Junifrue Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Jeg har lest at de barna som er litt sene motorisk også ofte er litt sene mentalt. Ikke som i tilbakestående, men ikke de som er tidlig ute hvertfall. Hvordan er deres erfaringer når det gjelder dette? Jenta mi er 7,5 mnd og ikke så veldig sterk motorisk. Hun virker rett og slett ikke interessert i å prøve engang. Hun kan sitte med støtte, ruller begge veier og roterer rundt sin egen akse, men hun gjør ingen forsøk på å komme seg fremover (eller bakover) eller komme seg litt opp når hun ligger på gulvet. Er godt mulig dette er helt normalt, men hun har en like gammel kusine som er veldig fysisk sterk, åler seg rundt omkring og er generelt sterk motorisk. Jeg syns allikevel ikke jenta mi virker noe forsinket på det mentale, heller omvendt. Hun har lenge kunnet klappe søte og hun sitter og følger med på en hel episode av drømmehagen med stor interesse. Hun har også lært seg å trekke noe over hodet mens jeg sier "henne Anna", så trekker hun det vekk "der er Anna" og syns dette er kjempegøy. Men det er kanskje helt normalt dette også? Hva sier dere? Noen som har sett en sammenheng mellom den motoriske og mentale utviklinga hos sine små?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Det er nok veldig individuelt dette her, og ingen fasit som sådan. Men generelt sett er det vel heller motsatt- at hvis de er veldig flinke motorisk sett, så er de kanskje ikke like tidlig ute språklig/ sosialt, fordi barn har en tendens til å fokusere mest på ett område av gangen. Dette har imidlertid lite å si i et litt større perspektiv, fordi slike forskjeller vil ganske tidlig jevnes ut og det har ikke noe å si om barnet var "tidlig ute" som liten i forhold til prestasjoner som stor. Jeg synes imidlertid ikke at jenta di høres noe treg ut; min største var også sånn, og hun ble regnet som helt gjennomsnittlig (hun lærte seg "alt" mellom 8 og 9 mnd- sette seg opp, åle, krabbe, reise seg, klappe osv). Når det gjelder triks som borte-tittei og lign. har det mye å si hvor mye man trener på dette; men min yngste har alltid likt å gjemme seg bak tepper osv helt fra hun var ganske liten, og lekte borte-tittei 7 mnd gammel hun også
Gjest Madolyn Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Jeg har også forstått at det ofte er motsatt. Min nevø blir straks 2 år. Han er kjempelangt fremme motorisk i fht andre på sin alder; mest fordi han har "rakett i rompa" - løper hit og dit i en vanvittig fart, klatrer opp i traktoren alene (!) osv. Han må løpes etter konstant; han river ned alt på sin vei, og kommer seg opp og frem overalt. Låste dører - null problem. Kom seg ut av sprinkelsenga når han var halvannet år... Men på tross av at han er laangt fremme motorisk; så sier han bare en håndfull ord, og aldri to ord satt sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå