supersalg Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 da tenker jeg på : kan ungen telle? (hvor langt?), kan barnet noen bokstaver? (hvor mange?) kan barnet hvilke lyder div dyr lager? mer eller mindre teksten til sanger som feks bæbæ lille lam? sitt eget navn? noen engelske ord? forstå beskjeder som feks "vil du bade?" hva som helst .. Hva kan barnet ditt, hvor gammel er h*n?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Gutt 22 mnd kan ungen telle? (hvor langt?) NEI kan barnet noen bokstaver? (hvor mange?) NEI ingen kan barnet hvilke lyder div dyr lager? NEI ingen, bryr seg ikke mer eller mindre teksten til sanger som feks bæbæ lille lam? NEI sitt eget navn? JA noen engelske ord? NEI forstå beskjeder som feks "vil du bade?" Ja, enkle beskjeder. Han kan plugge riktig strømkabel i pC'en. Hjelper til å tømme oppvaskmaskina. Kildesorterer. Rydder etter oss, bananskall, plommestein, epleskrotter hvis det ligger på bordet og kaster det i rett søppelbøtte. Legger på plass ting etter å ha brukt dem, leker, kjøkkenutstyr etc.. alt han får tak i
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Min lille på 14 mnd kan telle til 10. Han synger ja vi elsker på ut og innpust.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Hehehehhehehe. Mitt barn, på snart 18 mnd kan si noen få ord: mamma, pappa, pus, hade, hei, takk, der, datt og kanskje noen til som jeg ikke husker i farta. Noen av de ordene hun kan, uttales ganske utydelig. Hun kan derfor ingen bokstaver, sanger eller engelske ord. Men hun synger og nynner mye, og følger melodien og ordlyden når hun synger sammen med noen, uten å bruke egentlige ord. Hun kan etterligne noen dyrelyder, som mjau, voff, bæ og a-a som måkene sier. Hun følger de fleste instrukser, og kan svare adekvat på ja/nei-spørsmål ved å nikke/riste på hodet. Hun kjenner sitt eget navn, men sier det ikke selv. Er nok ikke fremst i "klassen" når det gjelder språkutviklinga, men ganske gjennomsnittlig tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2011 #6 Skrevet 8. september 2011 Gutt 21 mnd kan ungen telle? (hvor langt?) Nei kan barnet noen bokstaver? (hvor mange?) Ja! Av alle ting W. I tillegg A og Y. Må presisere at vi ikke har presset på ham dette, han peker på store bokstaver i bøker og vil vite lyden akkurat som når han peker på ku eller sau eller katt. kan barnet hvilke lyder div dyr lager? Ja, mer eller mindre teksten til sanger som feks bæbæ lille lam? Nei, men er veldig ivrig på "hjulene på bussen", hjelper til med armene og synger oja oja oja (det betyr "hjul"). sitt eget navn? Kan ikke si det selv, men forstår at det er ham det gjelder, ja. noen engelske ord? Bare "No!". Men har ikke-norsk far, og forstår hans språk. Sier kun ett ord på dette språket. forstå beskjeder som feks "vil du bade?" Ja, forstår ganske mye, spesielt ting som har med bad, mat, legge seg, lese bok, leke, kose etc. Han gir for eksempel babyen sin (dokka) melk fra tåteflaske på oppfordring, eller legger ting i søpla, eller setter seg i stolen sin når det er snakk om mat. Kan også si nokså mange ord, begynner å sette sammen to og to ord: "nei mamma!" "tegne pusekatt" og så videre. Ikke fullt så artikulert, da...
Anonym bruker Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 Er dette ment som et køddeinnlegg, for å kjødde med innlegget; "Hva kan din på 15mnd"?? Syns vel ikke det var så artig.
