Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #1 Del Skrevet 7. september 2011 Har en herlig sønn som er akurat fylt 3 år.Fikk innlag dren i begge ører når han fyllte 2,vi tror han hørte veldig dårlig før det.Derfor har han hatt forsinket språkutvikling..Men det har gått seint dette året han har hørt også,men nå er han oppe i 3-4 ords setninger.Babler fremdeles endel uforståelig.Forstår alt vi sier da,men går ikke an å ha en "ordntlig" samtale med ham,føler han ligger ca 1 år bak med språket enn de nadre på samme avd i bhg.Veldig sterk/tidlig motorisk,gikk bla rett etter fylte 9 mnd.God blikkkontakt,glad i kos og tøys,sitte på fanget å lese bok++ Kan vise alle følelser,og oppatt av om vi er glad. Men de i bhg er bekymret.Og det er desverre jeg også..Han kan plutselig "dette inn i egen verden",og bable deler av en film eller bok.Ekstremt opptatt av tall,kan telle til 40.Kan alle fargene.Har veldig god hukommelse.Opptatt av orden og system,men synest det har roet seg litt..Her hjemme kan han springe rundt med søsteren sin å leke,tøyse,springe og kose,men i bhg sier de at han trekker seg tilbake og fungerer dårlig sosialt.Jeg håper det kun er pga forsinket språk,men har blitt mer og mer i tvil..Har nå kontaktet ppt som snart skal se på han når han er i bhg... Noen som hvet mye om Asperger/autsime som kan si noe om hva de tenker...? Elsker denne gutten så ufattelig høyt,så det sliter fryktelig på meg å ikke vite.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september 2011 #2 Del Skrevet 9. september 2011 Hei, så flott at gutten din har fått innlagt dren, og nå hører det han skal høre. Hvor lenge har gutten gått i barnehagen? Jeg hadde ikke tenkt i de baner du gjør med en gang, men skjønner at du er bekymret. Det er jo noe alle foreldre ikke vil oppleve, at det er noe som ikke stemmer med deres små. Slik du beskriver gutten din, er ikke det første som slår meg at dette et barn med asberger eller autisme. Barn utvikler seg så forskjellig, og gjerne i rykk og napp. Som du skriver er han tidlig ute motorisk, og ofte da vil det andre komme litt senere, som f.eks språkutvikling. Når de sier han fungerer dårlig sosialt ved å trekke seg ut av leken tenker jeg; er han på en stor avdeling med mange og store barn? Kan det bli litt voldsomt for han? Hva gjør barnehagen med det? Skjermer de han litt, f.eks ved å dele opp i mindre grupper? Jeg regner med at ppt skal se på han ift språkutvikling og det sosiale, jeg håper du får flere svar da. Slik jeg har forstått Asberger går sykdommen mye på at de ikke forstår sosiale tegn andre sender ut, og at de ikke greier å sette seg inn i hva andre kan føle etc. Slik høres det ikke ut som din lille gutt er. Men det er bra du har kontaktet ppt, og får høre hva de tenker. Dette er jo tanker som en også kan ta opp til diskusjon med helsestasjonen. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-143560183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september 2011 #3 Del Skrevet 9. september 2011 Tusen takk for et gjennomtenkt og flott svar,som faktisk var litt beroligende.. Ser på meg selv som en ganske sterk person som tåler mye,men de siste mnd har jeg virkelig fått meg en knekk..Istedenfor å prøve å tenke positivt har bhg gjort meg/oss mer bekymret enn vi i utgangspunktet var,så skal bli godt å få inn spes.ped fra ppt nå som kan gi oss bedre svar..Tror nok det blir for mange barn og mye bråk der,for hørest ut som han fungerer mye bedre hjemme enn der. Om det virkelig er noe mer enn bare forsinket språk må vi bare takle det,men trist at jeg alt har gått inn i en sorg prosses før vi i det hele tatt hvet om noe er galt..Takk igjenn for et godt svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-143561298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. september 2011 #4 Del Skrevet 11. september 2011 Mitt svar er nok dessverre ikke like beroligende. Jeg har en gutt på 8 år med høytfungerende autisme. Han fikk diagnosen ved 5 års alder, og da hadde ikke bhg reagert på noe ved han. Grunnen til at jeg sier det er for å vise at disse barna kan fungere tilsynelatende godt, men de bruker utrolig mye krefter på det. Da sønnen min var tre år fantes det ikke i tankene mine at han kunne ha autisme. Han var ganske krevende, likte ikke mange mennesker på et sted, pratet dårlig og lite, men likevel.. Uansett. Det å si fraser fra filmer eller bøker er veldig vanlig for barn med autismespekterforstyrrelse. Det er heller ikke slik at barn med autisme må fungere dårlig i alle sosiale situasjoner. Vår sønn har en relativt god kommunikasjon med oss foreldre og andre han er trygg på. Han leker fantastisk godt med lillesøsteren sin, og leker relativt godt med andre barn som han er trygg på. Om du gjør en test, feks holder opp en ballong som du skal slippe og sønnen din fange. Kikker han da bare på ballongen mens han venter, eller ser han på deg for å prøve å lese ditt kroppsspråk? Min sønn feks kikker da bare på ballongen. Om det tar veldig lang tid kikker han muligens på oss, men ikke for å lese oss.. Vår sønn har også til tider vært veldig opptatt av om vi er glade, men det er nok mest fordi han misliker sterkt at noen er feks sinte. Blir