Gå til innhold

Hva tenker dere om Matheo og Filippa?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Filippa er et nydelig navn, og absolutt egner seg her til lands synes jeg.

Matheo liker jeg ikke. Det blir litt for latino lover for min smak. Matheo, Julio, Emilio, Antonio funker ikke spesielt bra. Da passer variantene Matteus, Julius, Anton, Emil evt. Emilian mye bedre.

Matheo er ikke min stil men det er jo forholdsvis almindelig så jeg reagerer ikke på det. Det er vel omtrent akkurat like norsk som f eks Lilly eller Lukas.

Filippa synes jeg er skikkelig søtt og fint. Og like norsk som Edvarda, Justine og Maria.

Det er jo slik at store mengder navn som har lang tradisjon i landet ikke er spesifikt norske så hvorfor skulle ikke Matheo og Filippa kunne brukes?

Ikke er de hverken vanskelige å stave eller uttale, og det er enkelt å skjønne at det er et guttenavn og et jentenavn. "Vi" bruker jo også Martha og Filip....

Annonse

Litt enig med de andre om Matheo, passer ikke helt i Norge. Foretrekker variantene Mathias og Mattis.

Filippa liker jeg ikke, både fordi det er en feminisering av et guttenavn (Filip), og fordi jeg tenker på øreflipp av en eller annen grunn :-P

Synes ikke det er noen forskjell på "latino-lover" faktoren over Matheo uansett om det skrives med eller uten h. Personlig synes jeg alternativene som Mathias, Mattis/Mathis og Matheus er bedre til en norsk gutt.

Filippa er stilig men ikke helt min smak. Tenker at det nesehornet i Madagaskar (Gloria) hadde passet til å hete Filippa! Men det er ikke stygt, bare litt dyrenavn på en måte.

Annonse

• 3 uker senere...

Jeg liker ingen av navnene. Synes egentlig ikke at de passer helt på norske barn, og ihvertfall ikke Matheo... Jeg tenker med en gang at de har utenlandske foreldre, i alle fall. Det gjør jo i utgangspunktet ikke noe, men det kommer jo an på hvilke assosiasjoner du synes det er greit at folk får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...