CJB Skrevet 10. september 2011 #8 Skrevet 10. september 2011 Min gutt på 18 mnd kan: telle til 16 Synger bæbæ lille lam, lille petter edderkopp, lille pusekatt ++ forstår det meste
respektatauten Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 jente på 21 mnd her.. teller til tre og forstår prinippet av at antallet har et "navn".. kommer med to smokker og sier hun har to smokker, at hun har tre biter gullerot på tallerkenen osv.. hun kan ingen bokstaver kan de fleste dyrelyder og ramser gladlig opp, og når jeg spør hvem som sier mø/ bæ/ vov/ osv så sier hun hvilket dyr det er.. fisken og apen favorittene da disse har mye mimmikk.. hun synger ro ro ro din båt med litt påminnelse i midten, og synger og gjør bevegelsene til lille petter edderkopp, og hansemann kan tromme er en favoritt. hun synger også til et par av brad paisley sine sanger i bilen. hun kan navnet sitt og buker dette godt, men bruker også ord som jeg, du og han/hun.. men ofte går det i navn, "dette er lisa sin" "lisa få mamma sin?" eller lisa få din sin?" om hverandre.. hun sier i love you og happy birthday to you (happy tu jul - blir vel riktig å si) hun forstår det meste vi sier til henne og kan fint ta imot beskjeder og instrukser. forstår godt hva vi mener hun skal gjøre om vi sier "viss vi skal ut må du ha sko" - da henter hun skoene sine.. hun vet hva som er de synlige forskjellene på mann/dame/gutt/jente (selvfølgelig uten å forstå hvorfor, at en mann har guttetiss og en dame jentetiss og at en dame er en gammel jente og omvendt..) hun hører forskjell på kjøretøy uten å se dem, de kan kjøre på veien over huset vårt, og hun hører hva some r en motorsykkel, bil, lastebil, traktor, dumper osv.. også hellikopter og fly sier hun riktig når hun hører lydene.. hun er ellers veldig opptatt av kjøretøy.. hun bretter t-skjortene sine! og er er ganske så pertentlig av seg.. rydder opp lekene hun bruker på rommet sitt, for der skal det være ryddig! i stua er det ikke like viktig.. hun hopper på trampoline, stuper kråke, hinker på gulvet, går bakover, klatrer, husker, sklir og bruker "hele" lekeplassen.. hun har full kontroll på klær, og hva some r mamma sitt, lillebror, og mannen sitt, hun hjelper ofte til med å sortere og legge på plass rent tøy.. hun har også full kontroll på mat, hva en gullerot er, potet, ost, fisk, kjøtt, vann, melk, knekkebrød, bolle osv.. og om vi spør om hun vil ha mer av noe så sier hun ja/nei i forhold til sitt eget behov.. om hun ikke vil ha smør på skiva så sier hun nei uten å ombestemme seg senere.. hun er utspekulert og har forstått at hun kommer langt med smisking, om hun gjør seg så søt hun kan.. hun har konsekvenstanker, noe helsesøster mente var usedvanlig tidlig helt til hun fikk se det selv.. hun er redd for å bli påkjørt og passer seg derfor for biler, høyder og varme ting, som ovner, lys, komfyren osv og vet hvorfor hun skal passe seg.. i barnehagen merner de hun ligger ca ett år forran alderen i utvikling.. hun er veldig språklig av seg og har vert det veldig lenge, mulig det er derfor hun kan så mye, eller virker voksen for alderen.. men mye av dette har med språket å gjøre mener jeg.. språklig komunikasjon begge veier
Anonym bruker Skrevet 12. september 2011 #10 Skrevet 12. september 2011 Gutten min på 22 snakker veldig mye, både norsk og spansk (morsmålet mitt), han begynte å snakke da han var 15 måneder. Han forstår alt vi sier, og sier ifra når han må på do. Han klarer å si når han har vondt og hvor.... Han kan telle til ti og kan synge lille lam, mikkel rev og bjørnen sover... Vi er så stolte av ham!!!
supersalg Skrevet 12. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. september 2011 oooi, så mange flinke barn !!!! så mye de kan da. flere som vil bidra?
