppen din, fra tærne og over hodet når du puster inn og trekker seg tilbake når du puster ut. Fokuser kun på denne følelsen. Kjenn at kroppen blir varm av bølgen som omhyller deg .

Kjenner jeg blir trøtt av å skrive om det.. :) Verdt et forsøk hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...