Gå til innhold

fødselsangst....? noe jeg lurer på


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

dette er ikke ment som provokasjon, jeg prøver å forstå, men hvordan kan noen som ikke har født før ha angst for å føde?

 

jeg skjønner at når man får nr 2 kan man være redd og ha angst (kjente litt på følelsen selv pga at jeg gruet meg når jeg fikk nr 2) men når det er nr 1 vet man jo ikke hva man går til.... hvordan kan man ha angst da? redd, usikker, spent, nervøs skjønner jeg.... men angst?

 

igjen dette er ikke ment som et spark i noen som helst retning, jeg prøver å forstå.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man vet jo ikke hva man går til, det er ukjent. Man har bare hørt om at det er vondt, og når man er redd for noe, så hører man og legger merke til alle skrekkhistoriene.

 

Er mange som er redde for det ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe mer logikk i å ha alvorlig angst for å fly, eller for edderkopper?

 

Angst er angst, og pr definisjon ulogisk. Ingen som ikke har det vil neon gang forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil "alle" heller har ks da? det er jo like ukjent det...? og kan fort bli like vondt etterpå....

 

jeg skjønner ikke logikken i det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Si det.. Ks virker kanskje mer trygt, for da er det leger osv som styrer det. Man vet litt mer hva man går til. Man får en dato der det skjer. Er jo som en operasjon, som mange kanskje har opplevd før.

 

 

 

Dette er bare tanker, ikke fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er de fleste redde for døden, når de aldri har dødt? Hvordan kan man ha høydeskrekk hvis man aldri har falt ned fra stor høyde? Hvordan kan man være mørkeredd eller ha klaustrofobi, hvis det ikke er farlig å være i mørke eller trange rom?

 

Seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du har angst før å dø, har du sikkert stått opp fra de døde? På samme måte som man kan ha angst for å fly etter å ha hørt om flyulykker, kan man ha angst for å føde etter å ha hørt om smerter og komplikasjoner ved en fødsel. Dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men alvorlig talt, disse historiene om smerter osv har man hørt før man blir gravid.............................. er du redd for fly unngår du fly, er du redd for høyder unngår du høyder... er du redd for å føde, burde du unngå å bli gravid..................

 

 

er nå ihvertfall min mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt fly i forbindelse med jobbreiser selv om jeg har flyskrekk. Jeg vifter bort vepser fra min lille datter selv om jeg er redd for vepser. Jeg gjør det fordi jeg MÅ. Og fødselsangst oppstår først hos mange ETTER at de er blitt gravid og innsett at de faktisk må gjennom dette. Ingen bestiller KS før de faktisk blir gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snakker ikke om argumentene dine. men hvorfor er det nødvendig å slenge på dust på slutten?

 

er ikke snakk om argumenter for og mot her. HI sier selv at hun prøver å forstå. og når du slenger på dust på slutten blir du usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da føder de fleste fordi de må, enten ved KS eller vaginalt. Har enda ikke hørt om en eneste unge som er blitt igjen i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også lurer på. Føler at det for tiden er en populær ting å ha. Lurer også på om like mange hadde skreket etter keisersnitt dersom de som ikke tok ks fikk gratis brystoperasjon ett år etter normal fødsel?

 

Selv fikk jeg nummer 1 på helt normal måte, kan tenke meg mye som er bedre og var fast bestemt rett etter fødselen at skulle dette barnet ha søsken fikk faren ordne det (vi var ikke sammen), men nå sitter jeg her og venter nummer 2 og forsatt ikke fødselsangst. For alt i verden vil jeg ungå ks. siden jeg måtte operere bort galleblæren, og sitter forsatt friskt i minnet hvor løst alle involvene mine kjentes etter dette....grøss.

 

Jeg har forøverig høydeskrekk, ikke at jeg er redd for å falle, men fordi det virker så deilig å bare hoppe ut for en kant, kjenne suget i magen....derfor er jeg livredd for å være i høyden (fly går helt greit), tenk om jeg plutselig bare hopper ut. Ikke har jeg noen grunn til å ønske å dø heller, det er bare tanken på det suget i magen som er helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13:56, bare fordi du har kommet deg fint over tidligere fødselsopplevelse på grunn av sterk psyke, betyr ikke at det går like bra med alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i granskauen er argumentet ditt med brystoperasjon?? Det at det er så mange som vil ha ks tror jeg er overdrevet. De aller fleste tenker de skal føde vaginalt, angst eller ikke. Det fåtallet som ønsker ks uten medisinsk indikasjon (altså ikke noe fysisk eller diagnosen fødselsangst/andre psykiske lidelser), de syns jeg det blir menigsløst å bruke i en debatt om moral og vaginale fødsler. For det er det disse debattene bunner i, moralisme og hva som er greit og stuerent å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste med fødselsangst som søker om KS, har fødselsangst grunnet tidligere uheldige opplevelser under fødselen - totalruptur, komplikasjoner med seg selv eller barnet, stort blodtap osv. HI kaller "duste"-dama usaklig og samtidig blander inn silikon. Saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.09;jeg har IKKE snakket til verken "duste" dama eller snakket om silikon!!!!!!!!!!!!!

 

jeg spurte fordi jeg prøver å forstå FØRSTEGANGfødende med fødslesangst. som jeg skrev i mitt innlegg så kan jeg forstå at man kan ha angst for å føde igjen...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...