Romeren Skrevet 12. september 2011 #12 Skrevet 12. september 2011 Jada, jeg kan gjerne bidra jeg, for å gi et mer "normalt" bilde av utviklingstadiet til 1,5-åringer (enkelte som leser dette kan jo tro at ikke ungene deres er unormalt seine ). Min er 21,5 måneder og sier "brum" for bil og "mamma" til både mamma og pappa. Han skiller heller ikke mellom eple og banan, og kaller alt "banan". Ball kaller han "banal". Ellers sier han "titt-tei" og "heia" og "tatt" (takk) og "oi!" når det skjer et uhell av et eller annet slag. Han hopper heller ikke med samlede bein helt enda, men han er så søt som han er akkurat nå, og vi er så uendelig stolte av ham.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Haha, takk for et mer realistisk bilde ;D morsomt, og absolutt det jeg trengte etter å ha lest de andre skryteinnleggene ;D
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #14 Skrevet 13. september 2011 Meld henne inn i Mensa, ingen tid å miste ;D
Anonym bruker Skrevet 15. september 2011 #15 Skrevet 15. september 2011 Det må da vel være lov å skryte litt når en har et barn som ligger litt foran på noen områder? Selv har jeg en gutt på 19 mnd som teller til fire, sier bokstaven e, peker på gul, blå og rød og sier riktig farge. Han sier også andre farger, men der peker han ikke på riktig farge. Han har et veldig godt ordforråd, er stor av vekst og gikk tidlig. På grunn av str og det han gjør og sier så tar nok de fleste feil av alderen hans, og vi glemmer det litt selv hjemme også... Jeg jobber selv med barn og ser at han godt kan tas for å være et år eldre, kanskje mer. Selvfølgelig er jeg stolt av ham! Jeg har også en jente som har ligget ganske greit etter skjema når det gjelder utvikling, hun har ikke vært tidlig ute språklig eller på andre områder. Det siste halvåret har hun blomstret, og hun drar nok også med seg lillebroren, og er en han strekker seg etter. Jeg er like stolt av barna mine, og ville vært det om de lå etter i utvikling også.
supersalg Skrevet 28. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 28. september 2011 pusher på denne. erså morsomt å lese om hva barn på ca samme alder som min kan. uansett hva det er de kan... .
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #17 Skrevet 29. september 2011 Min lille jente er halvannet år og er helt normal i utviklingen tror jeg, hun kan i hvert fall: kan ungen telle? (hvor langt?) Nei, kan ikke telle enda kan barnet noen bokstaver? (hvor mange?)ikke bokstaver heller kan barnet hvilke lyder div dyr lager? Hun kan dyrelyder og peker ut riktig dyr når vi leser. mer eller mindre teksten til sanger som feks bæbæ lille lam?Nei, men hun prøver å nynne til, og kan bevegelsene til lille petter edderkopp. sitt eget navn?Nei, men hun kan navnene til mange i barnehagen. noen engelske ord?Nei. forstå beskjeder som feks "vil du bade?" Hun forstår nesten alt vi sier, og det går an å ha en "samtale" med henne. Hun forstår VELDIG mye. Det begynner å bli veldig moro nå fordi hun forstår alt hun skal gjøre og er veldig flink til å høre etter. Motorisk er hun også veldig flink (sa de i barnehagen). Hun kan gå veldig langt, elsker å klatre og utforske, løpe, hoppe og er veldig nysgjerrig når vi er ute på tur.