sønnen din lett overstimulert? Sint? Er han lett eller vanskelig å motivere, feks om dere skal gå til butikken? Forstår han hvordan han skal oppføre seg i butikken og på besøk? Min sønn feks (alle med autisme er også forskjellige her da..) blir lett overstimulert og da blir han lett sint. Han er veldig vanskelig å motivere og hater butikker. Han blir veldig vill i sosiale settinger som feks på besøk eller på kjøpesenter. Men jeg har også hørt om en autismemamma som kunne gå timesvis på kjøpesenter for det var nesten eneste gangen hennes barn var rolig. Så selvom det er mange likheter mellom barn med autisme, så er det mye ulikheter også. Uansett syns jeg det er bra at dere kobler inn ppt. Og selvom han sier at det ikke er autisme nå, så kan det være greit å holde øynene åpne fremover. Hvordan er han forresten i forhold til søsteren? Er hun yngre eller eldre? Her er søsteren 2,5 år yngre, og vi merket stor forskjell på barna da yngste var rundt 2,5 år og eldste 5 år. Da hadde lillesøster tatt igjen storebror på forståelse av endel saker.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-143567370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. september 2011 #5 Del Skrevet 12. september 2011 Om vi fks tøyser,leker at vi skal ta ham og lign,ler han og ser på oss med et lurt blikk og "er med på leken". Så det går veldig opp og ned her,noen dager er tenker jeg det kun er forsinket språk pga av ørene,eller spesifikke språkvansker.Mens andre dager er jeg tenker jeg at det må være noe mer...Utrolig sliten i hjertet,magen og hode nå,ber stadig til høyere makter om hjelp... Søsteren er 8 år eldre.Også hun er perfeksjonist,ganske lik hun også på den alderen,bare at hun var tidlig med språket og defor ikke bablet,repeterte bøker/filmer.. Han blir fort sliten ja,om han blir overstimulert..men oppfører seg fint på besøk/i butikk.. Er der en slags "sjekkliste" på disse diagnosene?Hvordan stiller de diagnosen? Stor klem til deg mor til sønn på 8 år.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-143571192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #6 Del Skrevet 13. september 2011 Akkurat det med ballongen bruker de i utredningen. Men jeg vet egentlig ikke helt hvordan de bedømmer det på eldre barn. Et sted lærer vel også aspergerbarn å se på personen, ikke ballongen... Resten er absolutt ikke diagnosekriterier. Bare ganske vanlig ting likevel. Vi tok en litt annen vei mot diagnose, men jeg tror i hovedsak man skal innom dette: Skjema + intervju med foreldre Skjema + observasjon i bhg/ skole En ferdighetstest av barnet (intellekt, logisk tenking, motorikk..) Ados-test - en leketest som viser hvordan barnet interagerer med psykologen i lek. Hm, tror det var omtrent det vi var innom.. Barnet syntes en-til-en-testene var veldig ålreite Og det var først på Ados-testen vi innså hvilke sosiale brister sønnen har. Der ble det så tydelig. Jeg ble ganske sjokkert må jeg si. Fortsatt, tre år etter diagnosen, kan jeg ta meg selv i å lure på om han virkelig kan ha autisme. Han er jo så normal. Men i neste sekund skjer det noe så jeg forstår at det stemmer. Men tvilen kommer likevel stadig, i bedre perioder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-143573940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #7 Del Skrevet 13. september 2011 Veldig spent på hvordan dette utvikler seg,om han har en grad av autisme i seg er de jo som du sier veldig forskjellige,og han kan jo klare seg fint fordi..Nå er vi langt fra å få en diagnose enda da,prosessen er akurat i gang,og noen dager er jeg sikker på han er helt "normal".Men så er det som med deg,det skjer noe som sier meg at noe må være galt. Om han bare utvikler språk så tenker jeg det kommer til å gå bra..Hvordan utviklet språket til din gutt seg?Godt å høre dere har gode perioder der du synest han fungerer helt fint:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-143574763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2012 #8 Del Skrevet 13. januar 2012 Hei igjen, jeg har glemt bort denne tråden ser jeg. Sønnen min har nesten fulgt språkutviklingen som han skal for alderen. Han har derimot glemt ord som han tidligere har kunnet og forstår enda ikke ord som jevngamle har kunnet siden de var 5 år gamle. Dette er sånt vi hjemme merker veldig godt, spesielt etter 6 -års alder da han begynte å spørre oss ang en del av ordene han ikke forstår. Men andre merker ikke dette spesielt mye. Så for utenforstående virker det som han har et normalt utviklet språk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-143930584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla-Mamma til 3 Skrevet 23. april 2012 #9 Del Skrevet 23. april 2012 Da va veldig løye men godt å lesa innlegget ditt! Da va nett som om du skreiv om min gut. Han er nett fyllt 6 år og no har dei funne ut at han har har asberger/høgtfungerende autisme. Eg har slltid opplevd han som du gjør med din, men har følt at da har vore noko annerledes allikavell... Lykke til framøve Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143555007-kan-han-ha-aspergerh%C3%B8ytfungautisme/#findComment-144176802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå