Gå til innhold

Noen med tinnitus her? Hvordan opplever dere den?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lever dere som normalt, klarer dere å jobbe?

 

Jeg lever med ekstrem tinnitus, har tre lyder konstant i hodet mitt pluss at jeg får knitring i bakhodet på kveldene. Av og til kommer en fjerde veldig spiss lyd inn, som setter meg helt ut der og da, men den forsvinner da også etter noen sekunder som regel.

 

Jeg har liksom alltid hatt det, er født med dårlig hørsel, men skjønte ikke at det bare var jeg som hadde disse lydene før jeg var ganske voksen. Trodde det var normalt for ALLE. Før jeg fikk barn klarte jeg å takle det, da fikk jeg nok hvile mellom arbeidsvaktene. Etter å ha jobbet ett år etter endt permisjon knakk jeg sammen og ble sykmeldt. Har nå skiftet bransje, har en mye roligere jobb nå. Stress og støy forverrer jo tinnitusen.

 

Jeg blir imidlertid utrolig sliten allerede ved lunsjtid og har store problemer med å konsentrere meg. Har jobbet kun 50% en tid nå, men nå spørs det om jeg må prøve meg på litt mer da sykmeldingen går ut snart.

 

Søvn... mange har god nytte av lydgenerator ved innsovning, slik at man ikke hører lydene i hodet, men naturlyder istedet. Jeg klarer ikke sånn, jeg er så mett av lyder i løpet av en dag så jeg sovner heldigvis ganske fort til tross for alt bråket. "Naturlyder" forstyrrer faktisk enda mer..

 

Noen her inne som har tinnitus selv og som kan dele hvordan det oppleves? Blir dere tullete eller takler dere det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har.

 

Er en monoton lyd hele tiden hos meg, sammenligner det litt med den lyden NRK laget da sendingen var slutt i gamle dager. Av og til får jeg en pipelyd i tillegg, men den varer som regel bare en stund.

 

Er værst om kvelden, klarer ofte å "fokusere den bort" så jeg klarer konsentrere meg om en bok, TV eller noe annet, men andre dager overdøver den alt annet.

 

Bråkete og stressede dager gjør det værre, og jeg må ha en stund til å roe meg ned om kvelden. Å jobbe kveldsvakt og gå rett til sengs er umulig, da suser det i hodet så jeg blir fullstendig gal.

 

Lyder om natta, i puta, radio e.l. fungerer ikke for meg heller, jeg blir mer sliten av det, anspent.

 

Jeg får lett hodepine, blir irritabel og sliten når det blir for mye stress og lyd. Jeg har jo lyd i hodet hele tiden, noen ganger blir det for mye...

 

Jeg jobber 50% og det går greit, merker ikke mye til øresusen på jobb, da er det lettere å fokusere vekk fra den, men kjenner det selvfølgelig når jeg kommer hjem. Den er jo der 100% av tiden, alltid, uansett.

 

I følge øre, nese, hals spesialisten har jeg et traume fra jeg var liten, antagelig en kraftig hjernerystelse eller noe sånt som har skadet ørene mine. Ingenting å gjøre med det, så jeg må jo bare leve med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det jammen bra likt vil jeg si! Jeg har heller ikke fokus på lydene gjennom dagen da det alltid er støy rundt meg. Jeg er nok ganske sensitiv for lyd, er mange lyder som er blitt negative for meg, og jeg skvetter mye og får vondt av bråe lyder. Er nok mye det som gjør meg såpass sliten. Når ettermiddagen kommer, er jeg så sliten at jeg nesten ikke forstår hva folk sier til meg. Sosiale ting orker jeg lite av, hvis jeg må så gruer jeg meg voldsomt. Har utviklet endel depresjon og angst med tiden.

 

Jeg vil likevel si at jeg klarer meg ganske bra. Vet det er mange, i allefall de som plutselig får denne lidelsen, kan bli så tullete av lydene at de faktisk vurderer selvmord og you name it. Jeg skjønner dem godt, men selv har jeg som sagt "alltid" hatt det og er vant til det. De har riktignok eskalert betraktelig med årene, så blir mer og mer slitsomt. Husker tilbake til tenårene f.eks, da var ikke alle lydene der HELE tiden, og jeg ble kvitt dem hvis jeg hvilte. Nå er de der absolutt konstant..

 

Jeg unngår ikke alt som forverrer tinnitusen da.. blant annet mosjon. Økt pult øker tinnitusen veldig, men den totale "sluttformen" vinner. Jeg har dermed akseptert og godtatt lidelsen, den er ikke farlig, bare plagsom ;)

 

Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg jobbet faktisk hele 12 år i matbutikk før jeg innså at all støyen der var med på å forverre tinnitusen. Nå er jeg på kontor :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...