Gå til innhold

Dere som mener at at vi først må sørge for innbyggerne i Norge


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

- tydeligvis til alle er tipp topp forøyde, får alle operasjoner på dagen, null kø til sykehjem, perfekte veier, lite skatter osv. Det som DA eventuelt måtte være igjen kan vi vurdere å gi i u-hjelp.

 

Hvorfor mener dere at feite nordmenn har mer rett på overskudd fra naturressurser (oljepenger) enn andre land? Er det fordi innbyggerne er så teite at de velger feil ledere og at de bosetter seg på håløse steder (f.eks. Afrikas horn).

 

Finnes det ETT menneske i Norge som fortjener hjelo før de utsultete barna der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat og medisin er jeg for. Fotballbaner o.l får folk ta av egen lomme, jeg ønsker ikke at mine skattepenger skal brukes på slikt, mes min bestemor sitter med skitten bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på eldresenter rundt omkring, og det er ikke alltid slik som media fremstiller det.

Greit, noen har lange intervaller mellom fast servering av mat, men ofte er det slik at de eldre ikke ønsker mat. Enten fordi de ikke har matlyst, eller fordi de med viten og vilje sulter seg selv...rett og slett fordi de ønsker å slippe.

 

Det er ikke sånn at det er tomme kjøleskap på pleiehjemmene og om det er noen som er sultne så får de mat. Kveldsmat er som regel kl 1800 og frokost kl 0900. Ønsker man mat i mellom så får man jo så klart det.

 

Det er ingen som ligger og sulter rundt omkring og roper etter mat, alle som vil får nok mat (selvfølgelig kan det finnes unntak og feil rundtomkring), men det finnes eldre som rett og slett ikke ønsker å spise og jeg personlig mener at det skal de få lov til å styre selv.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er ikke sant. Etter å ha jobbet på geriatrisk avdeling på et somatisk sykehus fikk vi UKENTLIG inn fatalt underernærte eldre. Det handler ikke om eldre som sulter sge med vilje, eller eldre uten matlyst. Det handler om sykehjem som ikke har ansatte som har tid til å hjelpe de eldre med å få i seg nok næring! Det handler om elendig kvalitet på maten og for lange intervaller mellom måltidene.

 

Det er MANGE eldre som sulter mot sin vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor jeg har jobbet har det ikke vært sånn ihvertfall. Og hvis det er sånn noen steder så har det ikke noe med økonomi å gjøre. Om noen er sulten så tar man seg tid til å lage mat, man skal være ganske umenneskelig om man lar være å gi mat til en som er sulten. Greit, man kan være veldig underbemannet og knapt nok ha tid til å tisse, men man tar seg tid til å lage mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor bor på et pleiehjem i en kommune som er nesten helt i bunn når det gjelder alderdom. Altså at det er en av de verste kommunene å bli gammel i.

 

Men...Hun får mat, masse mat. Hun får tomater og agurker, epler, druer og appelsiner. Greit nok, det er ikke særlig eksotisk og jeg er enig i at spesielt middagsmaten kunne sett litt mer innbydende ut og det er mulig at smaken ikke er topp klasse (jeg har ikke smakt selv) men moren min er fornøyd (bortsett fra en dag de fikk betasuppe, men det smaker jo aldri godt:) og når hun er fornøyd så er jeg fornøyd.

I tillegg til maten så får de tilskudd av omega 3 og multivitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de i helsekøene(som faktisk kunne kommet i arbeid igjen fort(MANGE penger spart), dersom det ikke var for den der køen), og de som trenger sykehjemsplass(du så den om hun på 93 som selv takket "nei", eller?).

 

Vet du hva? Jorden ordner selv i alle tilfeller. Synd for de på Afrikas Horn, men lell så sant. Vi er for mange i forhold til matproduksjonen vi kan få til. Og slik har naturen alltid vært. Vi prøver å motarbeide, men naturen er sterk. Bare se på dyr i naturen og når de opplever kriser i mat og vann. Vi mennesker er faktisk bare dyr også, selv hvor smarte vi vil være.

 

"feite nordmenn"... ja, så men du. Lær deg litt mer om naturens lover, og samtidig forstå at vi mennesker er IKKE de som har laget dem! Naturen er RÅ, og vi må leve med den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke matmangel på denne kloden, i alle fall ikke enda. Problemet er korrupte systemer og vanstyre i noen land. Det ligger mat på lager kilometer fra der folk dør av sult i Somalia i følge en artikkel i en avis.

