Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. september 2011 #1 Del Skrevet 7. september 2011 Hva er de største utgiftene med dem rent økonomisk? Kikket over budsjettet i sted, og måtte nok en gang sukke litt over den vanvittige summen som hver måned går ut til bhg/sfo. Med 60% plass på sfo snakker vi om totalt ca 7500 kr for alle barna (bhg og sfo altså). Jeg klarer liksom ikke helt å tenke at det umulig kan bli så veldig mye dyrere med store barn/tenåringer enn 7500 kr pr måned (?) mer enn det viallrede nå bruker på dem, men alle sier at det er mye dyrere med store barn enn små. Til tross for hva det koster med bhg/sfo. Men hva da? Barna mine får jo allerede klær (og spesielt de eldste barna sliter jo hull i buksene sine etter bare få uker, så det er ganske mye klær også...), og spesielt yttertøyet og skoene er jo ikke akkurat billig nå heller. Skjønner jo at det vil bli litt mer på vanlige klær. De er alt nå med på fritidsaktiviteter, i hvertfall de eldste, og får utstyr ol i den forbindelse nå også (fotballsko, inne og ute, drakter, medlemskontigenter osv). Da i tillegg til at de går på sfo. Litt mer i strøm? Litt mer i klær? Definitivt mer til mobil sikkert... Mer ukepenger antar jeg? Er bare nysgjerrig her, for jeg skjønner godt at også store barn koster penger, men såååå mye mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #2 Del Skrevet 7. september 2011 De spiser mer, og aktiviteter blir en større utgiftspost etterhvert. Klær blir dyrere - spesielt om de vil ha merkeklær... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sug lut Skrevet 7. september 2011 #3 Del Skrevet 7. september 2011 Det er sykt dyrt å fore tenåringer, nærmere bestemt gutter i voksealder. Og "tenåring" i så måte kan de bli allerede før de er det i antall år. De har også ofte dyre interesser om man lar dem holde på, utstyret er dyrere enn til barn fordi de bruker voksne størrelser, det gjelder også klær og sko generelt, aktivitetskontigenter er høyere, de har voksent månedskort, etc. Men den mest merkbare utgiften er matbudsjettet - tenåringen spiser like mye som oss andre til sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sug lut Skrevet 7. september 2011 #4 Del Skrevet 7. september 2011 Ja, og så selvsagt strømmen - ikke minst fordi det er umulig om du ikke har lås på dusjen og automatisk stenging av vannet å unngå at de dusjer i evigheter og gjerne både to og tre ganger om dagen (morran, etter treningstur, igjen på kvelden hele sommeren igjennom fordi de svetter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. september 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 7. september 2011 Uff ja, mat glemte jeg å ta med.. ;-) Vi har allerede et sinnsvakt matbudsjett på ca 12 000 kr i mnd, og lurer veldig på hvordan dette blir når de blir eldre og skal spise enda mye mer. De eldste spiser allerede omtrent dobbelt så mye som det jeg gjør... Hvor mye spiser egentlig tenåringsgutter da? Han på snart 9 år spiser nå som regel 2-3 store porsjoner med middag, en stor skål med frokostblanding til frokost, 4 skiver til lunsj, tilsvarene 2-4 skiver til kvelds og en ukjent mengde frukt. Og drikker lett en lite melk for dagen dersom han får lov. Blir det veldig mye mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #6 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg har en 13åring, han spiser like mye som et voksent mannfolk ( slank, men aktiv gutt), så litt mer i mat går det. han liker å kle seg pent, glad i å lukte godt, pc-spill, mobil, lommepenger til diverse. Men med tanke på at jeg ikke trenger hverken barnehage, sfo eller barnevakt så koster han slett ikke mer summa sumarum. Synes det er noe stort tull, så lenge de ikke driver med svært kostbare fritidsinteresser, er de som gjør det også, min skal begynne med noe sånt når han er 15år, men da skal han også få ta seg en fast helgajobb for å være med å betale litt selv også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sug lut Skrevet 7. september 2011 #7 Del Skrevet 7. september 2011 Normalinntak hos oss: Tre-fire skiver til frokost, medbrakt mellommåltid (yoghurt og frukt el l), åtte skiver på skolen, fire-seks skiver eller tilsvarende etter skolen, to-tre porsjoner middag, første kveldsmat (et par timer etter middag) tilsvarende fire skiver (noen ganger rester fra middag eller annet), siste kveldsmat i ellevetida omtrent det samme. Pluss frukt og sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. september 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 7. september 2011 Hehe... ok, ser jeg har noen utfordringer i vente ;-) Nå dusjer de jo bare 2-4 ganger i uken hver, og i et begrenset antall minutter. Voksensko må vi begynne med alt nå til han som blir 9 år, han må i str 40. Men skjønner jo at klær blir dyrere, men kanskje de varer lenger? Nå er det jo slik at de blir hull på knærne etter kort tid. Joggebukser går etterhvert i bosset, men dongeribuksene prøver jeg å late som om det er meningen at de skal ha hull i knærne (er jo så moderne nå, er det ikke?), og venter med å bytte dem ut til hullene begynner å bli altfor store, hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #9 Del Skrevet 7. september 2011 Hundrelappene flyr. De skal ha penger til klær, sko, sminke, kino, buss, bursdagspresanger, kafébesøk, bøker, kjøpe mat som de skal lage hos/med andre osv osv. Det tar aldri slutt. Så er det reiser - fra de er 11 betaler de voksenpris på fly, fra de er 16 er det voksenpris på alle andre transportmidler. En sydenferie med f. eks 4 voksne er mye dyrere enn en med 2 voksne og 2 barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. september 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 7. september 2011 Hosj.... Greit, så har vi 3 gutter...