Gå til innhold

Om pumpig og oppvarming av melka:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forvirra fordi det er så mye info der ute! Jeg er helt ny i pumpe-gamet (under 1 uke) og har visst gjort noe veldig feil:

1)Jeg begynte mye fordi vi skal ha barnevakt på fredag og måtte venne frøkna til flaske OG ha mat til henne for de få timene det er snakk om. Så jeg har pumpa en ekstra gang om dagen og samlet dette opp i en større Avent-flaske i kjøleskapet...er dette feil?! Jeg leser at nypumpa ikke skal blandes med avkjølt og blir litt forvirra!

2) Har forøvrig også re-varmet melk opptil flere ganger - kriise? (Iflg. flere råd jeg ser på nett, er dette ikke bra, men ingen vet riktig hvorfor)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang det første spm så vet jeg ikke sikkert. Men vet at nypumpet melk kan blandes med frossen melk.

Ang oppvarming flere ganger skal ikke det gjøres pga bakterievekst, som igjen kan gi dårlig mage.

Det står litt om dette på ammehjelpens sider: http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Skrevet

Babyønske-mamma til 2 har gitt deg litt svar, bla link til ammehjelpen.no (jeg er ammehjelper).

Grunnen til at nypumpa melk ikke skal over avkjølt melk er at da vil den avkjølte melka bli varmet opp litt hver gang (og så avkjøles alt igjen, selvsagt). Dette kan være ugunstig om det skjer mange ganger. Derfor er det bedre å sette flaska med nypumpet melk til kjøling et par-tre timer, og så helle den over i den større flaska der du har resten av melka - eller hvordan du nå ønsker gjøre det. Poenget er altså at melka bør ha likest mulig temperatur som melka du blander den med, og da spiller det ingen rolle om du heller en stor skvett over i en flaske med en liten skvett i (de er like kalde).

Dette gjelder også når du skal fryse melk: avkjøl nypumpa melk i kjøleskapet noen timer før du heller den over frossen melk. Helst bør mengden melk du heller oppi være mindre enn det som alt er der, nok en gang fordi det vil påvirke temperaturen på den eldste melka minst mulig.

Samtidig så inneholder morsmelk antibakterielle stoffer, så det vil sjelden være noe bakterievekst å snakke om i utgangspunktet. Dette gjelder iallfall om du heller melka på rene beholdere som du har kokt (de trenger ikke kokes rett før bruk), og all melka bør være ferskest mulig. Holdbarheten på morsmelk er ca 5 dager i kjøleskap, oppbevar den innerst der det er jevnest temperatur. Derfor er det dumt å helle (avkjølt) nypumpet melk over 4 dager gammel melk, for da må all melka brukes neste dag. Setter du dem i separate flasker kan du ta den eldste i morgen og la den ferske stå 4 dager til om det trengs.

Ang gjenoppvarming så er dette ikke anbefalt fordi all oppvarming fører til mer bakterier i melka, derfor bør den brukes ganske fort. Om melka er skånsomt varmet opp - i et vannbad som ikke er kokhett - går det greit å varme melka på nytt til neste måltid (altså om 3-4 timer), oppbevar den i kjøleskapet i mellomtida. Men da må restene kastes etterpå.

Alt dette forutsetter friske, fullbårne barn. Dess eldre barnet er, dess mer robust er det.

Merk at alt over gjelder *morsmelk*. MME har overhode ikke de samme egenskapene som morsmelk her, så der skal man alltid kaste restene, og ellers følge bruksanvisningen på pakken strengt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...