 

Problemet med nødhjelp er ikke at man betaler for å hjelpe land med å få på plass skole og utviklingen som befolkningen kan nyte godt av. Problemene melder seg når man betaler til regimer som bruker pengene selv uten å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel ikke for mange i forhold til matproduksjonen som vi kan få til? Det er jo "bare" å frigjøre beiteplass og heller dyrke mat. Vi MÅ ikke spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til begge 18:45.

 

Vet dere hva vi i Norge kan produsere i prosent i forhold til innbyggertall? under 40% av maten vi trenger HVER ENESTE DAG. Ja, det lever vi sikkert lenge på i kriser.......

 

Vit mer enn idiotene før dere motsier meg.

 

Det er altså beiteplass og kornprodusjonen som er under 40%. Sammen med kjøttproduksjonen. En kan ha enten/eller, men hva hjelper det, om vi kun kan fore under 40% av folket? Da er ikke mat til dyr tatt med, sånn for å ha sagt det......

 

Altså, 40% dekning var for langt over 20 år siden, og hvor mange bønder har ikke gitt opp siden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beregnet at jorden har mennesker allerede har dyrket kan gi mat til over 10 milliarder mennesker, hvis vi kutter ned på kjøtt, og heller spiser mer vegetabilsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er PERVERST at vi har så mye penger, mens små barn sulter i hjel vi skulle gitt mye mye mye mer til de som trenger det! Selv gir jeg til leger i uten grenser hver måned, summen varier etter hvor mye jeg klarer meg uten. Er student, så er ikke mangetusen det er snakk om, men alt hjelper!

 

Snakket med en venninde fra somalia, hun hadde snakket med tanten sin, som hadde mistet alle sine fire barn. De sultet ihjel foran øynene hennes uten at hun kunne gjøre noe som helst! Den eldste 10 år og den yngste 6 måneder. Tenk om det hadde vært oss!?

 

 

Tenk å vite at mens du sitter maktesløs og ser på at ditt 6 måneder gamle barn sulter i hjel så sitter det andre på samme klode med kjøleskapet fullt av mat dyre biler som bruker pengene på sydenferie med familien, frisør og å spise ute...

 

Vis solidaritet! Verden er ikke rettferdig. Gi så mye du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det mest egoistiske jeg har hørt folk sier(nesten), jeg blir kvalm, men trøster meg med at det er trangfattede lite smarte mennesker som kommer med slike uttalelser ;)

 

VI er alle mennesker UANSETT farge, religion eller hvilket land man kommer fra!!

 

Og det med at gamle sulter på eldrehjem høres da utrolig rart ut;) jeg jobber selv på sykehjem, ingen som sulter der hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest en skal så klart kunne gi nødhjelp/ u-hjelp.

men er ikke på bekosting av de som bor i Norge.

 

jeg synest det er håreisende at våre eldre, som har bygget opp vårt land, kjempet krig osv. må igjen kjempe en evig krig for å få hjelp.

mens vi har råd til å gi vekk mangfoldig med penger til andre.

 

så klart finnes det mennesker her i norge som kan fortjene å få hjelp, like mye som de i u - land.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fullstendig urimelig å sette to svake grupper opp mot hverandre på denne måten. Det er ikke slik at vi enten skal ta vare på våre eldre på en verdig måte, eller hjelpe mennesker i ytterste nød som befinner seg utenfor vår lille, selvtilfredse nasjonalstats grenser.

 

Fordeling av ressurser handler om mye mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så enkelt det er å glemme. Norge hadde aldri vært der vi er i dag uten Marshallhjelpen bla annet. Det var U-hjelp fra USA. Og etter norges frigjøring fra danmark var vi europas fattigste land. Vi mottok hjelp fra andre land da, men nå skal vi plutselig ta vare på oss selv først?? Typisk norsk eller? Vi har mer enn nok penger i dette landet til å gjør begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vi gir millioner hvert år, ser ikke hele problemet med at vi kan gi mer til de gruppene i norge som trenger hjelp også.

 

vi hjelper u-land vert år.. har gjort det i mange år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal fortsette å hjelpe andre minst like mye som det vi gjør nå. Vi kan blant annet kutte ut kontantstøtte, gjøre barnetrygden behovsprøvd og slutte å øke antall uker foreldrepermisjon støtt og stadig. Vi har det altfor godt på mange områder og mye vil ofte ha mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge og innbyggerne har førsterett på Norges naturressurser fordi det er vårt land! Vi får ikke noe fra andre land gratis så hvorfor skal vi sende millioner av kroner til andre land?

Norge og innbyggerne først, deretter andre land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...