Gå til innhold

Noen med refluksbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille gutt på seks uker har etter all sannsynlighet refluks. Vi var inne på sykehus med ham pga vektnedgang, men de ville vente med en evt. ph-måling og medisinering siden han er så liten, så vi dro hjem igjen uten å være noe klokere.

Gutten vår har sannsynligvis det som kalles stille refluks, dvs. han gulper sjelden opp, men vi hører at det "flyter" på innsiden og han brekker seg og hikker hyppig. Han kan aldri ligge flatt fordi han får problemer med en gang. Han har en del trøbbel med pusten og - mye korte pustepauser (opp mot 10 sek.) og hvester, grynter og piper mye - spesielt når han sover. I natt holdt han på hele natten og verken jeg eller sambo fikk mye søvn fordi han "bråkte" så fælt i søvne. Han er også veldig vanskelig å få til og rape - kaster på hodet og spenner kroppen i bue...

Vi har begynt med enfamil mme i dag, men han fikk fryktelig vondt i magen etter mat.. er det noen som har erfaring med enfamil og kan si om det evt blir bedre?

Nå lurer jeg på om det er noen med lignende erfaringer, som har gode råd og tips? Vil veldig gjerne høre solskinshistorier om barn som har vokst dette av seg relativt kjapt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde reflux hadde noe med lukkemuskelen i urinblæren og gjøre.

Skrevet

Det er en annen form for refluks... dette er snakk om lukkemuskelen fra magen til spiserøret eller noe sånt.. maten flyter opp igjen istedenfor å bli i magesekken (dårlig forklaring..) :)

Skrevet

Hei! Jeg sleit med det samme på min lille baby:( fikk time på sykehuset til ph måling da hun var 2,5 mnd. Men etter en god del søk på

Nett fant jeg ut at det hjalp veldig å se på mitt kosthold. Så at noen dager var mye verre en andre. Måtte kutte brunost og tomat og være forsiktig med for mye melkeprodukter! Jenta vår ble betydelig mye bedre, så mye bedre at vi ikke trengte ph målingen allikevel:):) så anbefaler deg å se på kostholdet ditt:)

Slik som jeg har forstått det så er det ikke så mye medisinering kan gjøre når babyen kun får mm...den ene medisinen demper syreinnholdet, men oppstøtene vil fortsatt skje...korrekt meg hvis jeg tar feil!

Skrevet

Håpet det var litt hjelp :)

(går litt fort når man sitter og trykker på telefonen her) ;)

Skrevet

Vet mange er skeptiske til dette her, men for oss hjalp akupunktur.

Har også to venninner jeg dyttet dit pga refluks. Bedring veldig raskt!

Bare et tips:-)

Sørg imidlertid for å finne en akupunktør som er utdannet til å stikke nåler på spedbarn.

Akupunktur hjelper mot MANGE ting, men refluks er en av tingene som mange babyer responderer godt på.

Lykke til!

Skrevet

blander meg litt i tråden, men kan det være refluks selv om babyen legger godt på seg? Jenta vår gulper så mye..og hun kan ikke legges ned etter amming for da kommer alt opp igjen. Må holde henne "loddrett" i evigheter etterpå, av og til kommer det opp litt likevel, men er kanskje bare slik "vanlig gulping" er? Føles som hun er et rør, hehe, vipper vi henne for langt ned så renner det bare ut :/

Du som sjekket kostholdet ditt, hvilke endringer gjorde du? Tenker på om mitt kosthold kan påvirke, spiser ikke spesielt sunt nemlig :/ Prøver å unngå melkeprodukter akkurat nå for å se om det hjelper..men drikker stort sett en sjokoladekaffe om dagen, kanskje ikke spesielt lurt..

Skrevet

Har 2 barn med refluks (stille) fra før av, og har en nr3 som også mest sannsynlig har det.

De 2 eldste bruker Losec Mups, som gjør at magesyren blir midlere og at fordøyelsen går raskere. Samt gaviscon før de legger seg og ved behov. Denne legger seg som et lokk over mageinnholdet, klarer å holde unna oppstøt en stund, og når den ikke klarer det lenger så legger det seg som en beskyttende hinne i spiserøret.

Har hatt ph-måling på de største.

Sengene står på soveklosser i hodeenden av sengen, slik at senga heller. Det vil si at barnet ligger i "nedoverbakke". Legg et teppe nedefor/under rompa slik at barnet ikke sklir nedover.

For våre barn har det gått bra å amme, men det er når vi har startet med fast føde at de store probleme har startet. Prøvde med vanlig grøt, men da reagerte barna med oppkast i store mengder. Gikk da over til grøt uten melk, og det gikk fint. Har prøvd å bruke enfamil, men den inneholder melk og barna kastet opp av den. Den er laget for barn med refluks, i form av at den er tykkere slik at det ikke skal være like lett å få den i retur. Men den inneholder melk. Ca 40% av barn med refluks reagerer også på melk. Det gjør våre barn. Så vi har brukt nutramigen mme til å lage grøt med. Holle grøt er melkefri.

De største barna våre er 3 år og 6år, og kan nå spise produkter med melk i. Men medikamentene har vi ikke klart å slutte med.

Masse lykke til!

Bare å sende pm om du har flere spm.

Skrevet

Hei, vel jeg gjorde som jeg skrev over.. Så at noen dager var ganske ille og tenkte da over hva jeg hadde spist dagen før/tidligere på dagen. Da prøvde jeg å kutte ut brunosten for å se om det var den, og Sånn fortsatte jeg:) har skrevet litt om det i bloggen min, fant en side om refluks og kosthold og gikk igjennom den for å se om jeg kunne finne noe i kostholdet mitt:) jenta mi har/hadde stille refluks da evt. Hun svelget hele tiden, hikket masse, problemer med å ligge på rygg (likte seg best i bæretøy) osv

Det er bare å prøve seg frem siden alle babyer er forskjellige:) jeg Jan drikke kaffe og spise sjokolade uten at det har noe å si for refluksen:) men har kuttet å drikke melk :) bruker feks soyamelk i kaffen nå (og det smaker myyye bedre også)

Jeg kan spise tomatpure, men ikke tomater:/

Vær litt detektiv så finner du ut av det!:)

Skrevet

Takk for mange nyttige og hjelpsomme svar :) Jeg ammer ikke, fordi han til stadighet satte morsmelken i halsen, så nå får han hipp sin mme.. men jeg skal undersøke litt ift. akupunktur. Kjedelig er det ihvertfall..men litt godt å vite at det er flere med oss, som sliter eller har slitt med det samme.

(og til deg som lurte: ja, det kan være snakk om refluks selv om barnet går opp i vekt.. Lillebror har begynt å legge på seg igjen, men sliter like fullt.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...