Gå til innhold

Emla plaster. Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke greit at barn lærer at noen ting rett og slett gjør vondt?

Eller skal dem få slippe unødvendig smerte?

2 åringen skal i narkose neste uke.

Skrevet

Ja.. Stakkars, ikke nødvendig å la henne få mer vondt enn nødvendig altså.

Skrevet

så små barn skal slippe den smerten synes jeg.

H*n lærer at ting gjør vondt på andre måter, ved å dulte borti, falle, skrape opp osv... Smerte i forbindelse med legebesøk der fremmede menn og damer i hvite frakker svirrer rundt, fører lettere til redsel..

Ja til emla-plaster

Skrevet

De skal slippe unødvendig smerte, og er for små til å lære at noen ting gjør vondt. Kan de slippe så skal vi la de slippe mener jeg. Har selv barn som er livredde for legen bare pga små blodprøver, så Emla, ja takk! Vær snill å gi barnet ditt sjansen til å slippe smerte på en enkel måte. Når de er fem seks sju så kan de kanskje forklares at noen ting bare gjør vondt, men to år er for tidlig.

Skrevet

Barn kan lære det når de må ta crp!

Ikke når de skal operere og oppleve masse ukjente ting.

Jeg gir alltid mine barn emla når de skal i narkose, men en vanlig blodprøve får de tåle:)

Pluss at nå skal vel barnet ha veneflon og de setter da ikke det uten emla?!?

Skrevet

Synes nesten du er litt sprø som vurderer å "lære" barnet ditt om smerte i en alder av to år...

Skrevet

tja...kommer litt an på barnet synes jeg. Noen barn er dødsredde for å gå til legen og det å bli lyttet på og tittet i ørene er ille nok for dem. Da synes jeg det er riktig å gjøre ting så smertefritt og uproblematisk for dem som mulig. Når de blir større og forstår mer av det så går det vel lettere uten emla også.

Jenta mi har måttet ta utrolig mange blodprøver, vært veldig mye syk, innlagt i sykehus, intravenøs behandling i 1 uke som 2 åring, nedlagt nesesonde, utredning av div allergi osv. Jeg syntes at siden hun måtte gjennom så mye så ville jeg skåne henne når jeg kunne. Så hun har fått emla plaster når jeg har visst på forhånd at hun skulle ta blodprøver. Hun har likevel måttet ta mange uten emla. De lærer seg at noen ting gjør vondt uansett, så jeg synes ikke det er feil å la dem slippe litt smerte.

Skrevet

Det kan føre til mer traume, hvis emlakremen trekker sammen blodårene så mye at det blir vanskelig å ta blodprøve/legge veneflon.

Barn tåler godt en blodprøve, så lenge mor ikke er nervøs, kaldsvett og begynner å trøste på forhånd. Det er slikt som forteller barnet at noe forferdelig skal skje. Men jeg synes ikke det er noe poeng i at barnet skal oppleve smerte for smertens skyld, altså. Hadde plasteret vært uproblematisk, hadde jeg varmt anbefalt det.

PS: Barn som allerede har hatt negative erfaringer med venepunksjon, bør få plaster til de har glemt redselen.

Skrevet

Min eldste har sydd to ganger uten bedøvelse og har nærmest fobi til leger så i det tilfelle så går man for embla så sant det er mulig.

Nr to har et veldig avslappet forhold til det meste og tar en sprøyter greit pga et traume.

Så Det er veldig personavhengig, hvordan er barnet? Og hvor mye skal det igjennom?

siden det skal igjennom en oprasjon ganske snart, ville jeg ha gått for embla siden jeg ville ha hatt alle opplevelser med sykehus positivt før oprasjonen.

Skrevet

Hva er det som feiler deg HI?? Selvfølgelig skal hun ha emla plaster! Å gå igjennom en operasjon med alt det som følger med er skummelt nok for henne, om ikke mammaen skal utsette henne for unødvendig smerte i tillegg. Makan altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...