Gå til innhold

Hjelp en 'sliter' Ønsker mange svar/tips


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å bli gravid siden august 2007. Er nå 26.

Begge har gjennomgått utredning. Ingenting galt.

Jeg røyker moderat. Skal slutte.

Har regelmessig syklus (25-30 dager) Mens i 3 dager bare.

Ble gravid i desember 2010,mistet uke 10.

 

Er bruk av ibux,paracet eller andre smertestillende noe hinder?

Er tannproblemer/hull grunnen for barnløshet?

Er 165 og 68 kg,kan vekta mi være avgjørende her? (driver å prøver ut lav karbo nå...

Selvfølgelig burde røyken kuttes helt ut...

Drikker alkohol svært skjeldent...

 

Hva gjorde du for å bli gravid?

Hva var det du gjorde da det klaffet?

 

Har du noen råd/tips å komme med?

 

Akupunktur er prøvd,pergo er prøvd,og nå har jeg starta på metformin.

 

Jeg tenker en del på det at jeg kansje aldri vil få barn :/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nå gravid med nummer 4 - mistet også i mai i uke 13, er gravid igjen nå uke 9 :)

 

Mitt beste tips er rett å slett å ha sex hver dag fra mensen er ferdig til neste mens, da er su sikker på at det er levende svømmere der når egget kommer .

 

Jeg vet mange sier man kun skal ha annenhverdag osv, men jeg har tro på å ha sex hver dag , det har klaffet på første forsøk hver gang her, tiltross for at jeg både røyker å drikker på litervis med kaffe :)

 

Ville prøvd ihvertfall !!

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Ikke for å skremme deg, men det vel på tide å tenke på prøverørsbehandling? Jeg ville startet den prosessen hvis jeg var dere. Det tar lang tid. Hvordan ligger dere an i utredningen? De må vel ha en plan for dere?

 

Hvor mange sædprøver har mannen din levert? De kan variere mye fra gang til gang. Samboeren min har levert vel fem prøver, med veldig varierende kvalitet. Det jeg tenker er at hvis han har levert kun en gang, så kunne det vært en "heldig" prøve, eller så kan det også selfølgelig være at det ikke er noe gale :)

 

Hvorfor skal du på metformin? Jeg syntes ikke at vekta du er noe å bekymre seg over, jeg ville i hvert fall ikke startet på lavkarbo siden du er så lett, hvis ikke du er insulinresistens eller har pcos da.

 

Er enig i at røyken bør stumpes, så håper at du klarer det (du må nå uansett slutte når du blir gravid).

 

Tanken om at en aldri vil lykkes er nok veldig vanlig å ha, bare våg å tenke at det vil skje en gang. Det at du ble gravid en gang er jo et kjempegodt tegn! Og alderen din er er fordel :) Det virker som du har oddsene på din side :)

 

Selv er jeg sliter, holdt på i 4 år og ble gravid på 3. forsøket, så spontant gravid med nr. to da første var 7,5 mnd. :)

 

Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennomgått alle prøver,og lap. Han levert 4 prøver og alle var greie.

Siden vi klarte d i desember,vil ikke legen sende meg videre før neste år. Han mener jeg er ung,og bare kan vente...

Bor slik til,at det er dyrt og vanskelig å gå privat dessverre :/

Metformin er pga gyn så litt cyster på meg,men han mente d ikke var pcos da,men satt meg på metformin . 850 mg.x 2.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sleit med å bli gravid. Brukte lang tid på å bli gravid og det endte begge gangene med at vi mistet.

Ingen "synlige" grunner i følge legene. Mannen min begynte på en coctail av vitaminer. Da tok det 6mnd å bli gravid og svangerskapet ble fullført...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Ja, den ventingen er bare fæl... Husk at du kan jo ta dette opp igjen med legen hvis dere ønsker å starte tidligere. Det er jo verdt en samtale, hvis dere ønsker det. Evt gå via privat gyn for å få henvisning videre.

 

Men jeg er jo også enig med legen, at det er jo en del fordeler hos dere, og det har jo skjedd før, så det kan skje igjen.

 

Eneste rådet jeg har å gi deg er kanskje litt banalt, men pass på å leve livet ditt på alle andre måter også selv om dere prøver. Det er normalt og være utålmodig, stresset, lei, hysterisk og trist når prøvingen på noe så viktig drar ut i årevis. Tillat deg å ha alle dine følelsene, men det jeg vil råde deg til er å bestemme deg for når du skal fokusere og holde på med andre ting også. Ta vare på forhold, familie, jobb, interesser osv. Jeg trodde at jeg hadde kontroll på alt og så ikke hvor gale det var før etter at jeg ble gravid, da lettet sløret liksom. Jeg lot prøvingen affisere for mye av livet mitt. Kanskje lett å si nå når jeg har lykkes, men det å være bevisst på andre ting i livet og ta vare på det er det eneste rådet jeg har til deg i ventetiden.

 

Dere vil nok lykkes en gang, håper at det ikke blir så alt for lenge til :)

 

Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Som hun over her skriver har vi også god erfaring med å ta vitaminer, det gjorde vi i en periode før jeg ble gravid begge gangene, så det vil jeg også anbefale :) Siden du røyker litt er det viktig å ta ekstra godt med C-vit :)

 

Her er det vi tok:

 

Felles for begge er tilskudd av:

- Sink Drink – dette er flytende sink som er veldig viktig for kvaliteten på egg og sædceller. Dersom dere har nok sink i kroppen så vil den flytende sinken smake skikkelig ekkelt. Har dere for lite sink så vil det være lite smak eller kun litt søtlig smak på den. Ta sink daglig frem til den stygge smaken kommer, da tar dere bare en test i uka for å se at dere fortsatt har nok sink.

 

- E-vitamin 300 mg dgl fra pharma nord

 

- Tilskudd av tran – dobbel dagsdose. Kan velge vanlig omega-3, men tran inneholder også d-vitaminer som er viktig for dere begge.

 

- C-vitaminer 2000mg (minimum for snusere og røykere)

 

Mannen skal videre i tillegg ta:

- B-vitaminer – vanlig dagsdose av et komplekspreparat (inneholder alle b-vitaminene)

- Selen – vanlig dagsdose

 

Du kan i tillegg ta:

- Bidronninggele – dosering i følge boks

- Betakaroten 2-3 tabl dgl.

 

 

Kjøpes på helsekost eller www.arnika.no

Solaray er et godt merke

 

 

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd , Elisabeth :)

Jeg fatter godt mot,men ønsker ikke å gjøre noe som gjør at jeg ikke blir gravid iallefall...

Men kanskje d er d som gjør det? At jeg røyker? Ibux blir brukt en del,pga hodepiner...

Det er veldig mye kreft i familien,spesielt i underlivet , og d gjør meg nervøs,da tante fikk d som 30 åring,men da hadde hun allerede 3 unger...

Jeg vet jeg ikke er gammel,men når ønsket har vært der i 7-8 år,og aktivt prøvd i over 4 år,er litt leit... Men håper jeg kan være gravid innen jeg er 30... Alle rundt meg har barn,og er gravide,og her sitter jeg... off...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par som slet med å bli gravide, så ble røyken kuttet og da satt spira kort tid etter.

Røyk gjør jo ikke underverket på slimhinnene, og det er viktig med gode slimhinner for at egget skal feste seg.

Brekk røyken idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,er vel det som er det beste!

Er livredd også,jeg vet jeg blir sint,lei meg,stressa og smågal uten røyken å,men røyker kanskje 8 til dagen, i forhold til 25 for 1 år siden...

Er motivert,men er vanskelig å slutte alene,uten noen der som støtter meg fullt ut. Samboer tar det ikke så tungt og er ikke så flink til å støtte.

Ingen i vennekretsen eller familien vet vi prøver. Holder det for meg selv..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste i en forskningsrapport at røyk kan nedsette muligheten til å bli gravid med omtrent 50%. Røyk nedsetter blodtilstrømmingen til livmoren, så veggene i livmoren kan være for tynne for egget å feste seg i.

 

Vet det er vanskelig å slutte, men kanskje det er det som skal til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopsjon er uaktuelt for min samboer dessverre... Og jeg må jo bare si : jeg har jo greid det før,det er ikke noe som tilsier at jeg er ufruktbar,heller? Jeg kan godt leve uten å få barn jeg,men ønsker jo at jeg også greier det,som så mange andre gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen åpenbare feil som kunne forklare hvorfor jeg ikke ble gravid, men da jeg bestemte meg for ivf, så satt det på første forsøk. Desverre så ventet jeg med å slutte å røyke til selve ivf forsøket og det ble enormt stress med både røykeslutt og alt som følger med ivf. Jeg mistet etter noen uker. Jeg mistenker at det var stresset.

Etter det sluttet jeg helt å røyke og på neste forsøk klaffet det:)

Derfor vil jeg bare tipse deg om å slutte med røyken nå med en gang uansett.

Jeg har i dag tre ivf barn:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring røyketelefonen

Les "endelig ikke-røyker" av Allen Carr (det var slik jeg sluttet)

Bruk evt plaster, da tar det bort suget i hvert fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ser som galt er røyken og smertestillende. Smertestillende er kanskje ikke til hinder for å bli gravid, men er slett ikke bra for fosteret om du blir det.

 

Vekta må du ikke tenke på, den er helt grei!

 

Hva med mannens sædkvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

et forsøk ut i det blå, men mange har svært tykt slim rundt livmoren som gjør det vanskelig å bli gravid, fordi sædcellene ikke klarer å trenge gjennom. mulig dette gjelder deg også, vanskleig å oppdage.

 

prøv neste prøveperiode prøv bisolvon hostesaft. kjenner fler som har blitt gravid med dette. har da vært heldig bivikning;)

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...