(og ei jente)... Tror du 20 000 kr i mnd burde holde når alle er tenåringer? ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sug lut Skrevet 7. september 2011 #11 Del Skrevet 7. september 2011 Hehe, det ordner seg nok - jeg veit ikke noen sum, men du kan regne med at ikke alle tre er like sultne - eller samtidig. Det roer seg innimellom vokseperioder (da snakker vi kanskje åtte skiver mindre og en porsjon mindre middag). Men så kommer altså alle vennene som har samme appetitt på besøk også, så det er matbudsjettet som på sikt kan bli til luksusbudsjett for mor og far... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sug lut Skrevet 7. september 2011 #12 Del Skrevet 7. september 2011 Ja, klær varer mye lenger, og for noen kommer jo også perioden der hull er kult, for den saks skyld second-hand-perioden, samt bytting av klær med andre, faktisk, noe jeg helt hadde glemt bort men det gjorde jo vi også. Kommer helt an på stilen de velger også, det kan bli sykt dyrt om merker teller, men ellers ikke så gæli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. september 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 7. september 2011 Hehe.. vi skal nok klare oss, men litt morsomt å tenke litt framover også på denne måten ;-) Liker å ha et ganske åpent hus, og har titt og ofte både 6 og 7 barn her hjemme i stede for bare våres egne 4, men er bare de vi inviterer hjem som spiser middag med oss da. Altså når vi har avtalt med foreldrene til barna. Regner med det også endrer seg med alderen, og de mer bare dropper innom. Ser i hvertfall ut for at mannen og jeg kan forvente oss et enormt økonomisk overskudd utover i 40-årene etterhvert som barna flytter ut, hehe... Så da får de bare skynde seg å produsere barnebarn som vi kan skjemme bort :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #14 Del Skrevet 7. september 2011 Men det er jo ikke slik at foreldrene MÅ betale kafébesøk, mat til å lage hos andre, alle klærne og skoene de ønsker seg, kino når som helst osv. For meg var det ikke slik, og det var helt greit. Jeg fikk 150 kr i uka, som skulle gå til alt sånt. I tillegg fikk jeg noen hundrelapper til jul og bursdag, alltid en 1000-lapp av faren min til jul og bursdag, som jeg brukte på klær og sminke og sånt dill dall. Faktisk så kjøpte ikke moren min noen klær til meg fra jeg var 12 år, fordi jeg tok ansvaret selv. Så det MÅ ikke være så forferdelig dyrt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmel og hav Skrevet 7. september 2011 #15 Del Skrevet 7. september 2011 I tillegg til det som før er nevnt...gutter i voksealderen burde fått klær og sko på blå resept! Min 16-åring har siden mai vokst 2 skostørrelser, og tett på 7 cm i høyden. Så nå fikk han sitt 3. par joggesko for denne sommeren, og de to andre er langt fra utslitt! Bukser og jakker blir for korte på den tida de ligger i skittentøysdunken, og når man er 16 så er de gjerne litt opptatt av hvordan de ser ut, så det er ikke bare å plukke fra halvpris av halvpris-stativene lenger. De svetter mer, så det trengs mer av treningstøy ol om man skal rekke å vaske noe annet innimellom, og som Sug Lut sa: når det kommer til mat så er det som å kaste brødskiver i et bunnløst sluk! Men de er nå gode, da ,når de kikker ned på mamma og spør om de skal plukke ned det som er på øverste hylle for deg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sug lut Skrevet 7. september 2011 #16 Del Skrevet 7. september 2011 En annen ting å venne seg til er at drop-in, i alle fall i ferier, etterhvert skjer litt døgnkontinuerlig, det kan godt ringe på døra i ellevetida for det er jo da fortsatt fire timer til de har tenkt å legge seg, hehe. Så alle ungens venner har sett meg i pysj, og veit hvor brødboksen og middagsrestene er. Men det er så inderlig verd det - å ha åpent hus, åpent kjøleskap, og foringsutgifter for en par-tre ekstra vil si at både ens egen og de besøkende også faktisk liker seg, prater, betror seg når det trengs, osv. Og så får man nærmest helgenstatus om man en sjelden gang ikke bare slipper dem til i det som er av mat allerede, men sier "har dere lyst på taco kan jeg betale hvis dere handler og mekker og rydder". Det kokkeleres mye på mitt kjøkken mens jeg sover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sug lut Skrevet 7. september 2011 #17 Del Skrevet 7. september 2011 Ikke sant, og så har man noen som kan bære tunge ting i kjelleren og er stolte av det. Ja, blå resept hadde vært gull. Særlig for sko og støvler, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #18 Del Skrevet 7. september 2011 MAT! Spesielt med gutter. Sminke, merkeklær, STRØM(trodde aldri det gikk an å bruke så mye varmtvann på en dag), mobilutgifter(her er Telenors Superkontroll helt supert for mor;)), lommepenger(800-1000 er ikke uvanlig), Klær og sko er dyrere enn barnestørrelser. Det ER dyrt med tenåringer. Det ER dyrere, men flere små summer. Det blir ikke som barnehage/SFO. Jeg ser på det litt som barnebidraget - det betales i en større sum, men skal dekke mye. Sånn er det med barnehage/SFO. Dess eldre de blir, dess mer oppdelt og ihjelhakket blir den store summen. Men den er der likevel. Jeg vil forresten anbefale deg å se på hva bidrag skal dekke i de ulike aldersgruppene, for da vil du uansett få en god pekepinn på kostnader i de ulike aldersgruppene(PS! bidrag dekker ikke lommepenger). Og husk at der er en liten pause i kostnader, fra de slutter med SFO til de kommer i puberteten hehehe... bare kryss fingrene og håp at det ikke kommer like tidlig som her(gutten var bare 12 da det begynte her, og jenta er 10, og har allerede tendensene ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå