Gå til innhold

leggetips til en utslitt sjel....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når hun er såpass stor hadde jeg latt henne skrike... Faste rutiner hver kveld, og gått inn med visse mellomrom.

Kanskje prøve belønningsystem? Klistermerke hver morgen om hun legger seg fint. 5 eller 10 klistermerker så får hun en liten ting eller opplevelse. Feks. bake boller, i svømmebassenget....

Du må nok bare stå på ditt. Ikke gi etter for krokodilletårer. Lykke til!

Fare for at hun har blitt litt bortskjemt gitt ;)

Har selv en 4-åring og jeg hadde aldri akseptert det, når hun er i seng for kvelden er det slutt på oppvartning fra mamma altså! Hun tisser og drikker vann på badet før hun legger seg og trenger ikke mer service den dagen. Jeg sier natta, koser og går ifra henne, aldri verden om jeg hadde dillet noe mer enn det...

Hun er stor nok til at dere kan ta denne samtalen før leggetid, ta den etter middag eller noe sånt. Fortell at nå er det slutt på tullet om kvelden, hun er stor jente og kan rett og slett ikke holde på sånn. Da er hun forberedt og vet hva som kommer ved sengetid.

Du må sette hardt mot hardt og ikke gi deg, det er ikke hun som bestemmer, det er du. Jeg hadde heller ikke dillet med premier e.l. hun er stor nok til å skjønne at du mener alvor når du vil ha slutt på dette tullet ved sengetid. Hun må bare gi seg, rett og slett. La henne bli sinna, la henne rase, men ikke la henne få viljen sin. Du gjør deg selv en skikkelig bjørnetjeneste om du lar henne snurre deg rundt lillefingeren slik..

Du får nok noen tøffe dager med å snu denne trenden, men du må bare stå på ditt. Lykke til!

Enig med de andre her, men ikke bruk belønning. Når det er natt, da skal man legge seg. Sånn er det med den saken.

Ta en god prat med henne og si: I kveld vil ikke jeg sitte hos deg i flere timer etter leggetid. Du er stor jente nå og klarer fint å sove selv.

For gutten min hjalp det å få noen valg. Han fikk velge hvilken tannbørste vi skulle bruke og så fikk han velge to bøker som vi skulle lese.

Så tar du tannpussen, på med pysj, lese bok og så er det natta. Det blir nok hyling og skriking, men hun er stor og vet at du er der. Gå gjerne inn med jevne mellomrom og si. Jeg er her og passer på deg, men nå er det natta og nå skal du sove. La henne få følelsen av at du forstår henne ved å si: Jeg skjønner at du er sinna og lei deg, fordi du er vant til at jeg sitter hos deg, men nå har jeg (og evt. pappa) bestemt at du må sove alene.

Hvis det er en pappa med i bildet, kan det være lurt at dere tar leggingen annenhver kveld.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...