Gå til innhold

Når kuttes navlestrengen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er førstegagnsfødende og lurer på dette med kutting av navlestrengen. Ser jo når man googler dette så står det så forskjellig. At det bør ventes med å kuttte den til 40 minutter har gått, osv. Mens de fleste jeg kjenner sier at den ble kutta rett etter babyen kom til, men at man kan be jordmor vente...

 

Hva er egentlig anbefalt? Hva ble gjort til dere, til de av dere som har født før? Og hva skal dere be om denne gangen?

 

*Funderer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kutta de den rett etterpå. Fikk ikke noe spørsmål om det, de bare gjorde det. Har egentlig aldri fundert over det og hadde jeg gjort det så ville jeg tenkt at de som har utdannelse som jordmor kan bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke tro at det er anbefalt å vente 40min. Aldri hørt noe om det.

 

 

Her ble navlestrengen klippet så fort babyen var ute og var klar. -5min. Mannen fikk klippe, neste gang vil jeg klippe den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lest at den godt kan ventes med å bli klippet til blodet i den slutter å pulsere, dvs etter 15-30 min. 40 minutter var jo litt lenge? Hos meg ble den klippet ganske kjapt fordi jeg er rh-, og da skal de helst klippe den fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos mæ klepte dem den vel etter fem min! de heiv han på brøstet mitt også fikk farn kleppe over navel strengen!

 

før det e vel etter 8 eller 10 min at morkaka skal komme ut. så regne med at dem ik lar ungen henge på så lenge. men de helst d stå en stund, sånn at ungen får mest mulig blod i seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...