LINDA*** Skrevet 8. september 2011 #1 Skrevet 8. september 2011 kan noen forklare meg fordelen med velling? Har lyst å prøve ut det Men jeg har ingen erfaring med det, bare hører "alle andre" prater om det Fra når kan man gi det? Er det en bra greie å gi før grøt-tilvenning? gir man det i flaske?
El1 Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 Det er noen her inne som er imot velling, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Tror ikke det er så vanlig her i landet, men svenskene bruker det mye. Der får du kjøpt velling fra 6 mnd, her i landet tror jeg nestle har fra 12 mnd. Jeg begynte med velling da sønnen min var 3 1/2 mnd, hadde da litt grøt i en flaske med mme. Dette fordi han var født altfor seint og var mye sulten. Jeg begynte med grøt da han var 4 mnd. Jeg har kun positive ting å si om velling. Du gir en flaske som metter bra uten noe søl. Vi har brukt det mye på tur og besøk hos andre, jeg har syntes det har vært fint å ta frem en flaske med grøt istedenfor å gi grøt med skje når vi ikke er hjemme, mye mindre styr og ja jeg er nok litt lat! Jeg ga også velling om natta, da sov han godt og det holdt med en flaske istedenfor to til tre. Dette er kanskje ikke å anbefale hvis du har en unge som veier mye, jeg veit ikke helt. Men har altså fungert flott her. Har han vært matlei, ikke helt i form er velling løsningen hos oss. Han er nå 8 mnd og vi bruker svensk velling som han får når han skal sove.
SAE + MAE <3 Skrevet 8. september 2011 #3 Skrevet 8. september 2011 Vi har også brukt endel velling. Startet da han var rundt 3,5 mnd, da han drakk "enorme mengder" mme iløpet av døgnet, men virket aldri fornøyd. Ga da velling to ganger i døgnet, rundt lunsj tider og til kvelds. Vi laget bare en vanlig flaske med mme, og hadde oppi 2-3 skjeer vanlig grøtpulver (grøtpulver da beregnet for 4 mnd) Man får kjøpt egne vellingstuter, vet iallefall at BarnasHus har, de har større hull slik at den litt tykke melkegrøten kommer ut (den har på en måte tre forskjellige åpninger, hvis du har ett-tallet opp, to-tallet opp eller tre-tallet opp bestemmer det hvor mye som kommer, greit å prøve seg frem litt, så ikke nurket "drukner i mat") Vi har aldri prøvd svensk velling, da jeg syns det har vært veldig dyrt i forhold til å bruke vanlig grøt. Lykke til!
Cybele Skrevet 8. september 2011 #4 Skrevet 8. september 2011 I følge Gro Nylander, husker ikke hvilken av bøkene, så forbinder ny forskning høy grad av glutenallergi i Sverige med bruk av velling. Hun skriver videre at svenskene derfor er i ferd med å slutte med dette. Årsaken er at når korn gis til babyer under 6 mnd, har de visstnok større mulighet for å utvikle intoleranse for gultenet. Hirsegrøt (velling) er imidlertid nesten glutenfritt, så du kan jo bruke dette om du vil=)
El1 Skrevet 8. september 2011 #5 Skrevet 8. september 2011 I Sverige koster 4 pakker velling, gir 20 liter, 199 svenskekr. Jeg brukte mye grøt i en flaske, 1 skje mindre grøt enn mme, så hos oss er det billigere å kjøpe svensk istedenfor 7 skjeer mme og 6 skjeer grøt. Så det kommer jo an på hvor mye grøt du har i flaska... Jeg synes også det er tryggere å gi ferdig velling enn å mikse selv med grøt som egentlig skal blandes med vann.
SAE + MAE <3 Skrevet 8. september 2011 #6 Skrevet 8. september 2011 Til El1: Ja da var det jo ikke så dyrt som jeg trodde Vi har brukt grøt som skal blandes med mme da, ellers er jeg enig i at "egen oppskrift" kanskje ikke funker helt Vi har rett og slett laget vanlig grøt, bare veldig tynn
El1 Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 Man får kjøpt maisvelling i Sverige og alle vellingne er fra 6 mnd. Jeg har vært veldig nøye på dette og ga aldri sønnen min havregrøtene man får kjøpt fra 4 mnd. Vi brukte kun risgrøtene til å lage velling.
El1 Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 Det er dyrt nok... Hehe... Og hvis du ikke bruker mme hjelper jo det også på prisen Rart jeg ikke har tenkt på det... Har liksom vært så opptatt av at han skal få i seg mme... Ler litt av megselv nå.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 8. september 2011 #9 Skrevet 8. september 2011 det er ikke gluten i havre. Ihvertfall ikke i ren havre. er vel derfor det finnes havregrøt for barn under 6 mnd.
LINDA*** Skrevet 8. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 8. september 2011 takk for svar men jeg har kjøpt maisgrøt. Kan kanskje bruke den som en slags velling da? For her har jeg en baby som er suuuulten. (men absolutt ikke tykk for alderen ) 3,5 mnd. Kan jo ikke være bra å gi 1 liiiter NAN i døgnet tenker jeg.... Men kanskje 150 ml NAN med maisgrøt i. et par ganger i døgnet? morgen+kveld? Eller kl 12 og 1830?
SAE + MAE <3 Skrevet 8. september 2011 #11 Skrevet 8. september 2011 Vi var oppe i 1200 - 1300 ml noen dager, derfor vi begynte med velling. Ble ganske fort bedre Bare prøv deg frem litt du, var det vi gjorde. Når på dagen tror jeg ikke har så mye å si, men kan være greit å gi velling til kvelds. Men kanskje ikke med en gang, i tilfelle magevondt....
C.L.H85 Skrevet 8. september 2011 #12 Skrevet 8. september 2011 Jeg brukte risgrøten fra nestle som velling, funket kjempe bra:) Og da er det heller ikke fare for gluten allergier;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå