Gå til innhold

Det at man må betale for at far skal sove på sykehuset


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann har vært med fra dag 1 på begge fødslene og har derfor sovet sammen med meg, vi har fått enerom på sykehuset.

 

Etter den første fødselen var det kaos på sykehuset, de var underbemannet og de glemte meg helt av så det endte med at mannen min ble ''sykepleier'', jeg var veldig dårlig siden jeg mistet 1,5 liter blod etter fødselen. Klarte ikke komme meg opp av sengen.

Mannen skiftet på meg siden jeg blødde gjennom alt, jeg har jobbet på sykehjem så jeg snakket han igjennom hvordan han skulle gjøre et sengeskift med meg liggende i sengen.

Han skiftet bleier, hjalp meg å tisse på bekken, vasket meg, hentet mat, tok seg av barnet, hentet smertestillende og medisiner som ble glemt osv osv.

 

Fødsel nr 2 var en drøm, ble planlagt keisersnitt. Men da var også mannen min der alle dagene vi var på syehuset.

Vi gjorde alt selv, mannen min hjalp meg i dusjen, på toalettet, han hentet babyen til meg når jeg skulle amme, han skiftet på babyen den første dagen, hentet mat til meg osv.

Det eneste de på sykehuset gjorde var å komme inn med medisiner, men da kom de inn med alle posene på en gang og skrev klokkelsett på de for når jeg skulle ta de.

 

Hadde ikke mannen min vært der så hadde det blitt mye mer arbeid på jordmødrene. Kom til å tenke på dette da vi fikk regning i posten for at han sov der. Blir litt sånn at man tenker man betaler for å avlaste jordmødrene.

Vi ryddet foresten rommet også etter oss :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme opplevelse som deg. De første dagene etter mine fødsler klarer jeg ikke gjør noe som helt alene da jeg besvimer veldig lett. Aner ikke hvorfor.

Så han var til og med med meg inn på do og tørket meg da det ville vært for stor påkjenning.

I det lange løp var han en enorm hjelp for avdelingen så følte ikke det var helt rett å betale for oppholdet i tillegg.

Men men, vi viste jo dette på forhånd, og det var uansett verdt det, ville ikke vært uten han der om det så kostet dobbelt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også med meg min hele tiden. Mistet 4 liter blod så jeg var ikke helt på topp i starten. Vi hadde helt fantastisk personale rundt oss hele tiden, men ville betalt nesten hva som helst for å ha mannemannen min der :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. 4 liter blod.! Du må jo ha vært død omtrent. En kvinne har i gjennomsnitt 4,3 liter blod.

 

Jeg må bare beklage, men tviler på at det er sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg veit noe om sannhetsgehalten i historien til henne som skrev innlegget Jeg har hørt om operasjoner med over 100 liter blodtap, det går godt an i og med at man får transfusjon underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt sant. Som voksen har man rundt 5 liter blod. Ja det kunne gått riktig så galt om jeg ikke hadde vært på sykehuset med legeteam rundt meg allerede. Har i ettertid blitt utredet for bøldersykdom, men hadde visst ikke det. Fikk riestimulerende i 12 timer nesten uten virkning og det kan ha en bivirkning som massiv blødning. Livmora var helt ødelagt av mange timer med rier som ikke førte noen vei og ville ikke trekke seg sammen etter fødselen. Ble hasteoperert og fikk ikke se min lille pike før det hadde gått 13 timer. Vårt første og eneste barn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... Må innrømme at når jeg først bare hadde lest overskriften på dette innlegget så tenkte jeg at "det skulle jo bare mangle, det er jo ikke far som er "syk" lizm"... Men så leste jeg innlegget og forandret mening med en gang gitt. Hahaha... Det føles da veldig feil å måtte betale for å gjøre jobben for sykepleierne/jordmødrene strengt tatt... Hmmm...

 

Det kommer vel ikke som noe sjokk at jeg ikke har noe barn og dermed ikke har vært i den situasjonen før...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) Da tviler jeg ikke på at det er sant. Godt at de holdt deg godt under oppservasjon og at alt gikk bra :)

 

Hilsen meg der oppe som tvilte på det (som ikke lenger tviler) :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det ikke var sant for vi vil gjerne ha fler barn, men med 90% sjans for at det skjer igjen så står vi over ;) Skjønner at folk ikke tror det nesten for det er jo helt villt.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var der første gangen så ville vi jo gjerne ha mer hjelp enn det vi fikk, men jeg tror vi ble glemt siden jeg hadde mannen min der. De viste vi var to.

