Gå til innhold

Er det ok å spørre læreren om ekstralekser til 2.klassingen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han bruker ca 2 minutter på matteleksa og syns det er veldig lett, og har så lyst å gjøre mer (!), så jeg spurte han om han ville jeg skulle spørre læreren om mer. Men er redd jeg maser eller noe... Teit ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt kan du spørre om det!!! Men det kan også tenkes at læreren ikke vil hjelpe de dyktige frem for da blir det ektraarbeid (å holde alle på samme nivå er enklest).

Men det er helt klart du skal spørre, og dersom du ikke får hjelp av læreren, så gir du din sønn ekstraoppgaver selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det såne lærere? Seriøst? Uff... sønnen min har heldigvis en kjempegrei lærer, tror ikke hun er sånn!

Takk for svar. Vet det er litt teit spørsmål, men jeg liker ikke å være til bry:p

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du gjøre:)

Har selv en 2.klassing som ligger langt fremme faglig. Hun får ikke nødvendigvis _mer_ lekser, men hun har bøker som ligger på hennes nivå.

Det betyr at hun gjør det samme som de andre i timen og når hun er ferdig med de oppgavene de skal gjøre den enkelte dagen, jobber hun videre i sin bok:)

Leksene er tilpasset henne når det gjelder lesing. Der får hun bøker med lengre tekst og mer utfordringer.

I matte gjør hun samme som de andre, men har også et mattehefte med oppgaver på hennes nivå.

Ikke noe problem det, og barna har krav på individuell undervisnin så langt det lar seg gjøre:)

Lurt å ha en god kommunikasjon med læreren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan selvsagt be om flere lekser til 2.klassingen din, men ha forståelse for at det gjør sikkert mange av de andre foresatte i klassen også. Dersom det er mange elever i klassen, kan dette bli en uoverkommerlig oppgave for læreren. Tenk deg å skulle spesialtilpasse lekser til 30 elever hver eneste uke i tillegg til de tilrettelagte oppleggene elevene krever i klassen...

Mange foresatte burde selv tatt "skjea i egen hand", og funnet frem ekstra oppgaver til barna sine..

Hilsen noe frustrert lærer med 30 elever og omtrent like mange lekseplaner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg blir vanskelig om alle skal ha egne lekser til ungene sine. Men jeg lurte på om det kanskje fantes en ekstrabok som han kan gjøre oppgaver i hjemme? Ellers har jeg funnet noen oppgaver på internett, men de var visst ikke så interessante.

Kjekt å høre hva en lærer syns om dette også! :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo finne noe selv også. Det er foreldre som er hovedansvarlig for opplæring til ungene sine. På bokhandel og lekebutikker finnes mange arbeidshefter med ulik vanskegrad. Det finnes også MYE bra på nettet... salaby.no er en fantastisk side... om skolen har tilgang og du har passord.. ellers kan du bruke matematikk.org e.l.

Ellers er jo hverdagsmatematikken kjempeviktig!!! Det å kunne telle og dekke på riktig.. kunne dele med andre, så det blir rettferdig.. være med å lage mat, og måle opp i dl, gram e.l...

Det å kunne se sammenhengen mellom tallene og mengden etc..

Spille spill er bra fot matematikken. Spesielt spill som yatzy e.l...

Men heftene er bra, om det er det skriftlige hun vil jobbe med!!!

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...