Gå til innhold

Dere som har peiling på barnevernet .. hva skjer med babyen

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

i magen?

Ei bekjent av meg er gravid med barn nr 3. Hun og typen har to gutter fra før på 7 og 4 år. De bor hos fosterforeldre, har gjort det ett år ca, og foreldrene får bare lov til å treffe dem et par ganger i året.

Dette er pga de er begge harde rusmisbrukere, pluss at faren til ungene har mishandlet dem ((slått dem, dyttet dem ned trapper, laget brennmerke med lighter osv osv)

Nå er hun 12 uker på vei med den nye babyen, og jeg leser stadig vekk facebook oppdateringer der de begge skriver at de gleder seg sååå mye ol.

Men så tenker jeg at hva er det å glede seg til? Babyen blir vel tatt ifra dem med engang den blir født? De kan da umulig få lov å ha denne ungen når de har behandlet de andre ungene på den måten de har?

Eller åssen gjør barnevernet med slike saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor til mitt stebarn var i samme situasjon for en tid tilbake... eldste barn bor hos far, barn nummer to ble plassert i fosterhjem og hun ble omtrent samtidig gravid med nummer tre. Barnevernet fattet da vedtak mens hun gikk gravid, og babyen ble hentet på fødeavdelinga ca 12 timer etter fødsel for varig plassering i fosterhjem.

Her var det ikke engang snakk om rus, men psykiske problemer hun ikke søker hjelp for og på grunn av det sterkt nedsatt omsorgsevne. Barnevernet vurderte at det ikke er noen utsikt til bedring, og begge de to yngste er varig plassert mens eldste altså bor hos sin far. Hun har også svært begrenset samvær; to i året med hver av de yngste og seks i året med den eldste.

Når det i tillegg er rus, og de allerede har to fosterhjemsplasserte barn uten å ha vist noen bedring, vil jeg tro at barnevernet så snart de blir gjort oppmerksom på at hun skal ha en til vil begynne å jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må melde fra til barnevernet med en gang. Hvis hun ruser seg kan dette skade fostret, men barnevernet kan legge henne inn på institusjon med tvang for å skåne barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si for sikkert at de ruser seg ennå, men jeg har ingen grunn til å tro annet. De legger stadig ut bilder på facebook av seg selv, og de ser tynne,grå og innskrumpet inn i ansiktene begge to.

De er vel i midten av 30 årene, og har ruset seg siden tenårene begge to, hvorfor skulle de plutselig klare å stoppe nå, når de ikke har gjort det før?

Jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe med det, jeg bare lurte av ren nyskjerrighet. Jeg tenkte at barnevernet vet vel at hun er gravid igjen, men jeg vet ikke åssen sånne ting gjøres. Trodde de hadde mye kontakt med barnevernet siden de andre ungene er i fosterhjem, og at bv da ville sett at hun er gravid (hun har STOR mage selv om hun bare er 12 uker, hun er jo syltynn i utgangspunktet, så magen syns godt!)

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit hun er gravid og med stor sannsynlighet ruser seg, så har du ikke tenkt til å melde i fra?? Hvis alle tenker sånn, så ville det vært mange barn som hadde levd i familier hvor de ikke har det bra.

Syntes ikke du skal ta det for gitt at barnevernet veit det, og melde i fra. Hvis du ikke vil oppgi navn, så kan du være anonym. Alt for mange som veit om barn som ikke har det bra, men som ikke melder i fra fordi det "ikke anngår dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du melde fra om. Mulig de vet om det, men tør du ta sjansen?

Det er det aller største problemet med folk og barnevern, alle legger ansvaret over på andre. Ingen melder i fra hvis alle tenker som deg, HI.

Huff, stakkars det lille ufødte barnet som mest sannsynlig vokser seg til på narkotika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at barnet tas fra foreldrene selv om eldre søsken er i fosterhjem. Dersom beskrivelsen din av foreldrene stemmer i nåtid, er det likevel ganske sannsynlig at det vil skje.

Du bør melde fra om at de venter barn igjen.

Barnevernet har ikke anledning til å foreta seg noe i forhold til gravide med mindre mor samtykker til det. Det eneste de kan gjøre om mot motsetter seg kontakt, er å melde bekymring til sosialtjenesten i forhold til rusmisbruk i svangerskap. Sosialtjenesten kan ved rusmisbruk som gir fare for alvorlig fosterskade, tvangsinnlegge gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen gir jeg en bekymringsmelding da ?

Søker opp nr til barnevernet i den kommunen de bor i, også ringer de?

Har aldri gjort noe slikt før.

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er den beste måten. Da vil barneverntjenesten der ha anledning til å stille deg oppfølgingsspørsmål etc. for best mulig å kartlegge situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å innformere barnevernet med tanke på hennes fortid. Så kan barnevernet avgjøre om hun trenger hjelp eller ikke. Hvis ikke så bra for henne og ikke minst barnet, og hvis hun trenger hjelp så bra for barnet at det ble meldt i fra så det slipper å få en enda mer hard start på livet enn det det allerede har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...