Gjest Madolyn Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Her har vi slekt i Sverige, og har hørt at barnemat er mye billigere der... Noen som pleier å kjøpe barnemat i Sverige og som har tips og råd til hva man kan/bør kjøpe og hvor mye penger det er å spare? Jeg får skikkelig prestasjonsangst ifht om jeg klarer å få i gutten nok av alt han trenger når han om noen mnd går mer og mer og så helt over på fast føde; barnemat på glass virker liksom litt tryggere enn å lage selv... Jeg har nemlig veldig liten interesse av å lage mat; føler det er bare jobb og ingen kos å stå og røre i grytene... Men når hvert glass med barnemat koster 10 kr, og grøtpulver koster 30 kr for 8 porsjoner, så ser jeg jo at det er bra ekstravagant å gi småen 2 glass med barnemat og 1 grøtporsjon (f eks 1 gl middag og 1 gl fruktmos til dessert +1 grøtporsjon fra Nestlè) kjøpt i Norge hver bidige dag... Dere som gir brød til babyene; når starter dere, og må man bake brød selv for å unngå salt?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Må innrømme at jeg ikke ser så mye på prisen når jeg handler, men vi har handlet på Nordby noen ganger når vi passerer og der er hvertfall bra utvalg! Brød kan du så smått prøve ved 5 mnd, men det går bedre ved 6-8 siden de får bedre grep og kan sitte selv ved bord/brett. Jeg har bakt brød selv dels på grunn av salt, dels fordi kjøpebrød oftere klistrer seg sammen litt mer og fastner i munnen. Men hvis du ikke liker å bake så ville jeg gått for det dere spiser til vanlig som ikke innholder store frø. Hvis det i tillegg er litt røret så smuldrer det enklere i munnen. De tygger og fordeler med tunge og him, så de er ikke nødvendigvis avhengig av tenner.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Litt tørrt skulle det være.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 har kjøpt barnemat en gang i Sverige, og var så begeistret over det store utvalget:) Er ikke sikker på hvor mye vi sparte, men noen kroner blir det vel. Kjøpte jo en del når vi først var der.....bleier var iallfall mye billigere:) Særlig for de som vil kjøpe velling pulver, det finnes ikke her i Norge. Jeg baker ikke brødet selv, han spiser nå rundt en skive pr. dag og håper den lille saltmengden der er ok:) Han smakte litt brødsmuler sånn i starten, det kan vel dere begynne med snart. Mini her var vel da rundt 6 mnd. korrigert. HS sa det var ok fra rundt 6 mnd. Men klart det ble bedre når han fikk fire tenner, selv om han bruker gummen til og tygge med. Var en meget stor barriere for meg og begynne med fast føde og ikke minst grøt. Så redd han skulle sette i halsen. Gjorde dette en gang på sykehuset før vi kom jem, da var han jo veldig liten. Men dette sitter spikret i hodet på meg da......men det gikk så fint, ikke mange ganger han har hostet opp litt mat altså Vi har hoppet over hele tutekoppen vi, nå drikker han så fint fra glass:)
El1 Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Vi kjøper mye barnemat i Sverige, men tror ikke det er så veldig mye billigere, men mye større utvalg og jeg gir jo velling og det har de i mange utgaver. Man får tilogmed kjøpt esker med 4 pakker velling... Det skal ikke mer til for å imponere meg. Vi kjøper alt fra middagsglass, grøt til juice.
MammaMø med to små Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 du sprarer et par kr pr glass+kursen. Så det er jo verdt å kjøpe med når du først er der:-) Utvalget er enormt i forhold til heri Norge:) Trodde bleiene var dyrere i sverige jeg ? Er slik jeg har forstått det i allefall, at vi har faktisk ganske rimelige løsninger med bleier her...
Gjest Madolyn Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Jeg trur også at bleiene er like rimelige her; hvertfall mtp at hver fjerde pakke gratis.. Okay; et par kroner per glas, dvs 20 % billigere da Det er jo supert, spesielt mtp hvor mange glass som går med før de kun spiser "normalkost" Har svensk svigermor, så da kan hun jo hamstre før neste besøk <3
SAE + MAE <3 Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 Vi pleier også kjøpe barnemat i sverige når vi er der, er litt billigere, men utvalget er myyye større. Lager for det meste middagene til lillemann selv, men alltid kjekt å ha noen glass i skapet Men ang bleier, så er iallefall de vi bruker sinnsykt mye dyrere i Sverige!!! Vi bruker Coop sine (eneste som aldri har lekket her i huset, også er de jo billige) Her hjemme betaler vi 19,90 kr for en pakke (Coop medlem) og eksakt samme pakke på Coop i Sverige kostet 99,90 kr !!!!! Samme pakken, bare med svensk tekst... Stakkars svensker for å si det sånn.. -håper de kjøper bleier i Norge...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå