Gå til innhold

Kan det å gi blod påvirke min fertilitet? Så med andre ord er det dumt å gi blod?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nei, det kan det ikke, har ingenting med det å gjøre. Den eneste negative konsekvensen det får er at jernnivået blir litt lavt, og at du da må ta jerntabl i en uke, med de konsekvenser det fører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde aldri hørt om det, men leste i en tråd at en fikk beskjed av legen om å ikke gi blod fordi det kunne påvirke hennes fertilitet? Whaaat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man skal jo ikke gi blod om man er gravid, så om hun er en prøver som har slitt lenge kan det jo være at hun er frarådet å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som fikk beskjed om at jeg ikke fikk gi blod helt enda da vi prøvde å bli gravide med nr to. Hun ville at jeg skulle la kroppen bli ferdig med produksjon og amming først da det kunne (sikkert uhyre sjelden og veeeldig liten % sjangs) påvirke min fertilitet. Vi hadde da forsøkt i 7 mnd uten resultat, så hun ville ikke risikere at blodbanken skulle ha skyld i at vi ikke ble gravide (sagt med glimt i øyet.)

 

Jeg antar at hun var sykepleier; hyggelig nordnorsk dame på ca 45 ansatt på blodbanken på Ullevål. Hun ønsket meg lykke til og velkommen tilbake når vi hadde fått babyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri hørt, men som sagt med tanke på jern er det kanskje lurt å ikke gjøre det i prøvetiden. Jeg ga blod og hadde et jernlager på 5 mnd. før jeg ble gravid. Trur ikke jern er det avgjørende hvis man ellers er frisk og fruktbar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...