Gå til innhold

Hvor lang tid bruker deres barn i 4.klasse på lekser om dagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er så fortvilet over ene datteren vår. Hun går da i 4.klasse, er flink på skolen, både i norsk og matte.

Men selv om hun er skarp i matte så _hater_ hun det! Virkelig hater!

Så nesten hver gang hun sitter med mattelekser blir det bråk..

Hun sier selv at hun ikke klarer å konsentrere seg og hun bruker en evighet på leksen. Hun har som oftest alt rett, så det er ikke der problemet ligger.

Hun går på leksehjelp 2 dager i uken og forrige uke hadde hun gjort hele matteleksen der og det var jo kjempebra! Så jeg har bedt henne om å gjøre matte der og heller ta norsk/ engelsk hjemme.

I dag hadde hun vært på leksehjel i en time og 15 min. Det hun da hadde rukket var å skrive opp 4 oppgaver, men ikke regnet de ut?!?!

....og de har 40 slike oppgaver til i morgen! What to do?

Nå er hun på en fritidsaktivitet så det betyr at hun blir sittende med matte til 21-22 i kveld (igjen) :(

Hun må være usedvanlig treg!

Men hva kan jeg gjøre med det?

Noen med tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min er litt lik, han synes mattelekse er gørrkjedelig og bruker lang tid siden han stadig "drømmer seg vekk". Han har ingen problemer med matte, tror aldri jeg har rettet et stykke som er feil, så det blir kanskje for lite utfordrende og kjedelig av den grunn?

 

Han har ukens mattelekse til fredag da, så vi har funnet ut at han rett og slett må gjøre litt hver dag og ikke alt på torsdag kveld, da ender det med spetakkel.

 

Denne uken valgte han selv å gjøre alle leksene inkludert matten i går ettermiddag, så da er resten av uken leksefri! Det synes han er kjempedeilig..

 

Når får datteren leksen sin da, her får de neste ukes lekser på fredag (ukeplanen) så de kan faktisk ta med seg bøkene hjem og gjøre de i helgen om de har lyst. Sønnen min har gjort det også han, bare for å nyte en leksefri uke uken etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har 40 oppgaver fra i dag til i morgen, så rekker hun, hvis hun vil, å skrive mer enn 4 oppgaver i løpet av 1t15min. Jeg ville blitt enig med henne om at neste uke må hun gjøre minst halve matteleksa på leksehjelpen, hvis ikke får hun ikke gå på fritidsaktiviteten på ettermiddagen. Egentlig mener jeg at hvis man har meldt seg på en fritidsaktivitet, så skal man møte opp så sant man ikke er syk, men hvis hun blir sittende til langt på natt med lekser hun burde ha klart å gjøre før, så hadde jeg likevel sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Jeg er enig ang. det å dra på aktivitet når ikke lekser er gjort! Har sagt at lekser og skole går først, _men_ jeg syns liksom at hun skal få være med på fritidsaktiviteter også!

Hun får lekser hver dag så hun har ikke mulighet til å fordele utover, eller velge hvilke dager hun skal gjøre hva. Det syns jeg er forferdelig dumt, men nå er det slik det er...

Jeg er _helt_ enig i at hun skal kunne gjøre mer enn 4 oppgaver i løpet av en time og et kvarter! Hun hadde jo ikke løst oppgavene engang.

Jeg syns det er vanskelig å vite om hun virkelig sliter med konsentrasjon eller om det er mengden som tar fra henne motet, eller om hun bare trasser...

Men kanskje jeg får sette hardt mot hardt og holde henne hjemme neste uke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt hadde jeg kuttet ut fritidsaktiviteter. Er ikke leksene viktigere? Skulle jeg selv gjordt matte kl 22 hadde jeg også vært lei.

Hva med å få en gevinst/premie? Jeg hadde virkelig lokket og lurt.

 

Har jobbet på skole og husker en gang alle foreldre gikk sammen og sa at dem som gjør leksene fint og ferdig fikk sitte opp å se Melodi Grand Prix. Motiver henne!

Ikke alle kan like alt, men utrolig så fort unna leksene kan gå om man får noe igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig lærere som gir lekser fra dag til dag?

 

Trodde da virkelig at alle fikk ukeplaner i dag, sikker på at ikke ukeplanen ligger på nettet?

 

Både 2. og 5. klassingen min har ukeplaner liggende på Its'learning som vi kan printe ut...

 

Ville tatt det opp med læreren jeg tror jeg, veldig greit å kunne planlegge uken litt. Her i huset gjør ungene mye lekser de dagene det ikke er fritidsaktiviteter så de blir leksefri de dagene de skal noe. 5.klassingen velger som regel å gjøre hele ukens lekser på mandag, da står han fritt til å bli med kompiser hjem, ha med seg noen hit osv etter skolen resten av uken, for leksene er gjort. Han sitter flere timer på mandag, men han synes det er verdt det siden han ikke trenger tenke mer på lekser den uken (han bare pugger over engelskglosene dagen før den ukentlige gloseprøven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi

Jeg er helt enig ang det med lekser fra dag til dag. I 1. og 2. klasse hadde de ukeplaner der de skulle lære å legge opp leksene selv. I 3. klasse begynte de med lekser fra dag til dag fordi de skulle lære at de måtte jobbe hver dag...

Har tatt det opp med lærerne i fjor, men nå har de fått nye så kan jo prøve igjen:)

Ukeplan blir lagt ut på nettet, men det hjelper jo lite når de ikke får utdelt leksene før samme dag.

Ano 19:31- hvis du har jobbet på skole så burde du skjønne at fritidsaktiviteter _også_ er en viktig del av livet for barn i denne alderen!

Både det at de trenger fysisk aktivitet, det sosiale og mestringsfølelsen det gir når de er med på ulike ting.

Hvis din løsning er å lokke med en gevinst og ellers holde henne hjemme hver dag etter skolen, så er jeg faktisk veldig uenig! Tror ikke det vil motivere min datter gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som er usedvanlig treg med lekser, men så har han konsentrasjonsvanskeligheter. For oss er det viktig at han ikke blir tatt fra godene (fritidsaktiviteter), men at vi heller motiverer med feks noen non-stop etter endt leselekse etc. Men jeg skjønner om man ikke vil gjøre det med "normale barn".

 

Syns forresten 40 oppgaver var skikkelig mye!!

 

Og enda et forresten: Noe av det aller dummeste og teiteste jeg vet om er når (liksom) alle foreldre skal gå sammen å love noe. Feks det en lærer skrev lenger opp "om alle barna gjør leksene får de se på grand prix". Altså, det er så fjernt når man blir tildels ufrivillig nødt til å si det samme til sitt barn - siden det tydeligvis er en universal avtale blant alle foreldrene i klassen. sånt liker ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde foretrukket at hun gjorde norsk/ engelsk på leksehjelp - så hadde det faktisk blitt gjort noe der. Så hadde vi tatt litt matte hjemme, så mye hun klarer. Deretter ville jeg sendt melding til læreren at vi har gjort det hun greier. Jeg har en lav terskel for å kontakte læreren, så sannsynligvis ville jeg forhørt meg om hvordan hun jobber i timene og fortalt hvordan mattearbeidet går hjemme. Vi gjør det vi klarer, så tar vi fritidsaktiviteter. Kanskje må dere finne en annen måte å jobbe med matteleksen på? :) Jeg synes forresten leksehjelp på 1 t 15 min er en altfor lang økt, hun har jo vært på skolen før det igjen - hvor lange dager har hun da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Takk for mange svar!

Jeg sendt mld til læreren i går om at jeg vil ha en samtale med henne. Tenkte å høre hvordan det egentlig går på skolen i matte og om hun vet om det virkelig er noe som forstyrrer henne der (som hun sier)

Ellers sendte jeg henne på skolen i dag uten å ha gjort alle leksene.

Det var det faktisk flere som gjorde- nesten ingen var ferdig!

Så læreren hadde bedt elevene om unnskyldning for at de hadde fått for mye lekser i går! Greit nok det, men de burde da ha skjønt det før?

Uansett så er vår datter ekstremt treg særlig når hun skal gjøre matten og hun klarer virkelig ikke å konsentrere seg mer enn en møll:)

Får snakke med læreren og håpe at vi kan finne en grei løsning!

Lekser er da ikke til for å ta motet av barna heller!

Jeg er også enig i at 1t 15min er ganske lang tid.. De slutter egentlig 13.15 de dagene så da er de på skolen til 14.30 Og når de har så lange dager syns jeg ikke at de skal må ffortsette med lekser utover kvelden!

De er tross alt ikke mer enn 8-9 år;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...