Gå til innhold

Surdeigsstarter.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Las om surdeig, og fikk lyst å prøve... Etter 3 dager såg den ut til å være ok, den begynte å ese/boble.... Men nå ser den "død" ut.... mel og vann skiller seg på en måte....

 

Noen som kan dette, eller har prøvd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

av det skiller seg gjør ingenting, bare rør det sammen igjen.

hvis det ikke lengre bobler så har det nok gått galt... da er det bare å starte på nytt:-)

surdeigsbrød er kjempegodt, og veldig sunt. krever en del prøving og feiling før man finner riktig konsistens, heving, sammensetning og sånt, så ikke gi opp;-)

lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, då spørst det...om det ikke har gått galt... Jaja, på`an igjen då...

 

Men hvorfor gikk det galt?? For lite "mat" /tempratur /væske?? Hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor det gikk galt. Det har skjedd for meg en gang også...

 

Fant et eller annet sted oppskrift på en starter med et raspet eple i (rasp et eple og bland med rugmel og vann på dag 1, og så tilsett bare rugmel og vann de andre gangene etterpå....) Det fungerte veldig bra, og den har jeg satt to ganger uten at det har dødd....

 

Egentlig kan man jo ha starteren for alltid, men mine har dødd i kjøleskapet etter ferier, eller travle perioder når jeg verken har bakt brød eller matet starteren...

 

Et godt tips er å dele starteren din med venner, naboer og familie, så har du alltid noen du kan få tilbake av hvis du har behandlet din egen litt dårlig en stund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...