Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 Da har jeg spurt en jeg kjenner, som jobber som jordmor på KK Haukeland ang. de nye retningslinjene.. I utgangspunktet skal man nå til overtidskontroll 7. dag over termin, og igangsettes senest dag 294 (12 dager over termindato) MEN: på KK Haukeland har de ikke satt disse "reglene" i verk ennå, så jeg måtte slå meg til ro med overtidskontroll 13.september.. (altså 12 dager over) Hun sa også at 98% av alle gravide føder innen dag 12-14, så det ble skjelden "igangsatt" Men herregud, hvordan skal jeg klare å gå slik (med max uflaks) i over en uke til! (Hormontrollet slår til igjen..!) Nå er det nesten som jeg HÅPER at jeg en gryende sv.sk.forgiftning, sånn at de MÅ ta meg inn til vurdering.. Skal på legekontroll i morgen, da han på onsdag målte forhøyet undertrykk (kan være en indikasjon på sv.sk.forgiftning) I tillegg til økte ødemer, spesielt i høyre hånd. Argh! Vil vite hva som skjer "der nede" Vel, det var dagens utblåsning herfra - hadde lovet meg selv å være utelukkende positiv i dag. Klarte det helt til nå. Til alle dere andre som skal føde ved KK, så håper jeg at de snart setter igang de nye retningslinjene - sånn at dere slipper å gå så lenge i "uvitenhet". Slenger på at jeg ellers er svært fornøyd med oppfølging der - så det eneste jeg finner negativt er akkurat dette: de er trege med å innføre regler som resten av landet allerede har innført.
♥ Min engel ♥ Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 Rart med det egentlig, det siste jeg hørte var at de skulle sette igang de nye retningslinjene 1. september pga lite folk om sommeren osv.. Men nå er jo september godt igang så når skal de liksom gjøre som resten av landet!!?? Kjenner jeg blir grådig irritert på KK altså!
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 Vad är detta fö ma~nana (pröva mig på spansk, fler kulturell jag vettu damer) takter! Seriöst är rettningslinjer satt så ska dom väl för f.. Följa de! Klaga på lite aktivitet vet jag - då blir du i vart fall vurdert!!! När ska du imorgon? Spännande och se vad som sker!! :0)
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 8. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2011 Skal til legen min 0940 i morgen, å skal klage til jeg blir flau! Men dere skal være i fødsel/på barselavdelingen når jeg kommer hjem og får oppdattert!
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 8. september 2011 #5 Skrevet 8. september 2011 Japp, har booka sviten på riksen! Du ska lova dig jag kommer med ett ill sint inlägg imorgon bitti!!! Men oavsett håll oss uppdaterade - som den BIM alkisen jag är ligger jag väl med iphonen på födestua dendagen jag föder!! ha ha!
Gjest Mafan Skrevet 8. september 2011 #6 Skrevet 8. september 2011 Skriver en liten melding fra "den andre siden", jenta mi er to mnd nå, og født på KK Bergen. Jeg synes selv det var utrolig slitsomt å gå over termin i Bergen. Var innom her og så at andre fikk kontroll etter dag 7, satt i gang på dag 9, og jeg skulle ikke en gang få kontroll før på dag 12! Var utrolig frustrerende! Så her har du min fulle sympati. Det jeg stusset på, og fremdeles stusser over, både det jeg hørte fra andre og det jeg leste/leser inne her, er dette evindelige maset om igangsettelse! Jeg ville ha kontroll, etter dag 7, jeg ville se at barnet mitt hadde det bra selv om jeg gikk over termin, men jeg ville ha en naturlig fødsel. På grunn av komplikasjoner ble jeg likevel satt i gang dag 8 over termin, og det var på ingen måte en hyggelig opplevelse. Jeg skal ikke lage noe skrekkscenario, langt på vei mange igangsatte fødsler går fint, men husk at rundt 23 % av igangsatte fødsler ender med tanforløsning eller hastekeisersnitt. Kroppen er gjerne ikke moden for fødsel og det kan ta laaang tid. Meg, og to venniner ble satt i gang rundt samme tidsperiode. Det endte med to tangforløsninger og et hastekeisersnitt...Hun ene holdt på i fire dager. Som TS selv skriver, de fleste føder etter dag 12 - 14, og er det ingenting i veien med barnet, så vent for guds skyld og vær glad for at dere ikke har noen komplikasjoner og får en naturlig fødsel, selv om det var 14 dager over tiden.
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 8. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2011 Heisann! Jeg ønsker på ingen måte å bli igangsatt, men ønsker å vite at alt står bra til med den lille jenta jeg har i magen! Ønsker å vite om jeg er moden, eller om jeg VIRKELIG må psyke meg opp til å gå 12-14 dager over. Jeg har GBS, ønsker å vite om dette kan føre til komplikasjoner nå når jeg går så mye på overtid. Har nesten ikke beveglighet/følelse i høyre arm grunnet ødemer, og kroppen generelt har det ikke bra. Så ikke missforstå, skjønner godt at en fødsel som kommer igang naturlig er det aller beste for alle. Men det er også kjent at etter dag 294 er sjangsene for meget kompliserte fødsler betraktelig større, enn ved termin. Jeg vet du har vært gjennom dette selv - så du vet jo hvilke følelser som dukker opp under overtid osv.
Maisie Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 Selvfølgelig er det sjelden igangsettelser av fødsler der hvis de ikke har overtidskontroller før 12 dager over termin, det er jo logisk. Men jeg tror mange gravide som går over termin vil føle seg mer avslappet dersom de får en overtidskontroll etter 7 dager. Bare sånn for å få bekreftet at alt står bra til.
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 8. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2011 Jeg er helt enig, å det er denne kontrollen jeg skal prøve å grine meg til via fastlegen min - i morgen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå