Gå til innhold

Ekstra lekser i 1.klasse---hvor tidlig kan man be om det??


Anbefalte innlegg

Jenta mi går nå i 1.klasse. Hun begynte å lese i januar, dvs 9 mnd siden, og leser nå kjempebra! Dette har læreren blitt informert om på overgangssamtale skole-bhg. Så får hun leselekse på et ark, med 10 setninger med Her er + bilde av en bok, en stol, en fugl osv.....Veldig lett, og veldig uinteressant for henne. Hun greide det til og med uten å ha arket foran seg.

Så jeg spurte pent om hva læreren syns om at hu kanksje kan få et ark til, men noe som er hakket vanskeligere...Men det var ikke så lett, hun ble nsten snurt over at jeg la meg borti undervisninga. Hun kunne ikke vite hvordan nivå jenta ligger på i lesing etter så kort tid, bla bla bla....og hun må få gjøre sine vuderinger osv. Og det sa jeg at selvfølgelig skal hun det...men et ark med noen setninger er vel ikke all verden å be om? Kjenner at jeg blir paff, og føler meg nesten litt overkjørt, og at hun ikke tror jeg vet hva mitt eget barn kan. Jeg tenker jo at motivasjon og utfordring er viktig for fremgang.

Nå hadde vi en veldig trivelig lærer til førstemann når han begynte i skolen, hun var mer "på hugget" (positivt ment). Han fikk en bok, som han kunne lese en side av i ny og ne, i tillegg til den vanlige leksa. Bare for å pirre leselysten.Fresh og trivleig var hun...så får vi nå det stikk motsatte....

Jeg har hørt mye på bygda om denne dama også, bla at det er alltid noen i klassen hun ikke liker osv....

Og jeg kjenner at jeg kvir meg for å ta kontakt med henne flere ganger....

Hva tror dere?

Fortsetter under...

Jeg tenker at jenta har gått på skolen i 2 uker, og man skal falle litt på plass i klassen uten at det er nødvendig å differensiere leksene foreløpig.

 

Om dere er bekymret for hennes utvikling kan dere jo lese med henne selv.

Min erfaring er at på skolen skal man ligge på "samme nivå". Man skal liksom ikke stikke seg ut. Er i grunn forferdelig trist at det er slik.

 

Kan dere ikke låne noen bøker til henne, eventuelt lage noen ark til henne selv? Og prøve å ta det opp med læreren igjen om en stund.

Jeg skjønner egentlig læreren litt her altså. Barnet har gått på skolen i to-tre uker og læreren har dermed hatt omtrent 15 arbeidsdager på å lære 20 (25?) elever å kjenne, å introdusere dem for skolestrukturen, å innarbeide gode vaner, å sørge for at alle blir sett osv osv osv. Med andre ord - jeg synes du er litt utålmodig og kanskje var måten du spurte på med på å gjøre at hun kom i forsvarsposisjon?

 

Når du sier til henne at leksene er for lette og at det er uinteressant for datteren din (hvis det var det du sa), så sier du jo at du ikke er fornøyd med det læreren har forberedt. Dessverre er noen mer hårsåre for negative kommentarer enn andre. Hvis jeg var deg, ville jeg enten lånt noen lettlestbøker eller laget noen egne ark til datteren min. I etterkant kan du informere læreren om dette "Stine kan jo lese litt fra før, så jeg tenkte at det var lurt at hun fikk litt ekstra utfordringer i tillegg til de leksene hun får fra deg. Tenker du at denne boka passer sammen med det du planlegger å gjøre fremover?"

Annonse

Har jenta selv sagt at hun vil ha flere lekser ?

 

Jeg har ei jente i 2.klasse nå, og hun har lest fra hun var 4. Hun leser flytende, som en voksen, og har også stor forståelse for tall. Hun tar i det store og hele til seg all informasjon hun blir gitt, og husker det. Leksene de har fått fra 1. og frem til nå, har hun brukt et par minutter på, og det er lett å se at det er altfor lett for henne.

 

Hjemme har vi stimulert henne med oppgaver og bøker etc etter behov, og bestemte tidlig at vi ville vente med å be læreren om ekstralekser frem til hun SELV fant ut at leksene var for enkle og kjedelige. Det kom med en gang hun begynte i 2.klasse, og da kom læreren på banen med en gang med ekstra lesebok og mer avanserte matteoppgaver.

