Gå til innhold

Trenger virkelig litt hjelp ang sykemeldt, gravid..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt siden februar i år, men blir trolig friskemeldt denne månden. Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid i uke 8. Jeg har en risikofyllt jobb som gjør at jeg ikke kan jobbe der under svangerskapet. Det vil nok ta lang tid før arbeidsgiver kan tilrettelegge jobben..kanskje aldri. Blir jeg permitert, sykemeldt? Hvor mye vil jeg evt få i penger siden jeg allerede har vært sykemeldt siden februar.Har ikke fortalt arbeidsgiver om graviditeten enda. Trenger litt hjelp her til hva jeg kan forvente meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har en risikofylt jobb uten mulighet til andre arbeidsoppgaver under svangerskapet vil du få svangerskapspenger og ikke bli sykemeldt. Svangerskapspenger skal tilsvare vanlig lønn så du taper ikke på det økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge arb.giver ikke kan tilrettelegge og jobben er en risiko skal du ha svangerskapspenger. Du skal ikke trenge å være sykemeldt da. Hvordan utregninga blir er jeg usikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken risiko er det du mener deg utsatt for på jobb? Står det ikke noe i personalhåndboken deres i forhold til graviditet og tilrettelegging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Men, det er mulig at arbeidagiver kan gi meg et oppdrag på fks 14 dager som ikke er skadelig, også må jeg kanskje vente en mnd før et nytt oppdrag kommer inn. Hva skjer i mellomtiden når jeg ikke har er oppdrag, får jeg permisjonspenger? Har han lov til å sende meg på forskjellige oppdrag? Jeg har egentlig en 100% fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan feks. omplassere deg til en kontorjobb, sentralbord, postombæring, kantine el. som dere kanskje har på din arbeidsplass. Det er også en form for tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange som ikke kan jobbe under svangerskapet faktisk, kjenner to stykker som har fått svangerskapspenger. Ikke noe problem annet enn at det blir et langt og kjedelig svangerskap når man ikke har noen arbeid å gå til hver dag...

De to jeg kjenner jobber som sosionom og elektriker, sosionomen jobber på et internat for ungdom hvor mange av dem er utagerende (da en 16 åring dyttet henne i trappen 5 mnd på vei måtte hun søke svangerskapspenger). Elektrikeren jobber i et kraftselskap og bruker store deler av tiden på firehjuling langs høyspentledninger, klatrer i master o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! SE HER

Men, det er mulig at arbeidagiver kan gi meg et oppdrag på fks 14 dager som ikke er skadelig, også må jeg kanskje vente en mnd før et nytt oppdrag kommer inn. Hva skjer i mellomtiden når jeg ikke har er oppdrag, får jeg permisjonspenger? Har han lov til å sende meg på forskjellige oppdrag? Jeg har egentlig en 100% fast stilling.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! SE HER

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SE HER folkens

Takk for svar folkens! 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...