Gå til innhold

Klarer og får din 6-åring lov til dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gå hjem fra SFO alene. Låse seg inn selv med egen nøkkel. Være hjemme alene i 20 min.

Følge regelen om at ingen venner får komme inn på besøk.

 

?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får gå hjem alene. Har kort vei og trenger ikke å krysse noen trafikkerte veier. Vurderer å gi henne nøkkel, men kun for at hun skal låse seg inn og jeg kommer rett etterpå (10-20 minutter). Vet ikke helt enda... Hun er alene hjemme i 15-20 minutter innimellom og hun er veldig ansvarlig og holder avtalen om at hun ikke skal slippe inn noen. Døra er alltid låst de få gangene hun har vært alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde min seksåring klart helt fint, og det hadde hun fått lov til hvis skoleveien hadde vært litt tryggere.

Tror det kommer helt an på hvor/hvordan man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært noe problem for noen av mine gutter (de er 7 og 10 nå). Men nå bor vi så nærme skolen at vi hører skoleklokka da, og trygg og rolig skolevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Dere som lar barnet være alene hjemme;

Klarer barnet å ringe dere om det skulle skje noe? Vi har jo telefon, men sønnen min klarer ikke å bruke den (er en del knapper på den). Eller har ikke barnet hatt det behovet?

 

Lurer også på om husnøkkelen noen gang har forsvunnet.

 

H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå bor vi sånn til at vi bare lar huset stå ulåst vi da, hele dagen, men regner med det er litt annerledes i "bystrøk" ;)

 

De kan bruke telefonen ja, har en liste med telefonnr på veggen. Der står jobb og mobilnummer til meg og mannen, bestemor og mormor. Eldstemann kunne nummeret til bestemor utenat i 1.klasse, han ringer stadig til henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får gå hjem selv,men trenger ikke låse seg inn da det bestandig er noen i nærheten. Hun kan godt være alene både 20 minutter og en time, men får selvfølgelig lov til å ta med seg venner hjem. Hvorfor skal hun måtte være alene hvis hun har noen å være sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har min gutt gjort fra han va 5,5 år ( 1 kl ) Nøklen henger på en trygg plass ved huset. Han låser seg inn ca 2 ganger i uka og han har lært seg med telefonen. Mitt nr ligger lagret, har en enkel huskelapp ved tlf . Dette fixer han fint. Han får lov å ta med en venn som er rolig / lydig av og til. Da ser de på tv el leker på rommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha denne "Alene hjemme-regelen" da vi har et problem med at eldre barn (10 åringer) vil være med min 6-åring. De er svært dominerende ovenfor min sønn. Så bare for å ha mer kontroll så vil jeg ha dem ute av huset når jeg ikke er tilstede.

 

H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt til å prøve ut...

Syns de er for små og de kan jo gå på sfo og få sosialisering istedenfor å sitte alene foran tv'n hele dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror min på 7,5 ville klart det, men jeg har ikke vurdert det som en fast ordning. Han går hjem fra SFO sammen med 3 kompiser som bor i samme gate, og vi passer på å være hjemme 10 minutter før de er hjemme. Men vi må vurdere å la ham få en nøkkel å ha i sekken i tilfelle vi skulle bli forsinket hjem. Så langt har det gått bra, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mentalt sett hadde hun klart det, men hun er ikke fysisk sterk nok til å låse opp ytterdøra til blokka og samtidig åpne den (må vi om låsen og holde nøkkelen i posisjon og dra døra samtidig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde klart det, men hun hadde nok hatt med seg noen hjem. Hun er übersosial, og hadde vel endt opp med ekstra barn til middag hver dag:) venter til 2. Klasse med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør hun. Sjelden det ikke er noen i huset, men min mann sover ofte når hun kommer hjem. hun kommer seg inn og koser seg med tvn før de andre kommer hjem.

 

Vi har en litt vrang lås på døra, så hun kan slite litt med den men gått greit til nå. Vi har flere naboer som er hejmme så det er ikke noe problem.

 

Vi har telefon hjemme med hurtigtast, hun ringer meg for å si hun har kommet hjem. Genial Doro telefon (det er for svaksynte, med digre knapper og 3 hurtigtaster. Kan legge inn bilde av den det ringer til også)

Vi bor nær skolen, så veien er trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå bor vi for langt unna skolen til at det er noen ide.

 

jeg tror vel at en er nødt til å se på modenheten til barnet. noen barn er kansje modne nok til det når de er 6 år. min eldste som altid har vært fornufting og slikt var nok ikke moden til det da hun var 6 år men så testet vi ikke ut det heller. det var ikke et behov. hun var ikke alene hjemme før hun var 8 -9.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer hun helt fint, og det har hun gjort siden 1.klasse og (nå går hun i 2)

 

Jeg har pleid å kjøre hjem for å si fra at jeg er i nærheten, og at jeg bare skal hente broren i bhg, men etter en stund ble hun irritert å sa "du trenger ikke komme hjem bare for å si det. Jeg klarer å vente til du faktisk har henta han"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok min da han var 6, men vi bodde litt for langt fra skolen. Sluttet på SFO da han var 7,5 år.

Når det er sagt har han mistet tre (!) nøkler og vi måtte skifte lås tilslutt. Siste mistet han som 12 åring, så er ingen garanti at de blir eldre heller;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke aktuelt her ihvertfall, selv om det er gangvei hele veien til skolen (ca en km), da det er veldig trafikkert på alle kanter, og det er et tett befolket område.

 

Tenker slik: Hva med "skumle menn/damer" (ja det har vært tilfeller av de i fjor vet jeg), hva med brann - om brannalarmen går eller det blir fullt av røyk i huset vet jeg ikke hva han hadde gjort om han var alene....

 

Føler at 6års alderen er preget av liten grad av konsentrasjon og selvdisiplin, så jeg hadde nok konstant bekymret meg derson han skulle gå hjem alene og låse seg inn....

 

Men kanskje det blir annerledes om et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...