 

Denne gangen var vi utrolige heldige og det var noen fantastiske mennesker på vakt de dagene vi var der. Men vi følte ikke vi trengte hjelp. Jeg var i god form utenom at jeg trengte litt assistanse når jeg skulle ut og inn i sengen, eller når jeg skulle dusje og ja ikke minst når jeg skulle tørke meg den første dagen. Var fryktelig vondt å vri på overkroppen da og mannen min var så snill og stod klar med tørkepapir, haha.

 

Ville heller ha mannen min enn noen fremmede damer når det kom til vask og stell, selv om de var hyggelige.

 

Så jeg føler vi på en måte betaler for at vi avlastet de på sykehuset.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen unnskyldning?

 

Keisersnitt er langt fra risikofritt, og med denne historien med blødning er det jo en sjanse å ta. Ikke at jeg ikke tror det sikkert går bra, men jeg kan godt forstå at hun ikke vil ta sjansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev innlegget mistet 1.5 liter blod rett etter fødselen, det var styrtblødning, så ut som om noen hadde skrudd på en hageslange på full guffe, stakkars jordmoren var ikke lengre hvit i tøyet.

 

Jeg blødde heftig i to dager etter siden livmoren min ikke ville gjøre jobben sin, så legene regnet med at jeg mistet 3 liter blod til sammens, jeg fikk flere blodoverføringer.

 

Det er derfor jeg har hatt planlagt keisersnitt denne gangen, og det gikk knirkefritt, mistet kun 600 ml blod.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg snakket med sykehuset før jeg hadde avfeid et til barn helt. Det gjorde vi siden vi begge hadde fått skrekken. Hadde også egentlig valgt bort søsken til barnet vårt. Men så ble jeg gravid på tross av prevansjon og det ble noen intense dager før vi bestemte oss for å beholde, fikk planlagt keisersnitt innvilget allrede i uke 9.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bløderen" her igjen. Jo det er en unnskyldning for å ikke få fler barn for keisersnitt er som ei kommenterer her et kirurgisk inngrep og jeg ville blødd like mye om ikke mer ved det. Har vært igjennom dette med sykehuset, for min mann var så sint for at de ikke hadde gjort noe med meg før, de visste nemlig at blødningen kom til å komme. Når livmoren er ødelagt så er den det. Vi er resurssterke folk som vet at det finns barn ute i verden som sårt trenger vår hjelp. Skal ikke se bort i fra at noen av dem får husly hos oss om noen år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle jeg kjenner har same historien. det er far som gjør alt på barsel,han vasket meg, hjalp meg på do, dusjet meg hentet mat og drikke, kledde på meg o.l. Jordmødrene slapp unna alt slikt. Vet ikke helt hvor haååy jordmødrene faktisk er med de nye reglene blir veldig mye mer tungt arbeid på de når far blir jaget hjem. På haukeland får han bare komme i visittiden. helt ufattelig hvertfall for de med KS som jeg måtte ha sist, var invalid i en uke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner kan ikke være blødere. De kan være bærere av genet, men de har ikke sykdommen. Dvs, det har vært noen få, men dette blir oppdaget med en gang menstruasjon kommer i pubertetsårene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo var der med meg hele tiden han også. Han fikk litt fnatt av å være på sykehuset samtidig som han jo ville være der å støtte meg. Husker de som jobbet på barsel reagerte på at han dro fra sykehuset støtt og stadig, fordi hele poenget med å ha familierom var at nettopp far skulle være der og avlaste meg og hjelpe meg med babyen og ikke de.

Fikk heldigvis hjelp av de også.

 

Lillegull fikk infeksjon i kroppen sin pga svelget fostervann så han havnet på intensiven og vi lå på sykehuset i 6 dager. Siden han havnet på intensiven slapp vi å betale, siden vi da hadde "krav" på å få være der med sønnen vår. Hvis ikke hadde det blitt 300kr døgnet :-/

 

..men ja, helt vilt å tenke på at man faktisk betaler for å "avlaste" de som jobber på barsel, men alikevel så tar man jo opp plass også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er positivt feil! Kvinner kan godt være blødere, men det er sjeldent fordi de da må ha far som er bløder og mor som er bærer av genet.

 

Dessuten er det flere andre tilstander enn den vanlige blødersykdommen (hemofili) som kam gi økt blødningstendens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men man tar ikke opp mer plass. For mor må uansett ha det rommet og far oppholder seg jo på samme rom. Og ikke får far mat, det må kjøpes utenom. Så det er ikke mer jobb for sykehuset sånnsett heller.

 

Det eneste ekstra er sengeklær og dyner.

 

Det hadde vært intresangt å hørt hva de syns om ordningen selv, om de merker det er avlastende for de.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...