Gå til innhold

Vært sykemeldt 40% i 1 år neste mnd. Hva skjer etter det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har snart vært sykemeldt 40% 1 år.

 

Noen som vet om man mister inntekten eller hva og hvor mye får man når det går utover 1 år?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg har skjønt det riktig, så siden du "bare" er sykmeldt 40% av arbeidstiden din, så har du ikke rett på arbeidsavklaringspenger, så da vil du tape inntekt når sykepengerettighetene dine er brukt opp. Du har, om ikke du er sykemeldt på grunn av en godkjent yrkesskade, ingen rettigheter når det gjelder økonomisk støtte fra nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke HI rettigheter etter endt sykemeldingsperiode?

Min mor ble 50% ufør og jobbet 50%. Halvparten av lønnen fikk hun av arbeidsgiver og resten fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke arbeidsavklaringspenger, og du trenger IKKE være 100% sykemeldt for å søke det. Jeg snakket med nav om det senest i dag siden jeg har vært 50% sykemeldt i 7 mnd.

 

Damen på nav sa at man kan jobbe litt og få litt arbeidsavklaringspenger, men det blir et inntektstap siden aap er 66% av lønnen din.

 

Men har du ikke vært i dialogmøter med nav om det er bare 1 mnd igjen? Jeg ble innkalt til møte da jeg hadde vært sykemeldt i 6 mnd, og de kontakter med jevnlig for å høre om det er noe de kan bidra med (mestringskurs osv). De ville også ha møter med meg om jeg ikke ble friskemeldt når det nærmet seg 1 år, de ville hjelpe meg å evt søke aap osv.

 

Problemet er at arbeidsgiveren din ikke plikter å beholde deg om du ikke blir frisk innen et år. Det sa nav-damen helt klart til meg i dag, om jeg fortsatt bare kunne jobbe 50% når det var gått et år kunne arbeidsgiveren som tross alt har ansatt meg i en 100% stilling velge å avslutte arbeidsforholdet. Det ble helt opp til dem om de ville beholde meg, og de trengte ingen "grunn" for å si meg opp annet enn at jeg ikke lenger kunne yte så mye som avtalen var da jeg ble ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vesentlige forskjellen på deg og HI er at du er 50% sykmeldt mens HI er 40% sykemeldt. For å ha rett til AAP, så må du være minst 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Takk for svar. Jo jeg har vært på dialogmøte 1 og 2 osv. Men de har ikke sagt noe om aap, så derfor jeg lurte..

Hvis jeg kan jobbe 60% på arbeidsplassen og 40% sykemeldt utover 1 år så får jeg da 66% av det jeg får i 40% lønn?? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner at det er en forskjell der. Sorry, my mistake.

 

Kanskje du må ta en prat med legen da, enten må du jo bli friskemeldt eller 50% sykemeldt. Kanskje du skal prøve å jobbe fullt noen uker og se hvordan det går, om det ikke går og du ender som sykemeldt igjen er det rett på møte med nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sånn det fungerer, men bare om du er minst 50% sykemeldt og om arbeidsgiver ikke sier deg opp.

 

Når du bare er 40% sykemeldt har du ikke krav på aap og vil bare få de 60% fra arbeidsgiver. Det er samme inntektstapet de som er 100% sykemeldt har, du mister 40% av lønnen din om du er sykemeldt i over 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe fullt noen uker før det har gått 1 år?

Hva skjer om jeg greier det noen uker men så blir sykemeldt igjen?

Uff vanskelig situasjon dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer det noen uker og blir sykemeldt igjen vil du antagelig bli minst 50% sykemeldt å ha krav på arbeidsavklaringspenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Men om man blir så fort sykemeldt igjen så går man rett på aap?

Når har man "lov" å bli sykemeldt igjen hvis man har vært sykemeldt opp mot 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først når du har jobbet 100% i 26 uker igjen, har du rett på ny sykmelding. Du ligger dårlig an uansett hva du foretar deg, HI. Dessuten er det gjennomskuelig som pokker at du klarer å ta deg sammen til full jobb i noen uker før du planlegger ny sykmelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet er det en 50% grense med mindre du er yrkesskadd. Da er det en lavere grense. Hvis du ikke finner noe på nettsidene, ringer du rett og slett!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...