ij30 Skrevet 29. september 2011 #18 Skrevet 29. september 2011 Kan ungen telle? Han sier en to tre 8 9 10:p Bokstaver? Nei Lyder dyr lager? Noen lyder Teksten på sanger? han synger la la la og danser samtidig:) Navnet sitt? Ja Mange engelske ord, da pappan er engelsk Forstår beskjeder Han er 23 mnd
bitthen Skrevet 29. september 2011 #19 Skrevet 29. september 2011 Mini er 15 mnd. Telle: Heheee, nei! Bokstaver: Neeei! Lyder div dyr lager: Ja, faktisk. Han kan ikke herme etter de, men vet at kua sier mø, pusen mjau og sauen bæ. Så vet han at bilen og traktoren sier "prrrrrrrrrrrrrt" Nei, ingen tekster Kan sitt eget navn, men sier det ikke. Forstår enkelte beskjeder som: Hvor er klokka og hva sier den - ser på den og sier tik-tak-tik-tak (vi har ei veggklokke han elsker) Viser hvor stor han er og klapper på forespørsel. Han kan ellers noen få ord, men greier ikke ete med skje enda
EgG Skrevet 30. september 2011 #20 Skrevet 30. september 2011 Jenta mi er 19mnd. Telle: JA, 2-10. (ikke en av en eller annen merkelig grunn) Bokstaver: JA. Mammas bokstav, pappas bostav, sin egen, mormors, farmors, onkel mm. Dyrelyder: JA! Har siden hun var ca 14 mnd kunnet mange dyrelyder. Hund, katt, esel, kanin, ugle, hest, bjørn, sau, gris, hane, høns, ku, fugl mm. Veldig interessert i dyr. Sangtekster: Ja, hun kan opptil flere. Helst sanger med bevegelse i. Synger ikke mange ord, men kan de fleste bevegelsene. Sitt eget navn: Ja, og mammas navn, pappas navn, onkel, tantene, mormor, morfar og farmor. Engelske ord: nei Forstå beskjeder: JA, ialler høyeste grad. Hun hjelper meg dekke bord, rydde ol. Hun forstår veldig godt når jeg ber henne hente div eller hjelpe meg med noe. Hun setter sammen flere ord, opp til tre( takk for mat) Hun tar ting veldig raskt. Hermer stadig ord og forstår dem. Husker veldig godt. (møtte mor(Eli) til en vennine en gang, og hun hadde vondt i et bein. Det fikk vi høreom igjen da snuppe mi 3-4 uker senere møtte min venninne. "Eli aua toten. Bise osin" Altså: Eli aua foten, spiser rosin. Hehehe... ) Hun overrasker meg stadig. Og det er iallefall ikke meg hun har det etter! :-) Artig å høre/se hva slags nye påfunn hun har. <3
EgG Skrevet 30. september 2011 #21 Skrevet 30. september 2011 Glemte å si at hun kan flere farger og navnene på mange i barnehagen. Jeg er bare så uendelig stolt av henne! Og det børe dere være dere som virker sjalu i mine øyne. Det er hver sin tur. Aller er vi litt forran og litt bak på ett eller annet tidspunkt og det må være lov å skryte eller be om råd uavhengig av hvor man befinner seg. Vi er da alle glad i barna våre!
bitthen Skrevet 2. oktober 2011 #22 Skrevet 2. oktober 2011 Joda EgG. Jeg har i allefall fått med meg at du har en overintelligent unge. Du svarer jo på ALLE slike innlegg om alt den ungen din kan. Om og om igjen......
bitthen Skrevet 2. oktober 2011 #23 Skrevet 2. oktober 2011 JA... Blir litt misunnelig, men det skinner vel igjennom....
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #24 Skrevet 2. oktober 2011 EgG: Kyss mej i ræva, du lyg so du trur d sjøl du
lille frø, mor til to Skrevet 2. oktober 2011 #25 Skrevet 2. oktober 2011 Jente 22 mnd kan ungen telle? (hvor langt?) Teller til 3 kan barnet noen bokstaver? (hvor mange?) NEI ingen kan barnet hvilke lyder div dyr lager? Ja de aller fleste vanlige dyr. sitt eget navn? JA noen engelske ord? NEI Kan finne frem til bilder på Iphone og se på de selv. Kan sette på dvd og starte spilleren selv. Kan slå på tven Kan drikke av glass Snakker i korte setninger Viser mye omsorg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå