Anonym bruker Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 Jeg har flere ganger sett referanser til at i følge anbefalinger skal barn under tre år ikke legge seg etter syv. Er det noen som vet hvor denne anbefalingen kommer fra? Jeg har forsøkt å google dette og det er påfallende hvor lite relevante treff jeg får! Finner en masse om hvordan etablere gode søvnvaner og hva man skal gjøre med diverse søvnproblemer, men ingen rene fakta fra norske helsemyndigheter på hvor lenge de små skal sove eller når de skal legge seg. Tenker ikke på tilfeldig synsing fra bloggere eller sykepleiere eller andre forståsegpåere, men saklig informasjon. Noen som vet?
kirsty*2barnsmamma Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Her er en bra artikkel om temaet: http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/barnsoevn.php Elles kan du lese mange artikler om det på klikk.no
fairy76 Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Ja, det er akkurat det jeg mener! Det finnes tusenvis av slike artikler - men ingen info om hvor disse teoriene kommer fra - ut over "opplegg laget av sykepleier" eller noe lignende. Klikk.no er vel en av de verste!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Jeg vet ikke hvor det kommer fra. Men jeg husker at jeg leste en forskningsrapport en gang og det handlet om at veksthormonet blir skilt ut tidlig på kvelden/natten når barna sover. Hvis barna legger seg veldig sent kan veksten hemmes. Kanskje derfor menneskene i Sør Europa er kortere enn oss? Ellers tror jeg at dette med leggetid er litt overdrevet.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 "Hvis barna legger seg veldig sent kan veksten hemmes. Kanskje derfor menneskene i Sør Europa er kortere enn oss?" haha beklager men den lo jeg godt av ;-) hehe De sover ekstra mye i Nederland da siden det er så mange høye der(de er høyere enn oss) hihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå