Gå til innhold

Jeg får ikke jobb, har ikke krav på dagpenger og er så ufattelig lei!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan noen vær så snill å fortelle meg at ting kommer til å bli bedre???

 

Jeg har snart søkt 100 jobber, men jeg får ikke napp. Folk som ser på søknadene mine sier at de er gode, men jeg kommer aldri gjennom nåløyet.

 

Jeg har en samfunnsfaglig bachelorgrad + litt til, men jeg har en cv som viser at jeg rotet det litt til i min ungdom. Jeg tar vikartimer i en barnehage, men jeg får ikke nok til at det blir til å leve av. Jeg har sendt ut åpen søknad til alle barnehagene i området, men får ikke oppdrag. Jeg engasjerer meg i frivillig arbeid og i politikk, tar på meg styreverv og er aktiv.

 

Nå er jeg så utmattet og lei, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få jobb. Jeg er faglig dyktig, har et godt språk, er serviceinnstilt og samarbeidsvillig, men ingen vil ansette meg!

 

Nå har jeg gått ledig så lenge at jeg har blitt deprimert og angstfyllt, jeg mister mer og mer tro på meg selv og blir stadig mer navlebeskuende og selvsentrert. Hvordan skal jeg klare å stoppe denne utviklingen?

 

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon? Hvordan skal jeg komme meg ut av denne stadig nedadgående spiralen uten å miste motet fullstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et tomrom, noen korte arbeidsforhold i barer og avbrudd i studier. Ikke mer hokus pokus enn det, men nok til at jeg ikke er særlig attraktiv på jobbmarkedet.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hull i cvèn min pga tidligere psykisk sykdom som jeg ikke ønsker å briefe med på jobbintervju. Løsningen på det? Vel, er det tilstrekkelig mange år siden er det vel bare å jukse litt? Jeg har ført opp noen vikarbyråer, sagt at jeg jobbet gjennom dem i noen år, litt her og litt der for å finne ut hva jeg ønsket + har satt opp årstall for sommerjobber, slik at det kan se ut som jeg har hatt jobben hele året..

 

Det er bare å småjukse litt vettu:-) Ingen vil spørre etter referanser for jobber som ligger mange år tilbake i tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når det er i din ungdom så gikk du vel på skole, og det skal vel ikke være nødvendig med tomrom?

 

Alt fra før du er 18 har lite betydning litt tomrom da du drev dank rett etter videregående er også OK (finne seg selv, reise, dyrke hobby) men etter det bør man vel fylle CV'en.

 

Eller er din ungdom godt ut i 20-årene?

 

Hilsen hu over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med vikarbyrå?

 

Gå på jobbsøkerkurs hos nav, det kurset er faktisk ganske bra.

 

 

Det er og vanlig å ta vekk en del urelevante ting fra cv etterhvert som man blir eldre og trikse litt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det sånn på en måte.

 

Jeg hadde en deltidsjobb på en matbutikk, men søkte alle andre steder for å få mer å gjøre. Fikk ikke napp. Etter halvannet år i matbutikken ble jeg sykmeldt og sjefen gjorde alt for å bryte meg ned psykisk.

Jeg satt på legekontoret og gråt og jeg stod på NAV å gråt. Alle sa jeg var nødt til å si opp for min egen helse. Når NAV sier jeg skal si opp er det ille!

Jeg hadde ikke krav på dagpenger (sier litt hvor lite jeg jobba på matbutikken) så jeg kunne ikke si opp. Det endte med at jeg ble langtidssykmeldt. Jeg ble deprimert pga sjefen og klarte ikke gå på jobb. Fikk rett og slett angst for å gå på jobb i butikken.

 

Tilslutt fikk jeg beskjed av legen om at nå måtte jeg bare dra på jobb med angst eller si opp. Jeg dro hjem fra legen, skrev oppsigelse og leverte den til sjefen og sa jeg slutta med umiddelbar virkning. Hele dama lyste opp.

