Gå til innhold

Dere som har prøvd med og uten epidural, hva gjør dere denne gang?

Anbefalte innlegg

Litt usikker jeg.. Har ikke hatt det før, fordi jeg ville føde på storken (kun akupunktur mm), men kan jo huske at jeg ved siste fødsel sa at neste gang tror jeg jeg skal prøve det der epiduralet.. ;) Dette var på det hardeste, så jeg vet det er tøft på et tidspunkt, men har jo allerede nå glemt hvor vondt det var.. Det er vel ikke helt "risikofritt" med epidural, men er det så behagelig at det er verd det?

Fortsetter under...

Med førstemann hadde jeg epidural. Hadde da gått i to døgn med rier, og var temmelig utslitt.. Hadde kanoneffekt av epiduralen, men selve utdrivinga blir som vanlig, jeg var iallefall ikke bedøvd nedentil, og kjente det godt. Men det var likevel enn mye "bedre" smerte enn riene i seg selv.

Med nr to gikk det så fort i slutten at det ble ikke noe spørsmål om epidural. Det var helt ufattelig , umenneskelig vondt i slutten.( hyl, skrekk og gru, tenkt at jeg skal gjennom en gang til !!!)

Slik jeg tenker nå , så vil jeg prøve å klare det denne gangen også uten. Vet ikke helt hvorfor, men det er vel noe med det der at det skal være naturlig. Så får vi se hvordan det går! Som ei venninne sa: en trenger ikke være helt mer enn en gang!

Hei jeg hadde epidural forrige gang, men fra j sa at j ville ha det til de kom tok det lang tid, slik at jeg hadde nesten full åpning, og hadde ikke presserier en gang, så min lille holdt på å miste pusten, uff så uerfarene de var med dette, de jobber tross alt med det hver dag, men de klarte å få jenta ut med sugekopp, uff, derfor vil jeg ikke ha epidural denne gangen hvis det går like fort.

Lykke til og husk at vi er forskjellige.)

Jeg fikk epidural på slutten med storesøster, det tok lang tid før jeg fikk det og jeg hadde full åpning når de var ferdig med å sette epiduralen - mistet pressriene relativt raskt, og de slo deretter av epiduralen. Neste gang tror jeg at jeg står over.

Her hvor jeg skal føde så har de ikke epidural men kan ikke si det er noe tap for meg. Da jeg fødte sist klarte jeg meg uten og det skal jeg nok klare nå også. Synes også det er så mye farer rundt epiduralen at jeg hadde nok stått over hadde jeg fått tilbudet å :)

Annonse

Jeg fødte uten noe smertelindring første gangen og det gikk helt bra. Jeg satser på det også denne gangen. Tåler det den stunden der, spesielt siden det er så mye som KAN skje med epidural. Men klart, må man så må man så jeg er ikke imot det, men om fødselen blir som sist trenger jeg det ikke.

jeg fikk epidural etter 20 timers slit uten mat (var så veldig kvalm) og to døgn uten søvn. da hadde jeg slitt meg opp til 3-4 cm.... 8 timer senere var hun født.

neste gang vil jeg ha det klart på forhånd at jeg skal ha epidural hvis jeg ber om det. men skal prøve å komme meg lengst mulig på egenhånd denne gangen også.

Har prøvd begge deler, men fødselen UTEN var så fantastisk en opplevelse, fordi jeg klarte å puste meg gjennom riene, og gikk inn i en transeliknende tilstand, hvor jeg følte meg veldig tilstede.Ble en veldig kul fødsel :-)

Med førstemann rakk jeg ikke epidural pga av at jeg fikk kramper under fødselen (eklampsi). Så det ble katastofesnitt i stede.