 

Personlig syns jeg det er tidlig å be om ekstralekser i 1.klasse, for de har mye sosialt å lære, mange nye regler både i klasserommet og på sfo, mange nye mennesker osv, så om de er tidlig ute eller ikke, lærer de mye dette første året. Min erfaring etter å ha jobbet i skolen også, er at de aller, aller fleste førsteklassinger er veldig fornøyde med de leksene de får:-)

 

Jeg forstår læreren samtidig som jeg forstår deg. Syns du skal gi skolen mer tid. Som en annen skrev, de har nettopp begynt og det er masse nytt å sette seg inn i og som skal på plass av rutiner mm. Jeg har en førsteklassing som også leser, skriver og regner. Vi låner bøker på biblioteketvsom han leser litt i hver dag. Vet at skolen vil gi han utfordringer etterhvert. Kjøp oppgavebøker, gå på bibliotek, les faktabøker, spill spill!

Du kan heller ta d opp igjen m skolen når de har kommet skikkelig igang.

Jeg er totalt uenig i at det er DITT ansvar å finne noe mer hun kan bryne seg på utenom det vanlige skolearbeidet. Det er faktisk skolens ansvar å sørge for at de som er svake får ekstra hjelp, men også at de som er langt fremme får utvikle seg, og ikke stagnerer og begynner å kjede seg.

 

Men, det er jo fortsatt tidlig, og jeg hadde nok gitt læreren litt mer tid først. Selv om hun kan mye, så er det alikevel mye å sette seg inn i ved skolestart o.l.

 

Men, jeg hadde helt klart tatt det opp igjen.

 

Min gutt som nå går i 2. klasse lå langt fremme med lesing i 1. klasse. Han fikk ekstra leselekser hver uke, og kunne også gjøre litt ekstra skrivelekser om han ønsket det.

Veldig enig med honningmelon, det er skolens ansvar å tilpasse dette. Det er derfor vi har det som heter iup = individuell opplæringsplan. Samtidig er jo året nettopp begynt, og læreren kjenner nok ikke alle barna sine behov og kunnskaper riktig enda.

Men skjønner at det kan være frustrerende for jenta, og dere, om motivasjonen og arbeidsinnsats evt synker pga kjedsomhet.

 

Men hva med å låne noen bøker på biblioteket i stedet? leseløvebøkene synes jeg er kjempeflotte til mine barn. De får du tilpasset i tråd med barnets utvikling, helt fra min første leseløvebok, til plussutgavene for de større barna. De for de minste har stor tekst og korte setninger.

 

Ellers har du http://gruble.net som har massevis av forskjellige oppgaver tilpasset forskjellige nivå.

 

 

 

 

Nå roter du nok litt med begreper. Alle elever skal vel på sett og vis ha en IUP ja, men detter er ikke det samme som en IOP. IUP = Individuell Utviklingsplan, men det er slett ikke alle skoler som operer med dette helt konkret. En IOP = Individuell Opplæringsplan, men en IOP er forbeholdt paragraf 5.1 elever, altså elever som etter sakkyndig uttalelse har fått tildelt ekstrahjelp i forme av enten timer med spesiallærer eller(/og) assistent. Disse elevene har krav på spesialtilpassede planer for deres nivå.

 

Det er vanskelig, jeg vil faktisk si omtrent umulig, for en lærer å gi alle sine elever helt individuelt tilpassede lekser i alle fag ved hver lekse. Det som gjerne er mer vanlig er å differensiere leksen nivå-vis. Da lager læreren f.eks 3 nivåer, og så kan eleven velge nivå. For småskolen bør jo gjerne da foreldre og lærer velge for eleven. Akkurat leselekse er enklere å tilpasse hver enkelt, men det krever at læreren får tid til å bli kjent med den enkelte elev først. Jeg ville helt klart tatt dette opp igjen HI, men gi læreren litt lenger tid til å bli kjent med elevene sine først.

Er så enig med deg Alva! Det står jo i opplæringsloven at alle barn har rett til tilrettelagt undervisning, men å tro at en lærer kan differensiere mellom alle elevene i klassen og gi forskjellige lekser til alle, det er urealistisk. For barn med behov for spesialundervisning, tar det ofte laaang tid før den kommer på plass dessverre, med utredning fra PPT, enkeltvedtak osv. Jeg synes det er lite rimelig å forvente at en av de sterke skal få tilretteleggingen så mye hurtigere.