Jeg fortsatte å søke jobber og i mellomtiden levde vi på en inntekt for jeg hadde ikke krav på sosialstønad heller (takk og lov). Etter å ha levert ut over 100 åpne søknader på kjøpesenteret fikk jeg endelig napp og etter 3 måneder i den butikken ble jeg fungerende daglig leder og er nå i mammaperm :)

 

Stå på! Det er alltid et lys i enden av tunnelen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å jukse med cvén, men jeg har forsøkt å rydde litt i den slik at den ser bedre ut. De fleste offentlige instanser benytter derimot seg av webcruiter eller lignende systemer og der er det vanskeligere å få en rotete cv til å se bra ut.

 

Jeg jukser ikke og har ingen problemer med å stå for mine feil under et intervju. Problemet er at jeg nesten aldri kommer til intervju, men ikke blir vurdert som aktuell for jobbene.

 

 

(Med "ungdom" mener jeg tiden litt ut i 20-åra. Hvorvidt cven min er til hinder for meg er vel ikke noe å krangle om? Hadde den ikke vært det hadde jeg ikke hatt behov for denne utblåsningen).

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trikser overhodet ikke med en CV, i alle fall ikke fylle på usannheter. Å fjerne litt urelevante ting når man begynner å bli litt voksen, det er en annen ting.

 

Men for all del - IKKE før opp usannheter i CV-en din! For hvis det blir oppdaget - DA blir det vanskelig å få jobb, da!

 

Ellers: Krysser fingra for deg, HI og roper LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du mulighet til å skape arbeidsplassen din selv? Det er mye man kan finne på her i livet med litt fantasi.

Nytter svært sjelden, etter min erfaring å ta en random utdannelse og søke en random jobb. Det er mange om beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å skape min egen arbeidsplass. Jeg har ikke tatt en random utdannelse, men en utdannelse innen det jeg ønsker å jobbe med. Jeg søker andre jobber i tillegg til jobber innen det jeg er utdannet som for å overleve.

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære gudsord fra landet! Det er vanlig å tilpasse cvèn litt, nesten alle jeg kjenner gjør det i større eller mindre grad!..

 

Ærlig talt. jeg snakker ikke om å føre på arbeidssteder jeg ikke har jobbet, eller arrangere falske referanser. Jeg snakker f.eks om å føre opp årstall istedetfor måned, dato for sommerjobber.. Får jeg konkrete spørsmål svarer jeg at jeg jobbet der sommeren det og det året... beklagelig hvis de gikk ut fra at jeg hadde jobbet der hele året.... Det går jo ikke an å bli "tatt" for sånt...

 

Det er idiotsikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger 15.36. Det hjelper på humøret:)

 

Jeg skal ikke føre opp usannheter i CVen, jeg er en ærlig person uten noe å skjule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - det kan diskuteres eller krangles om om du vil.

 

Du lager din egen CV - den skal være sannferdig, men samtidig så setter du den opp selv, og utelater derfor negative ting. Da lar du det heller være et åpent rom. Dersom det er lenge siden disse åpne rommene var skriver du ingenting i søknad - og forklarer heller på intervjuet. Dersom det er nylig er det litt verre.

 

Du lager din egen CV - den skal selge deg, men være sannferdig. Det er det samme som meglere gjør med et boligsalg. De viser bilder av alle de pene rommene, og utelater de stygge i prospektet. Det oppdager du selv på visning, men det har megler mulighet til å selge resten av eiendommen.

 

Men det er selvsagt vanskelig å å komme med mer råd når man ikke har hele historien, og dersom dette kun var ment som utblåsning og ikke ønsker om råd så har du vel fått det du ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det ordnet seg for deg! Ingen skal behøve å gå å ha angst på jobben eller leve uten inntekt i Norge i dag.

 

Vi klarer oss enn så lenge på en inntekt, men det tærer på selvtillitten å ikke ha egne penger og på forholdet å stadig ha dårlig råd. Jeg håper jeg også får oppleve at floken løser seg snart.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår 15.41, og setter pris på råd. Jeg ble bare litt oppgitt over alle de kritiske svarene til å begynne med, siden jeg satt og gråt når jeg skrev innlegget fordi jeg nettopp hadde fått en ny avvisning.

 

Jeg forsøker å pynte opp CVen min, men det er ikke lett å skjule at jeg ikke alltid har vært like karriereorientert. Dessuten er de fleste jobbene jeg ønsker meg i offentlig sektor og muligheten for å selge meg gjennom å lage en god CV er begrensede pga bruk av elektroniske søknad og CV-baser. Det er hard kamp om jobbene, og da er det lite som skal til før man lukes ut.

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å få hjelp til å skrive bedre søknader og CV? Bruk info fra karrieresentrene som finnes (f.eks. i fylkeskommuner eller på læresteder fra høyere utdanning, mange har også mye informasjon som ligger på nett, eller bruk en privat leverandør om du har de pengene å bruke)... det er ikke sikkert det er mer enn det som skal til. Bruk aldri standardiserte søknader, selv om du skriver åpne søknader. Bruk informasjon du finner om hvert enkelt arbeidssted, eller jobbannonsen dersom den finnes. På CVen kan man skrive "samlepost" for arbeidsforhold tilbake i tid, da lyver du ikke, og det viktigste er å komme på intervju, hvor man helst skal kunne stå for det man har gjort (men gjør man et godt inntrykk er det ikke noe minus å ha kastet bort litt tid i ungdommen - det er det mange av oss som har gjort selv om vi har jobb i dag). Kontakt vikarbyråer.

 

Ellers må jeg si at jeg har vært i samme situasjon som deg for noen år siden, selv om hovedgrunnen til at jeg ikke fikk jobb nok var at jeg var en av mange som ikke hadde jobb etter dotcom-kollapsen og ikke hadde tilstrekkelig utdanning eller erfaring til å skille meg ut blant store mengder søkere med samme kompetanse. For min del ble vikarbyrå løsningen, og ved hjelp av flere "mellomstasjoner" har det ført meg inn i en jobb jeg trives i i dag. Det aller første jeg gjorde var likevel å bli student igjen, siden jeg mistrivdes så sterkt med å være arbeidsledig, og da kunne jeg vise at jeg gjorde noe med situasjonen min selv om jeg ikke hadde noen jobb. Det ga meg ikke så mye penger i starten, men føltes viktig både for meg og for CVen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen jobber du kan ha i "mellomtiden". Butikkjobb feks. Så lenge ma har en jobb og inntekt, så kan man heller søke på drømmetiden i mellomtiden.

Om du ikke får det, så hadde jeg vurdert å flytte på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du i det hele tatt på rett jobber da? Hva slags utdanning har de andre som søker på samme jobber og kommer til intervju?

 

Det høres jo ut som du søker jobber du ikke har rett erfaring eller utdanning til om du ikke engang kommer på intervju.

 

Har du tatt kontakt med bemannigsbyråene. Jeg har fått flere jobbtilbud fra slike byråer uten noengang har søkt eller bedt om å komme i databasene deres, når jeg spør hvor de har fått navnet mitt fra sier de bare at de har fått meg anbefalt men ikke vil oppgi kildene sine (hehe). Men seriøst, de kan lagre cv'en din og sette deg opp til intervjuer med arbeidsgivere som kontakter dem for hjelp til å finne arbeidskraft.

 

Om du bor et sted i landet hvor det er stor arbeidsledighet og vanskelig å få jobb vil jeg tro du likevel kan få en butikkjobb, vaskejobb e.l. mens du venter på drømmejobben. Det er nesten best betalt å sitte i kassa på f.eks Rema eller Kiwi, om du jobber et par kvelder i uka er det gode tillegg, men det er jo mer spennende butikker å jobbe i også, hva med en bokhandel?

 

Lykke til videre med jobbsøkingen, du får nok napp til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en CV som gjør det vansklig for deg å få en jobb du ønsker deg må du tenke på å fire på kravene. Bruk et år eller to på en jobb du faktisk får. Søk på renhold, butikkarbeid, jordbruksarbeider, lagerarbeider eller hva som helst. Gjør en skikkelig jobb og vis at du er 100% erlig, arbeidsom og lett å jobbe sammen med. En god ny atest er veldig mye bedre enn en lang periode som arbeidsløs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...