Med nr to var jeg også veldig syk. Hadde egentlig forstilt meg at jeg ikke skulle ha noen form for smertestillende,men siden jeg hadde svangerskapsforgiftning denne gangen også måtte jeg ha epidural pga bt. Jeg opplevde fødselen som svært tøff uten epidural. Ei kløne (uten sertifikater for å være jm) tok vannet før jeg var kommet til 4 cm. Hadde henne et helt skift uten at jeg åpnet meg så mye som en mm ;) Når vakskifte kom hadde jeg akkurat fått epidural pga sykehuset begynte å bli veldig bekymret for tilstanden min ,og jeg fikk full åpning og ungen var ute på 1 time uten problem.

Denne gangen tror jeg at jeg kommer til å velge epidural om ikke jeg får til å puste meg gjennom riene. Rier uten at vannet hadde gått gikk som en lek,men etter vannet gikk ble det helt for j....og jeg spydde og hadde rier om hverandre uten stopp.

hei minilille

Jeg har fått en med epidural og en uten, den første var med epidural etter mange timers sliten og hvor var jeg dog taknemmlig, men etter at ha født nr 2 uten noen form for bedøvelse (gikk dog mye fortere)

ser jeg at jeg ikke hadde en eneste presserie med nr 1 og han blev tilsidst tatt med tang, det var en for meg en utrolig brutal oplevelse hvor jeg ble syet i en time og revnede hele veien til anus. jeg fikk revet over en ringmuskel i anus og har måtte trene dette op for å klare at holde mig den veien hvilket jeg gjorde via sammenknipninger og det har gått greit, men når jeg er gravid som nå med bekkenløsning blir musklerne automatisk slappere og der legges vekt på dem.

Jeg skammede meg veldig mye i siste svangerskap og turde ikke dra noen steder de siste måneder da jeg ikke viste om noe skulle lække den veien.

denne gangen har jeg ikke haft noen problemer endda men jeg er bare 20 uker på vei og på både siste fødsel og på denne er det veldig viktigt for meg at der ikke skal brukes hverken epidural eller tang medmindre det er absolut nødvendigt.

Jeg vet dette lyder som en stor skremmehistorie,men det er min erfaring.jeg tror etter at ha pratet med flere andre at der kan være en risiko for å miste presserierne ved epidural,men den tar virkelig smerterne og ikke alle er så uheldig som meg. Så valget må være op til hver enkelt alt etter hvor mye smerte de tåler og hvor lenge de klarer det.

Annonse

1 Med Epidural.

2 Uten Epidural.

Neste uten tvil uten..

Heller vonde rier og suverene pressrier som får babyn ut på 3 press, enn ingen smerter og absolutt ingen pressrier og pressing av baby i 3 timer...

Var også i toppform etter fødselen uten epidural, noe jeg ikke var da jeg fikk epidural.

Definitivt med epidural! Har forsøkt begge deler og fødselsopplevelsen var så mye bedre med. Da fikk jeg slappet av litt før ungen skulle presses ut. Men det er vanskelig å bestemme seg for hva en ønsker, opplevde begge gangene at jordmødrene drøyde og drøyde med epiduralen og siste gangen ble det ikke tid.

Folk har forskjellig erfaring, men for min del fikk kroppen slappet av noe som førte til raskere åpning og fødsel.

Hehe.. ble ikke så mye klokere av svar.. etter en tenkte jeg: JA. Etter neste: NEI. Det er så absolutt individuelt om det er det "rette" for hver enkelt.. Kanskje jeg skal ta det opp i en jordmortime, kanskje hun kan hjelpe meg litt siden hun kjenner til fødselshistoriene, og kan si noe om komplikasjoner/virkning i forhold til "hvordan jeg føder".. selv om hver fødsel også er forskjellig..Takk for svar uansett, og lykke til!:)

Har født bare en gang tidl jeg da..og da fikk jeg epidural. Men jeg fikk den alt for seint...pressriene starta rett etter at nåla var satt..så jeg kunne godt vært foruten. Det ble ingen hjelp av den for min del. Jeg fikk veldig vondt i ryggen etterpå, men nå vet jeg ikke om det var pga epidural eller av alt anna da..

Tenker jeg prøver uten denne gangen..dersom jeg ikke ombestemmer meg i siste liten da..hehe..spørs hvor ille det blir sikkert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...