Gå til innhold

Hvor lenge er det realistisk at jeg skal klare å delamme?

Anbefalte innlegg

Lillegutt er nå 4 mnd, og jeg har delammet siden han var 14 dager. De første 14 dagene fikk han bare mme.

Jeg føler nå at det blir bare mindre og mindre melk, og at han blir mer og mer frustrert ved brystet. Han dier effektivt bare 5-10 sekunder, resten bare suger han litt, slipper taket, så suger litt igjen. Ser seg rundt, tar et nytt tak, og så holder han på så lenge han får lov.

Jeg er godt inne i min andre kur med afipran, usikker på effekten, men har tenkt å ta kuren ut.

Jeg drikker kloster sin ammete, oppdaget for litt siden at den ikke var anbefalt da den kunne ha motsatt effekt av det jeg trenger, nemlig å minske produksjonen. Så nå vet jeg ikke om jeg tør drikke den mer.

Lillegutt har såvidt begynt med grøt, hadde en drøm om at når det skjedde kunne jeg kutte ut mer mme, og klare oss nesten bare på mm og grøt, men den gang ei.

Han får nå mellom 400 og 500 ml mme, så det er ikke mye rart jeg har å tilby.

Vil melken jeg har bare sakte med sikkert forsvinne? Vi ammer 2-3 ganger pr natt og ca 4-5 ganger om dagen.

Fortsetter under...

Hvor lenge ammer du hver gang? Når bytter du side eller avslutter - er det når han ikke vil mer?

Det er veldig vanlig at de rundt 4-5 mnd har en periode der verden er mye mer interessant enn puppen. Da kan det hjelpe å amme i et mørkt og kjedelig rom, og generelt å gjenskape ammesituasjoner som fungerer bra - tenk på hvor du sitter, om det er tv/musikk/datamaskin på, lys/mørke osv. Det blir ofte bedre i løpet av noen uker.

Når ammer du i forhold til måltidene? Jeg anbefaler at du ammer før maten, ikke mellom eller etter. Du kan godt amme mellom og etter OGSÅ, altså, men i forbindelse med måltider er det best å amme før fast føde, og dette er kanskje spesielt viktig når du har en melkeproduksjon du strever med å opprettholde.

Hvordan er sugeteknikken hans? Når du sier han suger bare litt, slipper taket osv så tenker jeg at han kanskje ikke har optimalt tak da? Det kan godt hende han starter fint med stort gap og mye bryst i munnen, men er det sånn hele tiden? Det er video av riktig teknikk på http://www.ammehjelpen.no/video

Bruker du nesespray for å øke utdrivingen, eller har du prøvd det tidligere? Det kan godt hende det kan hjelpe deg og gutten slik at han får den melka som er der, raskere. Samtidig har barn sugebehov også, så om det kommer for fort er det mulig han blir misfornøyd fordi han ikke får suge lenge nok. Men det går an å eksperimentere litt med hvor lenge før amming du tar nesesprayen. Den er på resept.

Har du lest tipsene i http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk ? Der finner du også en liste over urter som kan hjelpe på produksjonen, du kan jo forsøke noen av disse. Apotek/helseskost pleier ha dem, da kan du blande din egen te. Apoteket har så vidt jeg vet også en ammete uten peppermynte. Sjekk innholdsfortegnelsen eller ta en god sniff oppi boksen før du prøver den - det finnes ikke skjult peppermynte :-)

Ellers er det viktig å drikke og spise nok. Du trenger å erstatte melka du produserer med å drikke annen væske, og du trenger ca 500-600 kcal ekstra/dag om du fullammer. Særlig om du er tynn er det viktig å få i seg nok mat. Drikk gjerne havresuppe, havre er også et kjerringråd for å få mere melk, eller energidrikker fra apoteket dersom du synes det er veldig vanskelig å få i deg nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...