Annonse

Så fint aat din datter kan lese før hun begynner på skolen. Fortsett å stimuler leselysten. Jeg har selv jobbet i småskolen i en mannsalder og møtt mange barn som kan lese før de starter, og det er flott. Men ofte har foreldrene overvurdert barna sine og forventer litt vel mye når de kan lese (sier ikke at det gjelder deg) for det er mye mer enn bare å knekke koden som er viktig. Forståelse må også være på plass.

Og en annen ting som er viktig er at barnet opplever at skole og hjem samarbeider/ snakker sammen positivt. Er det bare hun selv som syns leksene er for lette? eller har du vist det med dine holdninger? Uansett er det et tips å øve på å skrive. Barn som kan lese kan som regel ikke skrive feilfritt. Da tenker jeg på å forme bokstaver riktig og lage setninger. Kanskje dere ka øve på dette til leksene blir mer individuelt tilpassede. Regner med at det blir dem etter hvøstferien da er læreren blitt bedre kjent med elevene og nivået satt seg litt.

Lykke til med lesing og stimuler henne til å finne bøker på biblioteket hun vil lese selv.

Læreren til jr har flere ganger bedt oss gi tilbakemelding om leksene er for lette eller for vanskelige, eller om vi ønsker at barna skal ha mer lekser.

 

De har bla.a noe lesekort de får hjem hver uke. Disse er av ulik vanskelighetsgrad, og vi ba tidlig om å få litt vanskeligere leselekse. Ikke noe problem.

 

Undervisningen skal tilrettelegges slik at alle har læringsutbytte. Både de "flinke" og de som ikke er like langt fremme.

 

Dette er et tabu i Norge, noe jeg mener blir helt feil.

Brød og sirkus. dette er slettes ikke tabu i Norge. Hvertfall ikke i Osloskolen, der blir gode resutater "premiert" og det skal legges opp differensiert med lekser og skolearbeid i forhold til nivå (så langt det lar seg gjøre)

Og etter veldig mange år i skolen har jeg aldr hatt elever som kjeder seg fordi de får for lite utfordringer (hvertfall ikke fått tilbakemelding på det av foreldrene)

Men det var nok slik før, mine jevnaldrende venninner og meg selv fikk nok ikke alltid tilpasset vårt nivå på slutten av 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet. Mye har skjedd de siste ti årene.

Beklager, Alva, ble en skrivefeil og det skulle stå Utviklingsplan.

Min sønn har hatt både iop, iup, og itp. så vet godt forskjellen.

 

Og de andre tre får jo IUP hver høst og vår med vurdering av fag og sosial kompetanse, og mål for neste halvår. Nå er kanskje vår kommune vært raskt ute med å få dette innført da, for de har hatt IUP tsiden 2007.

 

 

 

 

Synes du er utålmodig og forventer mye mtp. at barnet har gått på skolen i 3 uker. Kjempebra at din datter er flink og allerede er en sterk leser, men i den første perioden på skolen er det ikke det faglige som vektlegges mest. Forstår godt at læreren kanskje kom litt i forsvarsposisjon.

 

Er selv lærer, og hadde sterke lesere fra dag en i 1.klasse. De fikk tilpasset leselekse etter høstferien. Du må huske på det at selv om barnet er en dyktig leser har hun godt av å følge de andre barnas opplegg og føle at de lærer det samme. I tillegg er det viktig at de sterke leserne leser den "enkle" leseleksen også, da de kan bare tjene på dette. Ofte ser vi det at barn som er tidlig ute og blir gitt for vanskelige oppgaver, faller gjennom og går glipp av viktig læring. De får hull som må tettes ved et senere tidspunkt.

 

Likevel, det er viktig at barna får utfordringer og oppgaver og tekster som krever litt. Vi må skape leselyst! Så inntil videre vil jeg foreslå at du og din datter gjerne kan låne bøker på biblioteket e.l og trigge leselysten på denne måten. Å gå på biblioteket for en 6-åring er i tillegg veldig kjekt :) Etterhvert kommer nok læreren selv til å ta initiativ til å gi henne egne leselekser! Hvertfall om hun er en god lærer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...